پرونده الکترونیک سلامت برای بیش از ۱۳ میلیون ایرانی تشکیل شد

‘حسین ریاضی’ در گفت و گویی اظهار داشت: سامانه پرونده الکترونیک سلامت در برنامه پزشک خانواده در حقیقت پرونده پایه سلامت به شمار می رود.

پرونده الکترونیک سلامت مجموعه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، از پیش از تولد تا پس از مرگ است که به ‌صورت مداوم و با گذشت زمان به‌صورت الکترونیکی ذخیره شده و در هنگام نیاز، بدون وابستگی به مکان یا زمان خاص، تمام یا بخشی از آن به سرعت در دسترس افراد مجاز قرار خواهد گرفت.

مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت نظارت مستقیم وزیر بهداشت در سال ۱۳۸۶ تشکیل شد و از ابتدای تشکیل مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌منظور به‌کارگیری علوم و فنون نوین حوزه فناوری اطلاعات سلامت در نظام سلامت کشور معاونت تحقیق و توسعه تشکیل و به‌ دنبال آن طراحی نرم‌افزار پرونده الکترونیکی سلامت آغاز شد.

از جمله اهداف اصلی طرح می‌توان به مواردی مثل یکپارچه‌سازی اطلاعات سلامت شهروندان، ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی و کیفیت سلامت شهروندان، توزیع عادلانه منابع سلامت، بهینه‌سازی‌ مصرف منابع سلامت و اصلاح مدیریت نظام سلامت کشور مبتنی بر اطلاعات صحیح، دقیق و با قابلیت دسترسی سریع، تسریع و تسهیل تولید و مدیریت دانش پزشکی و کمک به توسعه پزشکی مبتنی بر شواهد اشاره کرد.

ریاضی در ادامه گفت: هم اکنون ویزیت پایه در برنامه پزشک خانواده در برخی دانشگاه های علوم پزشکی کشور هم شروع شده و ویزیت جاری و مراقبت های حوزه پزشک خانواده در مراحل بعدی برنامه صورت می گیرد.

مسوول دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، ادامه داد: در حوزه درمان هم ۳۵ بیمارستان به این سامانه وصل شده اند و اطلاعات بیماران را به صورت الکترونیکی در اختیار دارند.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ریاضی یادآور شد برنامه های ملی مانند برنامه های مراقبت از آنفلوانزا، مدیریت تخت ها و اورژانس نیز در این سامانه وجود دارد.

اجتمام**۹۱۸۵ ** ۱۵۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۵۶۸۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.