ویژگی‌های یک رئیس‌جمهور خوب

یک فعال سیاسی ویژگی های یک رئیس جمهور خوب در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را از دیدگاه خود تشریح کرد.

غلامرضا انصاری در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با ویژگی های یک رئیس جمهور خوب اظهار کرد: علاوه بر داشتن شجاعت و جسارت ،مدیریت و کفایت، تدبیر و بینش علمی ،امیدواری و اتکاء به نیروهای خلاق، یک رئیس جمهورخوب باید در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی  به خودباوری ، خوداتکایی، باور همزیستی مسالمت‌آمیز ، باور و ترویج آزادی انسان و ارتقاء منزلت انسانی ایمان داشته باشد.

وی ادامه داد: توجه به سرمایه های اجتماعی، عشق به زندگی و عشق به هم نوع، ایمان به ارتقاء کیفیت زندگی شامل امنیت، اشتغال، خلق ثروت، ارتقاء فناوری، محیط زیست سالم، توجه به شادمانی وغرور ملی و رشد کرامت انسانی از جمله شاخصه های این فرد است.

این فعال سیاسی در ارتباط با ویژگی های رئیس جمهور در حوزه سیاسی نیز گفت: تعامل سازنده با جهان، خودباوری و ترویج دوستی ها، پرهیز از خودخواهی، وقاحت و تعرض آگاهانه به حقوق دیگران ، نگاه متوازن به سیاست خارجی ، عدم دشمن پنداری دیگر ملت‌ها، توجه به همزیستی مسالمت آمیز در عرصه سیاست داخلی و خارجی، ایمان به توانمندی‌های نیروهای خلاق بدون توجه به گرایشات سیاسی، اجتماعی، قومی و زبانی ازجمله این ویژگی ها است.

انصاری با اشاره به ضرورت توجه به  حوزه اقتصادی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید بداند که توسعه پدیده خودجوش و پدیدار شدن است، نه یک پدیده طراحی شدنی، در نتیجه لازم است کار اصلی سیاست برداشتن موانع باشد. چون توسعه موتور داخلی روشن خودش را دارد .

وی افزود:  او باید بداند که توسعه و رشد در یک کشور پدیده‌ای یکتا است، و لذا قابل  الگوبرداری نیست، بنابراین توسعه در ایران مسیر خاص و یکتای خود را دارد. رئیس قوه مجریه باید بداند که استراتژی های اقتصادی در ایران از دل چالش های اقتصادی و اجتماعی داخلی و رویارویی های بین المللی بیرون می آید ، نه از دل برنامه های از قبل طراحی شده، او باید بداند که بقای سیاسی کشور وابسته به رشد و توسعه کشور است و لذا رشد و توسعه را فدای بقای سیاسی نکند.

انصاری تصریح کرد: رئیس جمهور باید بداند که روابط عالی اقتصادی از دل مطالعات و تئوری های اقتصادی بیرون می آید، نه از طریق مشاهده، بنابراین بهتر است که به علم اقتصاد و یافته های آن تکیه کند. علیت اساساً قابل مشاهده نیست، به همین دلیل است که همه به راحتی همزمانی را با علیت اشتباه می‌گیرند. او باید بداند که اقتصاد پدیده خودجوش و پدیدار شدنی نیست و این پدیده ها با کنترل تخریب می‌شوند. بنابراین آزادی کلمه کلیدی انسان ،سازمان و کشور است. در نتیجه برای یک سیستم پویا و زنده نباید برنامه آن هم بلند مدت نوشت ،کافیست هوشمندی سیاستمداران و سیاستگذاران با اتکاء به سیستم های قدرتمند هوشمند بالا برود.

وی همچنین یادآور شد: رییس جمهور باید بداند که نگاه خودش یک مدل از واقعیت است ونه خود واقعیت؛ در نتیجه بداند که هر چه به صداهای مختلف چه موافق و چه مخالف گوش دهد، واقعیت بیشتر نمود پیدا می‌کند و در سیاست ها موفق تر عمل می کند. رئیس جمهور باید بداند که اقتصاد ابزار نیست، لذا نباید در خدمت سیاست قرار گیرد.این سیاست است که باید در خدمت اقتصاد قرار گیرد.

وی تاکید کرد : رییس دستگاه اجرایی باید بدانداقتصاد با تار و پود زندگی مردم در آمیخته است، و نقش مهمی در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور دارد. بدون قدرت‌گیری اقتصاد. سیاست نمی‌تواند قدرتمند باشد. او باید بداند که در حوزه اجتماعی، اقتصادی اصل “عدم قطعیت” جاری است .و لذا از تحکم بر اقتصاد و عاملین اقتصادی پرهیز کند.نگاه خودش را با واقعیت یکی ندارد، و آنقدر تجسس و تحقیق کند تا واقعیت نمایان شود.بنابراین مشخص است که اقتصاد ماشین نیست، لذا هر سیاستی ممکن است بنا بر مسائل مختلف تبدیل به خلاف خود شود. لذا رئیس جمهور خوب همیشه به دنبال تایید سیاست‌های خود نیست، بلکه به دنبال این است که سیاست به نتیجه خود رسیده است یا خیر؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: رئیس جمهور باید بداند که اقتصاد خودجوش است و بنابراین تنها توانایی های داخلی عنصر اساسی تحول است ، ولی این پدیده بدون تعامل با نظام جهانی ناتوان می شود. سیستم های زنده و پویا با تعامل بزرگ می‌شوند. بلوغ پیدا می‌کنند و قدرتمند می‌شوند. فرمول اصلی یک اقتصاد؛ بهره وری ،کارآمدی،اثربخشی و در نهایت دست یافتن به قدرت رقابت پذیری بین المللی است .با این فرمول رئیس‌جمهور خوب نباید اقتصاد را به یک سیستم حمایتی تبدیل کند. مگر اینکه گذرا و همراه با نظریه اقتصادی باشد. اقتصاد عرصه ای برای رقابت است نه حمایت.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه ابتدا باید بدانیم، که هدف از برگزاری انتخابات در همه دنیا چرخش آزاد قدرت است، گفت:  به هر میزانی که ما جابجائی قدرت رادر جامعه افزایش دهیم، امکان دستیابی به کارگزاران توانمند و مدیران لایق و مقتدر  مهیا میگردد. تا با رقابت آزاد، نامزدها بتوانند با به دست آوردن رأی مردم ، برنامه هایی را که مردم می پسندند، به اجرا درآورده و کاستی‌ها را جبران و با حرکت در راستای خواست اکثریت جامعه برای همگان آرامش به همراه آورده و کشور در مسیر توسعه گام برداشته و مردم در مسیر رفاه و آسایش و دست یافتن به نیازهای اساسی زندگی آرام و شادی را تجربه کنند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.