پارلمانهای آسیایی برای مبارزه با مواد مخدر مشارکت کنند

به گزارش خبرنگار مهر، امیری خامکانی عضو هیات پارلمانی ایران در نشست کمیته دائمی امور اجتماعی و فرهنگی مجمع مجالس آسیایی که امروز سه شنبه در تهران برگزار شد، طی سخنانی به موضوع مواد مخدر که یکی از محورهای مورد بررسی در این نشست بود، پرداخت.

وی گفت: مصرف مواد مخدر، تجارت و ترانزیت آن معضل همه کشورهاست و حیات و زندگی جوانان همه کشورها را تهدید می کند. 

خامکانی افزود: ولی در مبارزه با آن همه سهیم نیستند. بعضی از کشورها مثل ایران بسیار بیشتر از سهم خود هزینه مبارزه با ترانزیت مواد مخدر می کنند. جمهوری اسلامی ایران سالانه میلیاردها دلار همچنین چندین شهید، مجروح و جانباز در راه مبارزه با عبور و مرور کاروانهای حامل مواد مخدر به سمت کشورهای دیگر از جمله اروپا هزینه می کند.

نماینده زرند ادامه داد: در واقع ما در ایران این همه هزینه مادی و معنوی و از همه مهمترین هزینه های انسانی متحمل می شویم که اعتیاد سراغ جوانان کشورهای دیگر و کشورهای اروپایی نرود. البته ما دوست نداریم هیچ انسانی در هیچ جای دنیا آلوده شود و زندگی خود را فدا کند.

وی خاطر نشان کرد: اختلاف قیمت مواد مخدر در مرز ایران – افغانستان و ایران – ترکیه بیانگر مبارزه موثر ما در ایران است. سود مافیای ترانزیت مواد مخدر باعث می شود قاچاقچی ها دست به هر کاری بزنند ما می توانستیم مبارزه با اشرار را از جنوب شرق کشور در مرزهای افغانستان به سمت شرق اروپا هدایت کنیم و این همه هزینه نپردازیم ولی رویکرد انسانی منطبق با هنجارهای جهانی، ما را وادار به مبارزه می کند تا جوانان کشورهای مسیر اروپا و اروپا معتاد نشوند.

وی ادامه داد: امروز نیروهای ناتو در افغانستان می توانند و می توانستند با این معضل مبارزه کنند اما چرا با این همه امکانات با ترانزیت مواد مخدر و تولید و توزیع آن مبارزه نمی کنند.

امیری گفت: لازم است در مجمع مجالس آسیایی پارلمان های عضو، دولتها و کشورهایشان را وادار به همکاری با یکدیگر کنند.

عضو کمیسیون انرژی گفت: ما در پارلمان ایران در بعد قانون و قانونگذاری نقش خودمان را ایفا کرده ایم. یک قانون جامع در مبارزه با ترانزیت مواد مخدر داریم. با تغییر روش های قاچاقچیان و مصرف کنندگان اصلاحاتی در این قانون ایجاد کردیم. لازم است در بیانیه این نشست از کشورهای عضو خواسته شود که با جدیت با این مسئله ضد بشری مبارزه کنند و کشورهای خط مقدم مثل ایران را کمک کنند.

وی ادامه داد: در طول سالیان گذشته که ما این همه هزینه پرداخته ایم برخی کشورها از جمله اروپا کمترین کمک را در این زمینه با ایران داشته اند در حالیکه بیشترین نفع را از مبارزه ایران با ترانزیت مواد مخدر می برند بنابراین این موضوع باید در مجمع مجالس آسیایی مورد توجه قرار گیرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.