یادداشت//جولان هرساله لوازم التحریر در میدان بی تدبیری!

خبرگزاری آریا- سیدفرهاد حسینی دبیر اجتماعی : بازهم مدارس در حال بازگشایی است و دوباره افزایش قیمت لوازم التحریر ،پافشاری رسانه ها بر کاهش آن و اظهارات مسئولین و اقداماتی که ره به جایی نمی برد.
بازهم مدارس در حال بازگشایی است و ایام غم و غصه پدران و مادرانی می رسد که با افزایش قیمت لوازم التحریر در آستانه بازگشایی مدارس دست استغاثه بر سر می گذارند و به دنبال راه چاره ای هستند تا بتوانند برای شرمندگی در پیش فرزندان خود تدبیری کنند و یا دری به تخته بخورد و مسئولین امر، مفری را برای حل این مشکل برایشان فراهم سازند.
پر واضح است که تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش نیاز به ابزارهایی دارد که یکی از آنها لوازم‌التحریر بوده و جزو امکاناتی است که باید دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در اختیار داشته باشند و لوازم‌التحریر از جمله کالاهای اولیه و ضروری برای دانش‌آموزان است و ازآنجا که بخش عظیمی از لوازم‌التحریر موردنیاز جامعه از طریق واردات تامین می‌شود، هر ساله شاهد گرانی این کالاها هستیم.
اگر گذری بر بازار داشته باشیم خواهیم دید که قیمت لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته افزایش محسوس و چشمگیری داشته است و این افزایش قیمت به گونه‌ای است که برخی از خانواده‌ها برای تهیه لوازم‌التحریر فرزندان خود دچار مشکل شده و در تنگنا قرار گرفته‌اند به طوری که گویی اشتیاق تحصیل را در بین دانش‌آموزان کمرنگ کرده است.اگر پدری برای خرید لوازم‌التحریر مورد نیاز فرزندانش شرمنده آنها باشد، که اینگونه نیز هست؛ بسیار تاسف‌برانگیز بوده و این کم کاری مسئولان را نشان می‌دهد.
متأسفانه گرانی تبدیل به یک مشکل ریشه‌ای در کشور ما شده که هر چند وقت یکبار بر یک کالا متمرکز می شود و به عبارتی می توان گفت که علت اصلی آن نیز نبود کنترل مطلوب بر واحدهای صنفی است که باید مکانیزم‌های نظارتی باید برای جلوگیری از افزایش قیمت لوازم‌التحریر در آستانه بازگشایی مدارس به کارگرفته شود و اگر دولت یک نرخ گذاری منطقی با توجه به تورم سالیانه بر روی کالاها داشته باشد شاهد گرانی های افسارگسیخته نخواهیم بود که اگر اینگونه باشد در چنین شرایطی دستگاه‌های نظارتی و دولت متهم به نداشتن توانایی در کنترل بازار شده و مردم نیز دچار مشکلات اساسی می شوند.
به هر حال نرخ لوازم‌التحریر دانش‌آموزان باید تابع یک ضابطه باشد تا در فروشگاه‌های مختلف لوازم‌التحریر به قیمت‌های متفاوت عرضه نشود و در این مورد مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید تدبیری بیندیشند که تمام دانش‌آموزان از هر قشری قادر به تهیه لوازم‌التحریر مورد نیاز خود با قیمتی مناسب باشند و دولت باید برای کنترل قیمت لوازم‌التحریر در آستانه بازگشایی مدارس یک نرخ‌گذاری منطقی متناسب با نرخ مواد اولیه اعمال کند.
متأسفانه همواره شاهد این هستیم که در هر مقطع زمانی بنا به شرایط موجود، یک یا چند کالا مشمول گرانی شدید می‌شود که در ایام بازگشایی مدارس گرانی لوازم‌التحریر و اخذ شهریه‌های غیر قانونی بیشترشده و شدت پیدا می‌کند.
یکی دیگر از علت‌های گرانی لوازم‌التحریر در آستانه بازگشایی مدارس نبود برنامه‌ریزی صحیح است و متاسفانه نظارت‌ها و مدیریت‌ها بر بازار لوازم‌التحریر به گونه‌ای نیست که بتواند از افزایش قیمت صعودی این کالاها جلوگیری کند.
صد البته قاطعیت منطقی در برخورد با متخلفان در تنظیم بازار لوازم‌التحریر موثر است که متاسفانه در بسیاری از اوقات نظارت‌ها بر بازار لوازم التحریر مستمر نیست و همین موضوع موجب سوءاستفاده فرصت‌طلبانی می‌شود که تنها به سود خود فکرمی‌کند و مسئولان وزارت آموزش و پرورش با همکاری دستگاه‌های نظارتی بر قیمت لوازم‌التحریر نظارت کنند.
همچنین اگر شهروندان در قبال گران‌فروشی‌ها احساس مسئولیت کرده و موارد تخلف را به مسئولان ذیربط گزارش دهند،زنجیره‌ای از نظارت همگانی شکل می‌گیرد که موجب برچیده شدن بساط گران‌فروشی می‌شود.
لازم به ذکر است که در برخی از کشورهای دنیا برای لوازم‌التحریر دانش‌آموزان یارانه پرداخت می‌شود و در کشور ما نیز گاهی اوقات نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌هایی برای فروش لوازم‌التحریر به قیمت مناسبت راه‌اندازی می‌شود که البته پاسخگوی نیاز تمام جامعه نیست و شاهد هستیم که کیفیت این لوازم با قیمت آنها همسو نیست.
همچنین اصلاح فرهنگ مدیریت مصرف لوازم‌التحریر نیز از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا باید این موضوع را به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم که استفاده بی‌جا و اسراف در لوازم‌التحریر به هیچ وجه جایزنیست تا مصرف لوازم‌التحریر از یک تعادل برخوردار شود.
در پایان باید خاطرنشان کرد،با عنایت به نامگذاری امسال به نام سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و همچنین موضوع اقتصاد مقاومتی؛ تولید ملی لوازم ‌التحریر می تواند شیوه‌ای برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالاها باشد و اگر بخش خصوصی به صورت جدی وارد عرصه تولید لوازم‌التحریر شده و میزان واردات کاهش یابد، شاهد نرخ‌های منطقی در بازار این کالاها خواهیم بود که با تاکید بر ضرورت تعامل وزارت آموزش و پرورش با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید لوازم‌التحریر ارزان‌قیمت،متذکر می گردد که آمار و ارقام حاکی از آن است که تنها ۵ درصد لوازم‌التحریر دانش‌آموزان در داخل کشور تولید می‌شود و حدود ۹۵ درصد آن وارداتی است که این موضوع یک هشدار جدی برای مسئولان به شمار می‌رود و برای آنکه بخش بیشتری از لوازم‌التحریر در داخل کشور تولید شود، باید مسئولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و صنعت، معدن و تجارت راهکاری برای توسعه تولیدات داخلی لوازم‌التحریر و کاهش قیمت آن بیابند تا هم اشتیاق برای تحصیل و حمایت از تولید ملی تقویت شده  و هم اینکه دیگر شاهد شرمندگی پدری در مقابل فرزندانش نباشیم.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.