پاسخ بروجردی به انتقادات درباره سفر احمدی نژاد به برزیل/ وزیر امور خارجه فردا به مجلس نمی آید

حاشیه های سفر رئیس جمهور به برزیل

علاءالدین بروجردی در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص برخی از انتقادات به سفر اخیر رئیس جمهور برای شرکت در اجلاس توسعه و محیط زیست که در برزیل برگزار شد اظهار داشت: موضوع حضور در اجلاس های بین المللی با دیدارهای دو جانبه متفاوت است. آیا ما وقتی به سازمان ملل می رویم باید با رئیس آن کشور هم دیدار کنیم؟
وی که می گفت شرط حضور در اجلاس بین‌الملی دیدارهای دو جانبه نیست، در پاسخ به اینکه پس با این تفاسیر حضور معاونان رئیس جمهور در اجلاس برزیل کفایت نمی کرد، گفت: وقتی دعوت نامه رسمی ارسال شده است و دعوت در سطح روسای جمهور صورت گرفته است، چرا نباید مقامات ایران حضور پیدا کنند؟ ضمن اینکه موضوع محیط زیست مساله ای جهانی است و آقای رئیس جمهور هم با حضور در این اجلاس مواضع ایران را هم تبین کرده است.
روزنامه های برزیلی پیش از حضور رئیس جمهور در این کشور خبر دادند که دیلما روسف رئیس جمهور کشورشان دیدار دو جانبه با رئیس جمهور ایران را نپذیرفته است.
روزنامه برزیلی «اُگلوبو» روز سه شنبه با درج این خبر نوشت: هیات ایرانی که برای شرکت در این کنفرانس بزرگ جهانی به شهر ریو دوژانیروی برزیل وارد شده «به شدت از این امر ناراحت است».
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اینکه در سطح رئیس جمهور دعوت شده صورت گرفته است، قطعا به لحاظ پروتکلی اشکالی ندارد و اینکه چون سفر دو جانبه نیست، طبیعتا مراسم استقبال رسمی صورت نمی گیرد و ما هم به همین منوال عمل می کنیم.
روسف که سال ۲۰۱۰ به عنوان نخستین رئیس جمهور زن این کشور انتخاب شد در یکی از اظهارنظرهایش ضمن مخالفت با اعدام یک زن ایرانی که اقدام به زنای محصنه کرده بود حکم صادر شده برای او را “بربریت” خواند. چندی بعد هم برزیل پیشنهاد کرد در صورت عفو خانم سکینه محمدی آشتیانی به وی پناهندگی می‌دهد. این پیشنهاد از سوی جمهوری اسلامی ایران رد شد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خاطر نشان کرد: فکر می کنم این حاشیه سازی و سر و صداها از آنجا که صهوینیست ها درآن منطقه خیلی فعال هستند، بیشتر حرکت های تخریبی در قبال نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.
بروجردی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره اظهارات اخیر سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره احضار وزیر امور خارجه به دلیل دیدار با وزیر امور خارجه انگلیس، گفت: آقای صالحی هم اکنون به همراه رئیس جمهور در سفر برزیل است و در ادامه هم سفر دیگری در پیش دارد.
وی که می گفت کمیسیون امنیت ملی وس یاسیت خارجی فارغ از این موضوع قصد دعوت از وزیر امور خارجه و دیگر وزاری مرتبط به این کمیسیون را دارد، اظهار داشت: از آنجا که دو سوم اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جدید هستند از وزرای خارجه، دفاع، اطلاعات و کشور دعوت شده است در دو سه هفته آینده جهت آشنایی با اعضای کمیسیون و تبین مواضع در مجلس حضور یابند.
بروجردی همچنین از حضور عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در نشست فردای کمیسیون برای تبین مذاکرات مسکو خبر داد و درباره ارزیابی اش از این مذاکرات، گفت: مذاکرات درباره مسائل پیچیده در عرف جهانی «طولانی و زمانگیر» است و پیچیدگی خاص خود را دارد.
به عقیده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اشکال مذاکرات مسکو آن بود که طرف غربی توافق بغداد درباره نشست معاونان را عملیاتی نکرد و از این جهت خوراک لازم برای بحث و تصمیم گیری آماده نبود.
وی در پاسخ به اینکه با توجه به یک روز قبل از آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در استانبول، تحریم نفتی آغاز می شود، آیا در صورت وقوع این مساله، ایران قصد لغو مذاکرات را خواهد داشت، گفت: این بستگی به تحولاتی که در آینده اتفاق می افتد و در حال حاضر نمی توان یک نظر نهایی را در این زمینه داد و طبیعی است که در زمان لازم تصمیم مقتضی اتخاذ می شود.
بروجردی درپاسخ به خبرآنلاین درباره شایعه استیضاح وزیر کشور هم گفت: من خبری در این زمینه نشنیدم و فکر می کنم این موارد را از استیضاح کنندگان احتمالی باید سوال کرد.
/۲۷۲۱۲

 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.