پرسپولیس- گهر / سرخپوشان پایتخت در فراق سلطان

خبرگزاری آریا – هفته سوم لیگ برتر فوتبال دوشنبه شب با انجام دو مسابقه آغاز می‌شود و در یکی از این دیدارها پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میهمان گهر زاگرس است. 
به گزارش خبرگزاری آریا ، هفته سوم لیگ برتر فوتبال دوشنبه شب با انجام دو دیدار در تهران و قم آغاز می‌شود.  
نگاهی به دو بازی امشب می‌اندازیم.  
*گهر زاگرس- پرسپولیس؛ نبرد پروین و ژوزه!  
گهر یکی از سه تیم بدون امتیاز لیگ این هفته روی کاغذ میزبان سرخپوشان کهکشانی است آن هم در حالی که باید در ورزشگاه آزادی به مصاف حریف پرستاره و پرطرفدار پرسپولیس برود. 
گهر که با کمترین امکانات و بودجه به لیگ برتر صعود کرده حتی ورزشگاهی استاندارد برای میزبانی در لیگ برتر در استان لرستان و شهر دورود ندارد و مجبور است در تهران و کرج میزبان حریفانش باشد.  
گهر از نظر فنی نیز مقایسه با پرسپولیس نیست. پرسپولیسی که البته هفته گذشته در ورزشگاه خالی آزادی برابر جوانان فجر شکست خورد تا علی پروین تندترین انتقادها را علیه مانوئل ژوزه پرتغالی مطرح کند. بعد از آن مصاحبه رویانیان از سرمربی خارجی تیمش حمایت کرد و پست مدیر راهبری باشگاه را از پروین گرفت تا او فقط رئیس کمیته فنی باشگاه باشد. پروین زمانی می‌گفت مدیرفنی یعنی کشک اما هیچ‌کس نظر او را درباره ریاست کمیته فنی نمی‌داند!   
همانطورکه گهر روی کاغذ میزبان است روی همان کاغذ هم بازنده به نظر می‌رسد وخوش‌بین‌ترین طرفدار گهر شانسی برای برد تیمش مقابل پرسپولیس کهکشانی قایل نیست مگر آنکه تارتار بتواند یک شگفتی بزرگ را درورزشگاه آزادی رقم بزند.  
اگر چه پرسپولیس از یک بازی خانگی دیگر به دلیل اتفاقات رخ داده با داماش درفصل گذشته محروم است اما از آنجایی که گهر میزبان و پرسپولیس میهمان است هواداران پرسپولیس می‌توانند در ورزشگاه آزای حاضر شوند. مشخص نیست اگر پرسپولیس درحضور تماشاگرانش خوب بازی نکند با چه واکنشی از سوی آنها مواجه خواهد شد اما بعید است ژوزه نتواند تیم جوان و بی‌تجربه گهر را شکست دهد و اگر این اتفاق بیفتد آن موقع باید منتظر حمله تند و آتشین علی پروین علیه رویانیان و ژوزه باشیم، به ویژه اینکه پسر پروین هم در تیم گهر حضور دارد.  
پرسپولیس که از دو بازی گذشته یک برد و یک مساوی به دست آورده همچنان یک روز زودتر از سایر مدعیان به میدان می‌رود و این بار باید در یکی ازعجیب‌ترین اتفاقات تاریخ ۱۲ سال برگزاری لیگ برتر در ورزشگاه آزادی مهمان یک تیم شهرستانی باشد!
سرخ‌پوشان پایتخت که درفصل نقل و انتقالات پرسروصداترین تیم بودند و مهره‌های ملی‌پوش زیادی را به ترکیب خود اضافه کردند، با شکست مقابل فجر سپاسی خیلی زود چراغ قرمز را برای خود روشن شده دیدند.
مصاحبه عجولانه و البته تند علی پروین پس از این شکست وبه تبع آن گرفتن پست مدیریت راهبری باشگاه از او ازسوی رویانیان، باشگاه پرسپولیس را وارد فاز جدیدی کرده که البته همان طور که مدیرعامل این باشگاه هم ذکر کرد، هدف پرسپولیس تنها حمایت از کادر فنی جدید است.
