پاسخ به مطالبات رهبری و مراجع در اولویت برنامه هاست

مدیر حوزه های علمیه، پاسخ گویی به مطالبات مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید را از جمله مهم ترین اولویت های حوزه در دوران مدیریتی جدید توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌ آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه در مدرسه علمیه فیضیه قم، اظهار داشت: یکی از مباحث مهم و کلیدی در حوزه های علمیه ، استفاده لازم از فرصت ها و زمینه هایی است که در اختیار ما می باشد.
وی ضمن تقدیر از تشریف فرمایی آیت الله العظمی مکارم و دیگر اساتید و بزرگان حوزه در این جلسه ، گفت: آیت الله استادی، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه انصافا با دغدغه ، مسایل و نکات مهمی را در این مراسم باشکوه مطرح کردند که باید به آن ها توجه شود.

تقدیر از خدمات آیت الله مقتدایی
وی همچنین از خدمات و زحمات آیت الله مقتدایی ، مدیر سابق حوزه های علمیه تشکر کرد و افزود: امروز ما با چند پرسش مهم و کلیدی روبرو هستیم از جمله این که شرایط امروز ما چیست، چه کاستی ها و ظرفیت هایی داریم و این که اولویت های کاری ما در آینده چه می باشد؟
امام جمعه قم با تاکید بر این که باید از سرمایه عظیم حوزه در راستای خدمت به دین خدا، هر چه بهتر و بیشتر بهره برد، ابراز داشت: در شرایط امروز که دشمن بیکار ننشسته و با همه سرمایه تبلیغاتی خود نه تنها به جنگ با نظام اسلامی بلکه به جنگ با دین و شریعت آمده، بی شک رسالت حوزه و حوزویان بسیار سنگین و مهم است.
وی اضافه کرد: باید کاری کنیم که طمع و امید دشمنان به ناکامی و یاس تبدیل شود.

لزوم خدمت رسانی به نظام اسلامی
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که حوزه، خاستگاه انقلاب است، گفت: باید با عمل کردن به منویات مقام معظم رهبری و مراجع عظام و دیگر بزرگان ، به نظام مقدس اسلامی کمک کنیم.
وی با تاکید بر لزوم توجه به تحول در حوزه اظهار داشت: در بعد کاستی ها ، باید به خواسته ها توجه کرده و پاسخگوی مطالبات باشیم.

ظرفیت ها محدود است اما کم نیست
عضو خبرگان رهبری همچنین خاطرنشان کرد: گرچه ظرفیت های موجود در حوزه محدود است اما کم نیست و باید در افق کارهای خود محدود به وضع داخل هم نباشیم بلکه به نیازهای جهانی نیز توجه کنیم.
وی گفت: وجود بیش از ۸۰۰ استاد حوزه در سطوح عالی و خارج ، ۱۳۰ هزار طلبه و روحانی فاضل در سراسر کشور و وجود مراکز تخصصی، انجمن های علمی و رشته های علمی و پژوهشی و … همگی از جمله فرصت ها و سرمایه هایی است که باید قدردان آن باشیم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: طلبه باید بداند که در چه عصر و زمانه ای قرار دارد تا بعد بتواند از همه فرصت های موجود نهایت بهره را ببرد.

از کارهای تکراری پرهیز شود
وی بر لزوم پرهیز از کارهای تکراری و موازی در انجام فعالیت های علمی و پژوهشی تاکید کرد و بیان داشت: من واقعا از اعتماد شورای عالی حوزه و همچنین لطف و بزرگواری مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید نسبت به خود کمال تشکر را دارم و از شورای عالی مصرانه می خواهم که افق آینده را ترسیم کند تا مدیریت حوزه بر اساس آن کارها را به خوبی انجام دهد.
آیت الله حسینی بوشهری گفت: ما از همکارانی که کار بی منت به طلاب ارایه می دهند، در اجرای برنامه ها استفاده خواهیم کرد؛ کسانی که به طلاب به عنوان سربازان ولی عصر (عج) خدمت می کنند و اساسا ما همگی خود را به موظف به چنین خدمتی می دانیم.

تشکیلات حوزه باید متناسب با نیازها باشد
وی تصریح کرد: تشکیلات حوزه باید متناسب با نیازهای آن باشد، نه اینکه محدود باشد و نتواند وظایفش را انجام دهد و نه آن که به تعبیر رهبر معظم انقلاب منجر به دیوان سالاری شود .
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: ما در دو ماه اخیر از آغاز فعالیت مدیریت جدید حوزه، کمیته روان سازی کارها را ایجاد کردیم و در ضمن، صندوق پیشنهادات برای ارتباط مستقیم با مدیریت را راه اندازی کرده ایم تا طلاب با پیشنهادات خود ما را در امر مدیریت یاری دهند.

به اولویت ها می پردازیم
وی با بیان این که باید به کارهای ضروری و دارای اولویت بپردازیم ، گفت: حوزه های علمیه استانی باید تقویت شوند البته نه به قیمت وابسته کردن آن ها؛ علمای بلاد باید از همه ظرفیت های لازم برای اداره حوزه های استانی استفاده کنند.
آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که روح حوزه، تربیت عالم بصیر و متقی است، اظهار داشت: نظام جامع اخلاقی و تربیتی حوزه های علمیه باید تدوین شود.

بایسته های امروز حوزه کدام است؟
وی ، ارتباط چهره به چهره با اساتید، توجه به مسایل و نیازهای خانواده طلاب و روحانیون، تقویت روحیه ساده زیستی و ارتباط مردمی طلاب و … را از جمله بایسته های حوزوی عنوان کرد و افزود: در بعد علمی و آموزشی نیز بنای ما ، همکاری تمام عیار با همه اساتید حوزه است، چرا که ما معتقدیم، اساتید ، پشتوانه های حوزه هستند.
مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: پرهیز از تشتت و اختلاف، عمل به رهنمودهای رهبری و مراجع و در نهایت کسب رضایت خاطر حضرت ولی عصر(ع) وظیفه همه ماست.

لزوم جدیت در تولید علم و پرسش گری
وی با تاکید بر لزوم توجه به تولید علم و نقد علمی و پرسش گری، همچنین بهره گیری از همه ظرفیت های مراکز علمی و پژوهشی بیان داشت: توسعه کمی و کیفی رشته های تخصصی باید متناسب با نیازهای حوزه  ، نظام اسلامی و عرصه بین الملل  باشد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم هماهنگ سازی هر چه بیشتر نهادهای تبلیغی حوزه گفت: در زمان مدیریت آیت الله مقتدایی در این باره کارهای خوبی شروع شد که لازم است از آن قدردانی کنم و البته باید این هماهنگ سازی ها و انسجام بخشی ها ادامه یابد.

به شبهات پاسخ دهیم
وی لزوم پاسخگویی حوزویان به شبهات روز جامعه را متذکر شد و افزود: رصد موضوعات و نیازهای تبلیغی برای داخل و خارج نیز از دیگر نکات ضروری است.
وی ضمن ابراز خرسندی از توسعه مدارس امین آموزش و پرورش اظهار داشت: گسترش طرح رابطین فرهنگی در کشور از دیگر طرح هایی است که باید انجام شود و حوزه باید از ارتباط با چهره های مومن در این باره بهره بگیرد.
آیت الله حسینی بوشهری در خاتمه با اشاره به لزوم توجه به بعد مالی و معیشتی طلاب و فضلای حوزه، گفت: ما معتقدیم که باید در راستای تامین منابع مالی حوزه و افزایش و توسعه موقوفات و تبرعات در این رابطه گام های بیشتر و بهتری برداشت.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.