پرتیراژترین خودروهای تاریخ ایران

۱۲ تیرماه ۱۳،

پرتیراژترین خودروهای تاریخ ایران

Bookmark and Share

دنیای اقتصاد: خیابان‌های کشور در حالی این روزها از انواع خودروهای داخلی و خارجی پر شده که آمارها می‌گوید چهار خودرو «پراید»، «پژو»، «سمند» و «پیکان» بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق آمار اعلامی از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، از سال ۱۳۴۶ (سال تولید پیکان در ایران به عنوان قدیمی‌ترین خودرو داخلی) در مجموع ۱۱ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۲۲۶ دستگاه پراید و پژو و پیکان و سمند در کشور به تولید رسیده که در این بین، پراید رکورددار به حساب می‌آید.

پراید که تولید آن از سال ۱۳۷۲ در سایپا آغاز شد، طی این ۲۰ سال چهار میلیون و ۶۷۰ هزار و ۷۰۶ دستگاه تیراژ داشته است و چیزی نمانده تا به رکورد پنج میلیون برسد.

همچنین خانواده پژو نیز که خودروهایی مانند ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس را شامل می‌شود، طی ۲۲ سال میهمانی در جاده مخصوص، سه میلیون و ۸۲۴ هزار و ۱۳۱ دستگاه تولید داشته‌اند، هر چند مشخص نیست تیراژ هر یک از مدل‌های تولیدی پژو در این سال‌ها چقدر بوده است. 

خانواده پژو پس از پراید بیشترین تیراژ را در صنعت خودرو کشور داشته‌اند و این در حالی است که از اوایل سال قبل و با رفتن پژو از ایران، تولید محصولات این شرکت با افت شدیدی روبه‌رو شده است. 

اما به سراغ سومین خودرو پرتیراژ کشور طی ۴۵ سال قبل برویم، خودرویی به نام پیکان. این محصول خاطره انگیز جاده مخصوص که قدیمی‌ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود طی این ۴۵ سال، دو میلیون و ۶۲ هزار و ۶۱۱ دستگاه تیراژ را به نام خود ثبت کرده است. پیکان البته اردیبهشت ماه ۸۴ برای همیشه با جاده مخصوص وداع کرد و راهی موزه شد. 

پس از پیکان اما سمند بیشترین تیراژ را در صنعت خودرو کشور به خود می‌بیند. از سمند با نام خودرو ملی یاد می‌شود، حال آنکه تا پایان سال ۹۱ (۱۱ سال پس از آغاز تولید) تیراژ آن حتی به یک میلیون دستگاه نرسیده است. طبق آمار اعلامی، ایران خودرویی‌ها طی این ۱۱ سال ۹۵۸ هزار و ۷۸۸ دستگاه سمند به تولید رسانده‌اند. 

* عکس از علیرضا بهپور

برچسب ها : خودروسازی ایران | ایران خودرو | سایپا | پیکان | پراید | پژو | سمند | تاریخ : ۲۰۲۲/۰۷/۲۹
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.