به نظر می‌رسد مانوئل ژوزه هم پس از شنیدن صحبت‌های پروین کم کم با مصائب شیرین کار در فوتبال ایران آشنا شده باشد. هرچند او واکنش قاطعانه‌ای به صحبت‌های پروین داشت و عنوان کرد اگر باشگاه تشخیص می‌دهد که پروین بهتر از من است، پس چرا او را سرمربی نکرده‌ است؟
با این حال این بازی یک اتفاق جالب دارد و آن این است که یک تیم شهرستانی برای نخستین بار در ورزشگاه آزادی از پرسپولیس پذیرایی می‌کند! تیم مهدی تارتار که هنوز امتیازی در لیگ برتر به دست نیاورده، مشکل ورزشگاه خود را هنوز حل نکرده و مقابل حریفان خود در ورزشگاه انقلاب کرج به میدان می‌رود اما در برابر سرخابی‌های پایتخت طبق یک قانون نانوشته که همیشه وجود داشته این بازی‌ها باید در ورزشگاه آزادی برگزار شود.
پرسپولیس برای این بازی برخلاف دو بازی قبل هیچ مصدومی ندارد و ایمون زاید و غلامرضا رضایی هم آماده بازی هستند. با این حال بستگی به نظر مانوئل ژوزه دارد که در خط حمله پرترافیک خود از میان زاید، رضایی، نوروزی، کاظمیان، انصاری فرد و قاضی کدامیک را به زمین بفرستد. * صبای قم – ملوان انزلی؛ یک بازی فنی و تماشاگرپسند 
صبای قم صدرنشین لیگ بهترین خط حمله لیگ را در این دو هفته در اختیار دارد. یحیی گل‌محمدی که حالا از سوی هواداران صبا ملقب به مورینیو شده تیم خوب و یکدستی را آماده کرده هرچند ویسی مدعی است که این تیم را او جمع کرده است. با این حال شاگردان فرهاد پورغلامی شرایط سختی را در قم دارند. ملوان هم نسبت به سال‌های گذشته پرمهره‌ است و بازیکنان بزرگی مثل پژمان نوری، حسین بادامکی و مازیار زارع را در اختیار دارد. شاید این بازی از نظر فنی دیدنی‌تر از مسابقه پرسپولیس و گهر باشد.    جدال قلعه‌نویی با کربکندی زیر سایه مجیدی/نبرد پرسپولیسی‌های سابق در اصفهان
هفته سوم لیگ برتر فوتبال فردا با هفت دیدار به پایان می‌رسد که در حساس‌ترین بازی استقلال میزبان ذوب‌آهن است. * داماش گیلان – پیکان؛ به دنبال اولین برد  
داماش در دو هفته گذشته دو مساوی گرفته، دو مساوی که امید هرندی سرمربی این تیم آنها را نوعی باخت می‌داند. بنابراین داماش با تمام توان به مصاف پیکان می‌رود تا اولین بردش را در لیگ دوازدهم به دست بیاورد به ویژه اینکه با حضور حامی مالی جدید به نظر می‌رسد بازیکنان این تیم دیگر دغدغه مالی نداشته باشند. در آن سوی میدان عبدالله ویسی قرار دارند، مربی‌ای که می‌گوید تیمش باید از ابتدای فصل خوب نتیجه بگیرد و اعتقادی به اینکه بازیکنانش هنوز در کوران بدنسازی هستند، ندارد. پیکان چند بازیکن مصدوم دارد که بعید است به این بازی برسند.  
هرندی و ویسی هر دو  اولین برد را می‌خواهند و باید دید داماش می‌تواند از امتیاز میزبانی‌اش استفاده کند یا اینکه پیکان اولین بردش را به دست می‌آورد. 
