پایان ۶ ماهگی بهترین زمان برای شروع غذای کمکی است

خبرگزای آریا- پایان ۶ ماهگی بهترین زمان برای شروع غذای کمکی است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا،  کارشناس سلامت  کودکان مرکز بهداشت استان هرمزگان ضمن بیان این مطلب گفت:  تغذیه در تمام طول عمر به ویژه در ماهها و سالهای اول زندگی بسیار مهم است، تغذیه خوب و متناسب با سن کودک موجب رشد و نمو مطلوب وی می شود.
شیرین سلطانی  اظهار کرد: دو سال اول زندگی فرصتی حیاتی برای رشد و تکامل مطلوب از طریق تغذیه مناسب است لذا مادران عزیز باید اقدامات لازم و رفتارهای تغذیه ای مناسب را  مورد توجه قرار دهند.
سلطانی با اشاره به تغذیه در کودکان زیر دو سال بیان کرد: تغذیه انحصاری با شیر مادر در ۶ ماه اول زندگی برای رشد و تکامل کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است، شیر مادر باید به طور مکرر و بسته به میل شیرخوار در طول روز و شب (حد اقل ۸ بار در شبانه روز) به شیرخوار داده شود.
این کارشناس افزود: پایان ۶ ماهگی بهترین زمان برای شروع غذای کمکی است و باید توجه داشت که از ۶ تا ۱۲ ماهگی  ابتدا شیر مادر و سپس غذای کمکی داده شود ولی در ۱ تا ۲ سالگی شیر مادر را باید بعد از صرف غذای کودک داد.
وی توصیه کرد: بین ۱ تا یک و نیم  سالگی بسته به تحمل کودک، به تدریج غذاهای سال اول زندگی به غذای سفره خانواده تبدیل شود. لذا هفته ای ۲ تا ۳ بار از همان غذاهای کم حجم، مقوی و پرانرژی سال اول زندگی مانند سوپ گوشت و سبزیجات مخلوط با کمی آرد و شیر و شکر و یا کته نرم که با آبگوشت پخته شده است برای او تهیه کنید.
کارشناس سلامت  کودکان مرکز بهداشت استان هرمزگان  ادامه داد: استفاده از مواد نشاسته ای بصورت نان، برنج، ماکارونی و سیب زمینی همراه با کره یا روغن نباتی برای تامین انرژی کودک مناسب است. حبوبات غنی از مواد پروتئینی و املاح بوده و از اواخر سال اول زندگی بصورت کاملاً پخته (بعد از خیس کردن و جدا کردن پوست آن) همراه با سیب زمینی و روغن زیتون می توانید مورد استفاده قرار دهید.
سلطانی با اشاره به اهمیت مصرف میوه در برنامه تغذیه ای کودکان اظهار کرد:  مصرف میوه های مختلف ۲ تا ۳ بار در روز به علت داشتن فیبر، کار دستگاه گوارش را تسهیل می کند. دادن آب میوه طبیعی در  حجم کم نیز مناسب است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.