پایتخت در شرایط اضطرار؛ ریزگردها در آسمان تهران

سه شنبه ۲۶ اردیبهشت – ۰۵:۲۱:۴۰ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- “به احتمال زیاد فردا وضعیت هوای تهران در وضعیت اضطرار قرار می گیرد” این جمله مدیرکل محیط زیست تهران است و نکته قابل اهمیت، تعطیلی فقط در شرایط اضطرار است؛ هرچند درصورتی که مدارس و ادارات به صورت رسمی تعطیل نشوند، عملا دراین هوا تردد دچار مشکل خواهد شد و شهر تعطیل!
به گزارش خبرنگار آریا، صبح امروز خبرها وجود غبار را در تهران گوشزد می کردند اما شاید هیچکس فکر نمی کرد غبارها چنین هجومی به تهران آورند که جلسه کارگروه اضطراری آلودگی هوا برگزار شود.
رسول علی اشرفی پور، مدیر کل محیط زیست استان تهران اظهار داشت: نتایج ایستگاه های سنجش آلودگی هوا نشان می دهد شرایط هوای تهران در وضعیت هشدار قرار دارد.
هرچند مسئولین از قرار گرفتن هوای پایتخت در شرایط هشدارخبر دادند اما محمد ‌رضا محمودی معاون عمرانی استاندار تهران اظهار داشت: طبق قانون تشکیل جلسات کارگروه آلودگی هوا در شرایط اضطرار ضرورت دارد اما از آنجا که سلامت شهروندان تهرانی برای ما بسیار اهمیت دارد در شرایط هشدار نیز جلسات کارگروه را تشکیل می دهیم.
محمودی با اشاره به اینکه اگر طبق اطلاعیه های سازمان هواشناسی وضعیت هوای تهران در شرایط اضطرار قرار بگیرد، ادارات و مدارس را تعطیل خواهیم کرد، گفت: در وضعیت اضطرار محدوده زوج و فرد را نیز افزایش داده و با خودروهای فاقد برگه معاینه فنی و وسایل دود‌زا برخورد شدیدتری خواهیم داشت.
با وجود اینکه در بسیاری از روزهای آلوده تهران مدارس و ادارات تعطیل نمی شوند اما به واقع آنچه مشاهده می شود خلاف این مسئله است؛ زمان آلودگی هوا تردد در سطح شهر نه تنها برای افرادی که دچار بیماری هستند بلکه گاهی برای افراد سالم نیز دشوار می شود و عملا شهر تعطیل می شود.
رسول علی اشرفی‌پور مدیر کل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: آلاینده pm2.5 و pm10 در هوای تهران رو به افزایش است و حداقل تا پس فردا آسمان تهران با وجود ریزگردها مواجه خواهد بود بنابراین آماده باش تمام بیمارستان ها را در نظر گرفته ایم.
وی افزود: در چنین شرایطی موارد اورژانس برای ما بسیار اهمیت پیدا می کند بنابراین تمام بیمارستان های شهر تهران در وضعیت آماده باش قرار دارند و از بعد از ظهر روز دوشنبه آمبولانس های اورژانس در میادین اصلی تهران مستقر شده و به افرادی که به دلیل آلودگی هوا دچار مشکلات تنفسی یا قلبی شده اند امدادرسانی خواهند کرد.
مدیر کل محیط زیست استان تهران با اشاره به ضرورت برخورد با خودروهای دودزا و فعالیت خودروهای سنگین در طول شب، گفت: هر شب حدود ۱۰ هزار کامیون و خودروی سنگین در سطح شهر تردد می کنند و در طول روز نیز ۹۰۰ تا یک هزار وسیله نقلیه سنگین برای فعالیت های عمرانی در سطح شهر تردد می کنند که در شرایط کنونی باید تردد آنها را محدود کرد.
اشرفی پور ادامه داد: سازمان محیط زیست استان تهران روز گذشته اطلاعیه شرایط هشدار هوای تهران را از طریق رسانه ها اعلام کرده است و بر اساس اطلاعات به دست آمده به احتمال بالا فردا وضعیت هوای تهران در وضعیت اضطرار قرار می گیرد که وزارت بهداشت موظف است گروه‌های آسیب‌ پذیر را معرفی و هشدارهای لازم را به آنها بدهد.
یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت آلودگی هوای شهرداری تهران با اشاره به اینکه از روز گذشته شاهد افزایش روند آلاینده ها در آسمان تهران بودیم، گفت: افزایش غلظت آلودگی ها به بالاتر از ۱۵۰ میکرون رسیده است در وضعیت عادی شاخص ذرات معلق در هوای تهران ۸۰ میکرون است بنابراین شرایط حاکم از وضعیت هشدار حکایت می کند و در چنین وضعیتی باید محدودیت مکانی و زمانی ایجاد کرده و تلاش کنیم تا فعالیت های عمرانی و تردد خودروها وضعیت را تشدید نکند.
گفتنی است پلیس راهور نیز در شرایط هشدار آلودگی هوا طرح زوج و فرد را تشدید می کند و با خودروهایی که معاینه فنی نداشته یا دودزا هستند برخورد بیشتری می‌کند.
لازم به ذکر است کارگروه اضطراری آلودگی هوا امروز بیانیه ای صادر کرده است که متن آن به این شرح است:
مشارکت عمومی و خودداری از هر نوع فعالیتی که موجب افزایش آلودگی هوای تهران می شود.
نظارت شهرداری بر توقف ضایعات سوزی و محدودیت فعالیت های عمرانی تشدید کننده.
کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و استفاده از وسایل نقلیه عمومی و تأکید بر معاینه فنی خودروها.
ارائه اخبار ترافیکی از طریق رادیو و کاهش مأموریت های اداری نهادهای دولتی به منظور پیشگیری از تردد خودروها در سطح شهر و افزایش آلودگی هوا.
توجه ویژه به رعایت تردد زوج و فرد خودروها و برخورد با وسایل نقلیه دود‌زا.
کنترل معاینه فنی خودروهای سنگین به صورت شبانه به همراه اقدامات تشدید‌کننده سازمان محیط زیست علیه واحدهای صنعتی آلاینده.
کاهش فعالیت بدنی بیماران قلبی و ریوی در فضای باز و عدم انجام فعالیت‌های بدنی شدید.
استقرار آمبولانس توسط اورژانس و هلال احمر در میادین اصلی شهر و استفاده از ماسک استاندارد بهداشتی برای کودکان و افراد سالخورده.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۱۵۱۷۲۱۴۰۷۴۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.