 
* فجرسپاسی – نفت آبادان؛ یاوری به دنبال شکست دومین پرتغالی  
جوانان با انگیزه و جویای نام فجرسپاسی تحت هدایت محمود یاوری، پیر فوتبال ایران با شش امتیاز در رده دوم جدول قرار دارند. این تیم اگر بتواند در ادامه بازی‌هایش نیز مثل دیدار با پرسپولیس بازی کند بعید نیست شگفتی ساز بزرگ لیگ دوازدهم لقب بگیرد؛ تیمی که یکی از ارزان‌ترین تیم‌های لیگ برتر محسوب می‌شود. در سوی دیگر نفت آبادانی قرار دارد که یک مربی پرتغالی آن را هدایت می‌کند. کاستا اگر می‌خواهد مثل مانوئل ژوزه به یاوری نبازد باید تمام توانایی فنی‌اش را به کار بگیرد وگرنه ممکن است یاوری دومین مربی پرتغالی لیگ ایران را هم شکست دهد.   * نفت تهران – آلومینیوم هرمزگان؛ کار سخت مقابل آلومینیوم  
منصور ابراهیم‌زاده از زمانی که از اصفهان به تهران آمده کمتر مصاحبه می‌کند و گویی می‌خواهد دور از رسانه‌های گروهی فصل را سر کند و به تیمش بیشتر بپردازد. نفت قطعا در دیدار خانگی با آلومینیوم هرمزگان به دنبال برد است اما حریف آنها، تیم اکبرمیثاقیان است، مربی‌ای که کارهای دفاعی را به خوبی بلد است. عبور از لایه‌های دفاعی تیم میثاقیان کار سختی است. آلومینیوم به یک مساوی هم راضی است اما نفتی‌ها فقط برد می‌خواهند.   * فولاد خوزستان – سایپا؛ غول کش در اهواز  
حسین فرکی با فولاد خوزستان شروع خوبی در لیگ نداشته و هنوز بردی به دست نیاورده است. فرکی بهتر از هر کسی می‌داند که جنوبی‌های فوتبالدوست می‌خواهند تیم‌شان همواره جز مدعیان باشد و به همین دلیل باید سایپا را شکست دهد. برخی هواداران فولاد هفته گذشته و پس از شکست خانگی تیمشان برابر سپاهان علیه کادرفنی و بازیکنان شعار دادند و همین موضوع کار فرکی را برابر سایپا دشوارتر می‌کند، سایپایی که هفته گذشته با یک بازی خوب استقلال را با تمامی ستارگانش در ورزشگاه آزادی شکست داد.   
اگر بازیکنان سایپا از آن برد مغرور نشده باشند شاید بتوانند در اهواز امتیاز بگیرند البته در صورتی که همانند دیدار با استقلال با انگیزه و کم اشتباه ظاهر شوند در غیر این صورت احتمال دارد فرکی اولین سه امتیاز را به هواداران فولاد تقدیم کند.   * تراکتورسازی تبریز – مس کرمان؛ اولین برد برای بقا!  
تراکتورسازی با تونی اولیویرا سرمربی پرتغالی‌اش هنوز به برد نرسیده و جانشین قلعه‌نویی فقط دو امتیاز گرفته است. اولیویرا اگر نتواند این هفته و در حضور تماشاگران پرشور و پرشمار تراکتورسازی به پیروزی برسد شاید خیلی زود با لیگ برتر ایران وداع کند. حریف تراکتورسازی مس کرمان است که بدون امتیاز است و قاسم‌پور اگر دوست دارد در مس بماند باید در این بازی پیروز شود وگرنه بعید است مدیران مس که هزینه زیادی هم برای تیم‌شان انجام داده‌اند از مربی‌ای که سه شکست متوالی داشته حمایت کنند. جدال این دو تیم نبرد مرگ و زندگی و نبرد بقا است.   * سپاهان – راه آهن؛ نبرد مربیان سابق پرسپولیس  
سپاهان یکی از سه تیم شش امتیازی لیگ برتر است. قهرمان فصل گذشته می‌خواهد همچنان روند بردهایش ادامه پیدا کند. راه آهن هم در این فصل با چهره‌ای متفاوت در لیگ حاضر شده و یک برد و یک مساوی داشته است. نبرد کرانچار و دایی در نوع خود جالب توجه است. دایی زمانی جانشین کرانچار در پرسپولیس شد و حالا این دو سرمربی پیشین پرسپولیس می‌خواهند توانایی‌هایشان را به رخ دیگری بکشند.
