پرداخت ارز دانشجویی در انتظار هماهنگی بانک‌ها

در حالی که بیش از ۸۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می کنند، سرنــوشت تــوزیع ارز دانشجویی که سهم بسزایی در ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی خارج از کشور دارد، این روزها با انتشار اخبار و نقل قول های مختلف موجب نگرانی دانشجویان ایرانی خارج از کشور شده است.
   
در شرایطی که مسئولان وزارت علوم همواره بر اعطای ارز دانشجویی به دانشجویان خارج از کشور تاکید داشته اند، اما به گفته همین مسئولان، بانک مرکزی در عرضه ارز دانشجویی به متقاضیان همکاری لازم را ندارد.
   
اگرچه پیشنهاد حذف ارز دانشجویی در طرح ۹ ماده ای ارزی مجلس برای ساماندهی وضعیت ارزی کشور از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد، اما این امر از سوی مسئولان بانک مرکزی و وزارت علوم تایید نشده و با این رویکرد، طی چند ماه اخیر وزارت علوم در فراخوان های مختلف اقدام به توزیع معرفینامه ارز دانشجویی برای دانشجویان خارج از کشور کرد. اما در چند ماه اخیر شاهدیم که بانک ها همکاری های لازم را در این خصوص ندارند. دکتر مسلمی نائینی، مدیرکل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم در خصوص عدم همکاری برخی بانک ها در بحث توزیع ارز دانشجویی می گوید: در این زمینه وزارت علوم تنها مسئول تایید دانشجو بودن افراد و صدور معرفینامه است و مسئول پرداخت ارز، بانک مرکزی است. بنا به گفته این مسئول وزارت علوم، می توان گفت دانشجویان در یک حالت بلاتکلیفی دچار هستند، به عبارتی دانشجویانی که از سوی وزارت علوم مستحق دریافت ارز دانشجویی هستند، از دریافت آن عاجز هستند و هیچ نهادی پاسخگوی بلاتکلیفی این قشر نیست.
   
همچنین محمود ملاباشی رئیس سازمان امور دانشجویان درمورد این که آیا برای تسهیل ارائه ارز به دانشجویان میان بانک مرکزی و وزارت علوم همکاری صورت می گیرد یا خیر، گفت: من نمی توانم اسم این موضوع را همکاری بگذارم، زیرا سیاست بانک مرکزی و وزارت علوم با یکدیگر متفاوت است. وی در انتقاد از بانک مرکزی می افزاید: تنها به بانک مرکزی اعلام کرده ایم که اگر بنا ندارد ارز ارائه دهد، به دانشجویان اعلام کند.
   
با این تفاسیر نمی توان چشم انداز روشنی در مقابل اعطای ارز دانشجویی توسط بانک ها دید، چرا که به نظر می رسد با عدم هماهنگی همچنان دانشجویان خارج از کشور در دریافت ارز با مشکل مواجه باشند. این در حالی است که برخی نیز پیشنهاد حذف ارز دانشجویی را ارائه داده بودند. استدلال این افراد عدم مسئولیت وزارت علوم در خصوص دانشجویان خارج از کشور بود. این پیشنهاد اواسط مردادماه امسال توسط کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد که با مخالفت وزارت علوم و بانک مرکزی مواجه شد. از این رو با توجه به نظر مثبت وزارت علوم و بانک مرکزی به نظر می رسد فقط نوعی ناهماهنگی وجود دارد که باید رفع شود.
   
در حال حاضر حدود ۸۰ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور تحصیل می کنند که به گفته مدیرکل بورس و دانشجویان خارجی وزارت علوم در دور اول فراخوان ارز، تنها ۲۵ هزار نفر ثبت نام کرده اند.

منبع: ایران


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.