پایین نگهداشتن قیمت “خوراک گازی” سودی را نصیب کشور نمی کند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی بر لزوم ایجاد تعادل در قیمت خوراک پتروشیمی تاکید کرد و گفت: تعیین قیمت گاز برای پتروشیمی مبنای خاصی در منطقه ندارد و فقط کشور ما باید با کشور قطر که از گاز برای سرمایه گذاری استفاده می‌کند هماهنگ شود.

حسن خسروجردی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اظهار داشت: قیمت تعیین شده برای خوراک گازی قیمت معقول و منطقی است چرا که این صنعت جزسرمایه ملی کشور است باید مورد توجه اساسی قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه دولت پتروشیمی‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده و در حال حاضر از پایین نگه داشتن قیمت خوراک سودی حاصل نمی‌کند بنابراین ترجیح می‌دهد که قیمت خوراک را بالا ببرد البته با این روند پتروشیمی‌ها نیز می‌توانند با افزایش قیمت محصولات خود این افزایش قیمت خوراک را جبران کنند.

خسروجردی با تاکید بر لزوم ایجاد تعادل در قیمت خوراک پتروشیمی خاطرنشان کرد: قیمت خوراک باید به نحوی تعیین شود که محصولات پتروشیمی در منطقه قابل رقابت باشد بطوری که قیمت بالای خوراک به صنایع تحمیل نشود و از طرفی نیز قیمت ارزان نیز خسارت به همراه نداشته باشد.

وی با بیان اینکه قیمت خوراک پتروشیمی باید تا ۵ سال آینده ثابت باقی بماند، ادامه داد: نرخ ۱۲ تا ۱۴ سنت برای خوراک پتروشیمی قیمت مناسبی است و تا ۱۰ سال آینده نیز می‌تواند به همین نرخ باقی بماند ضمن اینکه اگر بعد از ۵ سال نیز تصمیم به افزایش قیمت‌ها گرفته شود امکان افزایش تا ۱۵ سنت نیز وجود خواهد داشت.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی یادآور شد: تعیین قیمت گاز برای پتروشیمی مبنای خاصی در منطقه ندارد و فقط کشور ما باید با کشور قطر که از گاز برای سرمایه گذاری استفاده می‌کند هماهنگ شود.

وی در ادامه در خصوص مباحث مربوط به قیرکه صادرات تقلبی آن مشکلاتی را برای کشورهای صادرکننده این محصول بوجود آورده، تصریح کرد: اتحادیه در حال مذاکره با تولید کنندگان است تا با ارایه راهکار مناسب ضمن جلوگیری از تخلفات با اعمال سیاستی خاص سببات افزایش قیمت‌ها را فراهم آورده تا بتوانیم با دیگر کشورهای صادرکننده هماهنگ باشیم.

خسروجردی گفت: در حال حاضر کنسرسیومی متشکل از تولیدکنندگان و شرکت‌های صادرکننده داخلی تشکیل شده و در مرحله بعد از دیگر کشورهای صادرکننده نیز دعوت به همکاری خواهد شد تا راهکار واحدی برای تعیین قیمت و صادرات مناسب آن اتخاذ شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.