پخت ۲۰ درصد غذای رژیمی برای حجاج ایرانی/بازرسی روزانه از آشپزخانه‌ها

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : کارشناس بهداشت محیط مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر گفت: روزانه ۶۳ تا ۶۴ هزار غذا برای زائران ایرانی در شهرهای مکه و مدینه پخته می‌شود که ۲۰ درصد این مقدار برای زائران سالمند و مبتلا به فشارخون به صورت رژیمی تهیه می‌شود.

محمدعلی هدایت در گفت‌وگو با فارس، در مورد نحوه بازرسی از هتل‌ها و مراکز طبخ غذای حجاج ایرانی در سرزمین وحی اظهار داشت: به نسبت جمعیت زائران ایرانی در شهرهای مکه و مدینه کارشناس بهداشت محیط در هتل‌ها و آشپزخانه‌های مرکزی طبخ غذا برای زائران ایرانی مستقر می باشند.

وی گفت: اکنون زائران ایرانی در شهر مدینه در ۱۸ مجتمع هتل مستقر می باشند که در هر مجتمع ۲ تا ۳ پزشک به صورت پزشک مجموعه به زائران خدمات سلامت را ارائه می‌کنند که در صورت نیاز و دریافت خدمات تخصصی‌تر زائران به بیمارستان هلال‌احمر در مدینه ارجاع داده می‌شوند.

وی در مورد نحوه طبخ و توزیع غذای زائران ایرانی در سرزمین وحی گفت: غذای گرم زائران ایرانی روزانه در دو آشپزخانه مرکزی به نام زین‌ و الدخیل در مدینه پخته می‌شود که علاوه بر کارشناس تغذیه و دامپزشک کارشناسان بهداشت محیط نیز برای نظارت بر فرایند طبخ غذا حضور دارند.

به گفته این کارشناس بهداشت محیط گاهاً برای پیشگیری از شیوع ویروس یا بیماری‌ها ضدعفونی، گندزدایی و یا حتی سمپاشی در این مکان‌ها انجام می‌شود تا غذا با بهترین کیفیت و سالم‌ترین روش به دست زائر برسد.

هدایت با تأکید بر اینکه سعی می‌شود تا غذا همواره به صورت گرم بین زائران توزیع ‌شود گفت: حتی سه، چهار ساعتی که زمان لازم است تا غذا بین زائران توزیع شود غذا را با دستگا‌ه‌های هیتر مخصوص با دمای بالای ۶۰ درجه در ماشین‌های توزیع گرم نگه می‌داریم تا پس از پخت دچار آلودگی نشود.

وی در پاسخ به اینکه مواد اولیه غذایی از ایران یا عربستان تهیه می‌شود گفت: بخشی از مواد غذایی مانند حبوبات و سبزیجاتی که نگهداری آنها ساده‌تر است از ایران تهیه می‌شود ولی مواد غذایی که زود فاسد می‌شوند مانند انواع گوشت از عربستان سعودی خریداری می‌شود که قبل از ورود به آشپزخانه به تأیید دامپزشک مجموعه می‌رسد.

هدایت در پاسخ به اینکه آیا تا کنون گزارشی از مسمومیت غذایی گزارش شده گفت: با اینکه در مجموع شهرهای مکه و مدینه متناسب با توزیع زائر در این دو شهر روزانه بین ۶۳ تا ۶۴ هزار غذا طبخ می‌شود اما خوشبختانه تا به امروز هیچ گونه مسمومیت غذایی، اسهال یا عفونت‌های ناشی از مواد غذایی آلوده گزارش نشده است و حتی کشورهای دیگر برای زائران خود از نحوه تهیه و توزیع غذای زائران ایرانی الگوبرداری می‌کنند.

مشاور مرکز پزشکی حج و زیارت همچنین به این نکته اشاره کرد که از آنجایی که بعضی از زائران سالمند بوده و دچار فشار خون یا انواع بیماری‌های زمینه‌ای می باشند روزانه ۲۰ درصد مجموعه غذای طبخ شده به صورت رژیمی تهیه می‌شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.