پاکستان در هند سرمایه گذاری مستقیم می کند

به گزارش ایرنا، این تصمیم در راستای عادی سازی روابط اقتصادی میان اسلام آباد و دهلی نو و اجرای طرح به تعویق افتاده اعطای شرایط ویژه اقتصادی به اجرا در می آید.

وزارت بازرگانی و صنعت هند در بیانیه ای اعلام کرد: دولت هند سیاست اقتصادی خود را مورد بازنگری قرار داده و به شهروندان یا شرکت های پاکستانی اجازه می دهد که در هند سرمایه گذاری کنند.

این بیانیه می افزاید: بخش های استراتژیک دفاعی، فضا و انرژی اتمی شامل این سرمایه گذاری نمی شوند.

پیشنهادهای پاکستان برای سرمایه گذاری مستقیم ، باید به تایید هیات ارتقای سرمایه گذاری خارجی هند (FIPB) برسند.

صنایع هند نیز با استقبال از این تصمیم اعلام کرده اند که تاجران پاکستانی می توانند در بخش هایی از جمله سیمان، منسوجات و تسهیلات ورزشی هند ، سرمایه گذاری کنند.

راجیو کومار، دبیرکل فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنعت هند با اشاره به اینکه دولت هند تصمیم بزرگی اتخاذ کرده گفت: حالا پاکستان هم هند را از شرایط ویژه اقتصادی برخوردار کند.

ویکرامجیت سینگ، رییس اتاق های بازرگانی و صنعت نیز این تصمیم را مهمترین اقدام در راستای اعتمادسازی میان دو کشور و افزایش روابط دو جانبه خواند.

همچنین، چندراجیت بنرجی، دبیرکل اتاق های بازرگانی و صنعت هند در این باره گفت: پاکستان باید گام مشابهی بردارد و به تاجران هندی اجازه سرمایه گذاری در این کشور را بدهد.

با وجودی که پاکستان در ماه مارس اعلام کرد شرایط ویژه اقتصادی را به هند واگذار می کند ، اما این تصمیم هنوز بطور کامل اجرایی نشده است.

پاکستان رژیم تجاری خود را تا حدودی آزاد کرده و اقلام بسیاری از کالاها را از فهرست ممنوعیت واردات از هند خارج کرد ، اما هنوز کالاهای بسیار دیگری هستند که اجازه واردات به پاکستان را ندارند.

تحلیلگران اقتصادی می گویند که تصمیم اخیری که هند اتخاذ کرده به پاکستان کمک می کند مخالفان اجرای طرح اعطای شرایط ویژه اقتصادی به هند را قانع سازد.

هند در سال ۱۹۹۶ با اعطای شرایط امتیاز ویژه اقتصادی به پاکستان، اجازه تجارت آزاد با این کشور را همچون دیگر شرکای تجاری خود صادر کرده است .

پاکستان نیز سال گذشته موقعیت ‘کامله الوداد’ اقتصادی و تجاری برای هند صادر کرده بود.

دو کشور هند و پاکستان به صورت مستقیم سالانه ۷/۲ میلیارد دلارمبادلات تجاری داشته و این درحالی است که تجارت غیرمستقیم از طریق دیگر کشورها بین دوکشور همسایه به حدود ۱۰ میلیارد دلار بالغ می شود.

آساق **۲۱۶۵**۵۸۹**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۸۱۵۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.