 
* استقلال – ذوب آهن؛ قلعه‌نویی به کربکندی رسید  
امیر قلعه نویی و ستارگان استقلال در روزهای گذشته تلاش کردند شکست برابر سایپا و حواشی آن به ویژه تشویق فرهاد مجیدی را فراموش کنند و امیدوار باشند دیگر تماشاگرانشان کاپیتان سابق استقلال را تشویق نکنند. گفته می‌شود استقلال به احتمال فراوان در دیدار با ذوب آهن با ترکیبی جدید به میدان می‌آید و شاید مجتبی جباری که خواهان جدایی از استقلال است در ترکیب حضور داشته باشد. 
حریف استقلال تیم قدرتمندی در این فصل نیست، ذوب آهن از مشکلات مالی فراوان رنج می‌برد و در دو هفته گذشته دو باخت داشته است. با این حال بازی با تیمی پرستاره استقلال می‌تواند انگیزه خوبی به بازیکنان ذوب آهن بدهد. تقابل قلعه‌نویی و کربکندی نیز از نکات جالب توجه است. زمانی که قلعه‌نویی با سپاهان مقابل صبا قرار گرفت جدال لفظی و رسانه‌ای شدیدی بین کربکندی و قلعه‌نویی پیش آمد. هر دو این مربیان بر سر شیوه بازی تیم حریف ایرادهایی از یکدیگر گرفتند. این دو البته پیش از این هم با یکدیگر مشکلاتی داشتند. باید دید این بار کدام مربی پیروز می‌شود؛ امیر قلعه‌نویی با تمامی ستارگان لالیگایی و ایرانی‌اش یا کربکندی با بازیکنان جوانش؟   
قلعه‌نویی و شاگردانش برای اینکه دوباره شاهد اعتراض هواداران و شنیدن نام فرهاد مجیدی نباشند باید این بازی را ببرند، هر چند اعتراض بازی گذشته در حالی رقم خورد که استقلال گل اول را خورده بود و بازی هنوز ادامه داشت. فرهاد مجیدی که به نظر می‌رسد امسال جای علی دایی را به عنوان نماد اعتراض گرفته شاید بار دیگر در ورزشگاه آزادی تشویق شود و اگر این اتفاق بیفتد کار آبی‌پوشان دشوارتر می‌شود. با توجه به بازی با سایپا به نظر می‌رسد استقلال نباید گل بخورد چرا در این صورت شاید اتفاقات بازی قبل تکرار شود!  
برنامه کامل هفته سوم لیگ برتر به شرح زیر است:  
دوشنبه ۹/۵/۹۱- ساعت۲۲   صبای قم – ملوان- ورزشگاه یادگار امام قم   ساعت ۲۲:۳۰   گهر درود – پرسپولیس ورزشگاه آزادی تهران 
سه شنبه ۱۰/۵/۹۱- ساعت۲۲  
داماش – پیکان- ورزشگاه شهید عضدی رشت  
فجرسپاسی – نفت آبادان- ورزشگاه شهید دستغیب شیراز  
نفت تهران – آلومینیوم هرمزگان- ورزشگاه دستگردی  
فولاد خوزستان – سایپا- ورزشگاه تختی اهواز  
تراکتورسازی – مس کرمان-  ورزشگاه یادگار امام تبریز  
سپاهان – راه آهن- ورزشگاه فولادشهر اصفهان  
ساعت ۲۲:۳۰   استقلال – ذوب آهن – ورزشگاه آزادی


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.