یک رژیم فکری برای تناسب ذهن!

 

همانطور که ما هرچیزی را که در یخچال قرار دارد، نمی خوریم و سعی می کنیم با کنترل خویش، بدنمان را متناسب و برازنده نگه داریم، به همین صورت نیز باید ذهنمان را از پرداختن به هر فکری، منع کنیم. همانطور که می توان غذاهای سالم و یا غیر سالم خورد، به همانگونه نیز می توان افکار سازنده یا مخرب داشت. همانطور که برای حفظ سلامتی و تناسب اندام، لازم است که از خوردن برخی از غذاها و یا خوردن بیش از حد لازم اجتناب کرد، به همان شکل نباید اجازه دهیم که افکار مخرب و عقاید نادرست به ذهن ما وارد شود و یا اینکه بی وقفه و بدون استراحت به فکر کردن بپردازیم. افکار مخرب و تفکر بی وقفه، نه تنها ذهن را از کارآمدی و پویایی می اندازد بلکه برای سلامت روانی و حتی سلامت جسم نیز مضر است. گاهی افکار ما بر احساس و رفتار ما تاثیر می گذارد و گاهی افکار دارای تاثیرات بیولوژیک خاصی بر مغز است یعنی همچون دارو و یا مواد مخدر بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد.
برای داشتن یک رژیم فکری، اقدامات زیر می تواند موثر باشد:
۱- هرچه بیشتر بر افکار خود، آگاه باشیم
۲- وقتی خود را در حال فکر کردن به چیزی یافتیم، از خود بپرسیم آیا فکر کردن به این موضوع لازم و مفید است؟
۳- از طریق انضباط ذهنی و اینکه در مورد چه چیزهایی باید فکر کرد و در مورد چه چیزهایی نباید فکر کرد، کنترل هر چه بیشتر افکار را به دست گیریم.
۴- آشفتگی محیط بیرونی بر آشفتگی فکر تاثیر دارد. با نظم دادن به محیط بیرونی و رفتار خود، بر نظم ذهن تان بیفزاییم.
۵- افکاری که منجر به اندوه، استرس، حسد، ترس و خشم می شود را کنار بگذاریم. البته این کار ساده ای نیست اما با تلاش و تمرین،می توانیم سعی کنیم که این مهارت را به دست گیریم تا افکار منفی منجر به عواطف وعوارض ناگوار نشود.
۶- همچنین کنار گذاشتن افکاری که منجر به نگرانی بیهوده در مورد آینده یا حسرت بی فایده در مورد گذشته می شود را نیز در رژیم فکری خود بگنجانیم.
۷- عقاید خود را مرور و بازنگری کنیم. جلوی آنها یک علامت« چرا؟» بگذاریم. عقایدی که جواب قانع کننده ای برای این پرسش ندارد را کنار بگذاریم. همچنین عقایدی که در تناقض با دیگر عقاید است را پیدا کرده و سعی کنیم با برطرف کردن تناقض ها، نظام عقیدتی خود را یکپارچه کنیم. در ضمن سعی کنیم فاصله و شکاف بین عقاید و رفتار خود را نیز پر کنیم تا بین رفتار و عقایدمان هم مغایرتی نباشد.
۸- تمرکز را تمرین کنیم. ۱۰ دقیقه متمرکز فکر کردن، موثرتر است از ۱۰ ساعت پراکنده فکر کردن! برای ایجاد تمرکز، لازم است که توجه خود را محدود سازیم، کارها را اولویت بندی کنیم، موارد مهم را مکتوب کنیم، و کارها را در زمانی مشخص به پایان برسانیم.

 

 

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.