پتروشیمی بیشترین رشد سالانه صادرات غیرنفتی را دارد

معاون وزیر نفت، میانگین رشد سالانه صادرات محصولات پتروشیمی را ۳۱٫۶ درصد اعلام کرد و گفت: این محصولات در صدر صادرات کالاهای غیرنفتی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران عبدالحسین بیات روز چهارشنبه در دومین همایش استانداردها، کیفیت و تولیدات صادرات محور با بیان اینکه محصولات پتروشیمی بیشترین رشد صادرات غیر نفتی را داشته اند گفت: پس از پتروشیمی محصولات صنعتی و کالاهای غیرنفتی به ترتیب با ۲۳٫۲ درصد و ۱۵٫۹ درصد در ردیف های بعدی صادرات غیرنفتی قرار گرفته اند.

وی با مقایسه میزان صادرات محصولات پتروشیمی در فاصله سال های ۶۸ و ۹۰ افزود: این میزان صادرات در سال ۶۸، ۳۵۵ هزار تن بود که با رشدی چشمگیر در سال گذشته از نظر وزنی به ۱۸٫۲ میلیون تن رسید و از نظر ارزشی هم به ۱۴٫۶ میلیارد دلار بالغ شد.

بیات گفت: رقم بالای صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۹۰ در حالی محقق شد که در دوره ای، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی از ۵۰۰ میلیون دلار فراتر نرفت.

وی با بیان این که، تولید محصولات پتروشیمی از سال ۸۹ تا ۹۱ از رشد ۱۱٫۶ درصدی برخوردار بود افزود: همچنین بر اساس برنامه های سال جاری میزان صادرات محصولات پتروشیمی باید به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

بیات اظهار داشت: بر اساس برنامه پنجم توسعه و در صورت تامین مالی قرار است ۵۵ میلیون تن ظرفیت جدید با سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلار محقق شود که در این صورت معادل ۵۰ سال گذشته ظرفیت پتروشیمی ایجاد می شود.

وی  افزود: در حوزه محصولات پتروشیمی استانداردها اعمال شده و کیفیت نیز رعایت می شود، به این دلیل محصولات پتروشیمی ایران بیشترین تقاضا را در کشورهای جهان دارند، به نحوی که این شرکت از نظر تامین و تولید توان پاسخگویی به تقاضاها را ندارد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.