یک بعد از افزایش ترافیک؛ مردم هستند – اخبار اجتماعی

یکی از دلایل افزایش ترافیک طی سالهای اخیر در شهر تهران عدم همکاری مردم در استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تک سر نشین شدن خودروهای شخصی است.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، زمانی شهر تهران پر از کالسکه و اسب و گاری بود و خیابون های اون جز رنگ خاک رنگ دیگه ای به خود ندیده بود اما پس از اختراع خودرو بود که یواش یواش خیابون ها نیز آسفالت شدن و ماشین هم شد جز وسایل نقلیه ضروری برای خانواده ها…
کم کم شهر شلوغ شد آنقدر که خانواده ها تصمیم گرفتند به جای داشتن یک ماشین از دو یا حتی سه ماشین برای راحتی خودشون و فرزندانشون استفاده کنند و هیچ کس فکر نمی کرد که تهران هم مثل همه آدم ها واسه خودش ظرفیتی داره…
یکی از معضلات جوامع بزرگ وجود ترافیک های سنگین و کاهش سرعت تردد در سطح شهره، ترافیکی که نه بالای شهر میشناسه و نه پایین شهر، نه خیابان پهن و نه خیابان باریک، انگار هیچ چیز روی کاهش اون تاثیر نداره و قرار نیست هیچ تدبیری برای وضعیت نا به سامان ترافیک اون هم توی شهر بزرگی مثل تهران اندیشه بشه.
طی سالهای اخیر هر روز با افزایش جمعیت شاهد افزایش خودرو و به دنبال آن افزایش ترافیک در پایتخت بودیم.
ترافیکی افسار گسیخته که هیچ تدبیری برایش کار ساز نبوده…
گذشته از افزایش مهاجرت هموطنان از شهرهای کوچکتر با هدف پیدا کردن کار و داشتن امکانات به پایتخت شاهد افزایش تمایل خانواده ها به ویژه خانواده های مرفه در داشتن دو یا چند خودرو برای راحتی بیشتر و در نهایت تک سر نشین شدن بسیاری از خودرو های شخصی که شاید هیچ الزامی بر وجود آنها در خیابان نیست بودیم.
با آنکه چند سالیست اجرای طرح ترافیک و زوج  و فرد شدن تردد خودروها در مناطق مرکزی شهر به اجرا درآمده است ولی باز هم شاهد هجوم خودروها و موتورسیکلت ها در این مناطق هستیم چه برسد به خیابان هایی که سهمی از این طرح ندارند.
ترافیک تهران آنقدر سنگین شده که گذشته از ساعتها پشت چراغ قرمز ماندن و زمان را از دست دادن باعث آزرده خاطر شدن اعصابمان بر سر بوق ها و صداهای ناهنجاری که صاحبان خودروها به وجود می آورند نیز می شود.
چند سالیست که ترافیک امان شهروندان تهرانی را بریده و البته کم کم به شهرهای نزدیک خود هم در حال انتقال است.
گویی خودروها تهران را در خود بلعیده اند.
حتی گران شدن بنزین و قطعات یدکی خودرو و گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری نیز در کاهش ترافیک کار ساز نبوده است.
از طرفی تهران آنقدر بزرگ  شده که دسترسی خیابان ها سخت شده و مردم نیز ترجیح می دهند به جای استفاده از دوچرخه و پیاده روی از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند دریغ از آن که با این کار نه تنها به خود بلکه به دیگران و محیط زیست نیز آسیب می رسانند و سلامتی و شادابی شهر و همشهریان را با این سرو صدا و الایندگی به خطر می اندازند.
حضور این خودروها انقدر هوای شهرمان را آلوده کرده که در سال گذشته تنها تعداد انگشت شماری روزهایی با هوای پاک را پشت سر گذاشته ایم.
علی رضا پور محمدی کارشناس ترافیک دراین رابطه می گوید: افزایش ترافیک در پایتخت باعث بروز مشکلات زیادی طی سالهای اخیر شده است که البته این وضعیت در سال تحصیلی و با بازگشایی مدارس دو چندان نیز می شود.
شب های عید و ماههای عزاداری نیز باز شاهد تشدید این وضعیت هستیم و  متاسفانه هر چه مسئولین سعی می کنند با گسترش وسایل نقلیه عمومی و فرهنگ سازی این وضعیت را سامان بدهند مردم آنطور که باید همکاری لازم را  ندارند و بیشتر ترجیح می دهند از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.
تنها در مسیر هایی که تردد وسایل نقلیه عمومی ممکن است استفاده از وسایل نقلیه عمومی افزایش پیدا می کند مانند خط تندرو راه آهن تجریش.
مردم باید خودشان نیز به فکر آسایش و امنیت شهرشان باشند.
افزایش خودرو باعث بروز تصادفات بیشتر نیز می شود چرا که خیلی ها برای فرار از ترافیک وارد حریم عابران پیاده شده و یا خلاف جهت خیابان حرکت و یا از چراغ قرمز عبور می کنند و حتی قانون شکنی های دیگری را نیز برای زودتر رسیدن به مقصد انجام میدهند دریغ از این که همین قانون شکنی ها می تواند باعث بروز اتفاقات ناگواری شود.
اگر خانواده ها با برنامه ریزی درست در استفاده از وسایل نقلیه  خود کمتر به صورت تک سرنشین وارد خیابان ها شده و بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند مطمئنا شاهد کاهش ترافیک در شهری که  حدالقل دو برابر ظرفیتش خودرو در خودش گنجانده خواهیم بود./ز


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.