پرونده دوومیدانی ایران با کسب ۱۰ سهمیه المپیک بسته شد

به گزارش ایرنا، دوومیدانی ایران دو سهمیه A توسط احسان حدادی و روح اله عسگری و هشت سهمیه B توسط سجاد مرادی، لیلا رجبی، امین نیک فر، کاوه موسوی، سجاد هاشمی، رضا قاسمی، ابراهیم رحیمیان و محمد ارزنده در یک سال و نیم گذشته کسب کرده است.

** نگاهی به زمان کسب سهمیه و چگونگی آن

۱- کاوه موسوی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ در مسابقات جایزه بزرگ پرتاب ها درشهرکرد موفق شد با پرتابی به مسافت ۷۵متر و ۲۶سانتیمترنخستین سهمیه B دوومیدانی ایران را در پرتاب چکش بدست آورد.

او پس از این نتیجه هیچگاه نتوانست رکورد خود را تکرار یا بهبود بخشد،اما پیش از آن در مسابقات قزاقستان نیز پرتاب های بیش از ۷۰ متر به ثبت رسانده بود.

کاوه موسوی در یک سال گذشته افت محسوسی داشته است، بطوری که در رقابت هایی که شرکت کرده نتوانسته چکش را حتی ۷۰ متر پرتاب کند.

وی اکنون در روسیه و زیر نظر یکی از مربیان برتر پرتاب چکش دنیا تمرین می کند.

۲- احسان حدادی رکورددار پرتاب دیسک آسیا و امید کسب مدال درالمپیک ۲۰۱۲ تابستان سال گذشته در مسابقات قهرمانی جهان در کره جنوبی ضمن کسب نخستین مدال ایران در این رقابت ها، اولین سهمیه A کشورمان را نیز به ارمغان آورد.

حدادی با ۶۶متر و هشت سانتیمتر موفق شد ورودی المپیک را از آن خود کند.

وی در این یک سال روند رو به رشدی داشته است، بطوری که در دو مرحله از مسابقات لیگ الماس که با حضور برترین های جهان برگزار می شود، موفق به کسب مقام سومی و اولی شده است.

عملکرد رو به رشد و فوق العاده احسان حدادی برخی از کارشناسان این رشته را نگران کرده است، چرا که او پیش از المپیک ۲۰۰۸ پکن نیز تمامی رکوردها را یکی پس از دیگری شکست و حتی به پرتاب ۶۹متر نیز رسید، اما یک ماه پیش از شروع المپیک پکن مصدوم شد و تمام آرزوهایش بر باد رفت.

مسوولان فدراسیون دوومیدانی برای اینکه این اتفاق تکرار نشود، حدادی را از حدود ۳ ماه پیش به آلمان اعزام کردند تا به همراه مربی، ماساژور و پزشک خود تمرینات را دنبال کند.

۳- سجاد مرادی یکی از پرمدال ترین دوومیدانی کاران ایران در مسابقات بین المللی و آسیایی در رقابت های قهرمانی جهان در کره جنوبی موفق شد، در ماده ۸۰۰ متر جواز حضور در المپیک لندن را بدست آورد.

سجاد اوایل امسال در نخستین مرحله مسابقات لیگ الماس در قطر شرکت کرد و توانست ۸۰۰ متر را زیر یک دقیقه و ۴۶ثانیه بدود که رکورد مطلوبی محسوب می شود.

وی که چند ماه پیش مدعی بود برای حضور در فینال المپیک تلاش می کند، با مصدومیت جزئی مواجه شده و مدعی است که در صورت تشدید درد شاید به المپیک نرود.

سجاد مرادی در اصفهان و زیر نظر برادر خود به عنوان مربی تمرین می کند.

با پیشنهاد او، سعید گابریل گورنی یکی از قهرمانان الجزایر و المپیک به ایران آمد و مدتی هدایت مرادی را برعهده گرفت اما با شروع سال جدید به دلیل مشکلات خانوادگی به کشورش بازگشت.

۴- امین نیک فر ورزشکار پرتاب وزنه آمریکایی ایرانی تبار کشورمان نیز تابستان سال گذشته در مسابقات تورنتو کانادا به سهمیه B المپیک دست یافت.

وی با پرتاب وزنه به مسافت ۲۰متر و ۵سانتیمتر موفق شد جواز حضور در المپیک را از آن خود کند.

امین نیک فر در آمریکا تمرینات خود را دنبال می کند.

۵- سجاد هاشمی آهنگری نخستین ورزشکار سرعتی ایران بود که در مسابقات ارتش های جهان در برزیل نخستین سهمیه دوهای سرعت ایران در ماده ۴۰۰ متر را کسب کرد و پنجمین المپیکی ایران لقب گرفت.

وی با ثبت زمان ۴۵ ثانیه و ۸۱ صدم ثانیه ضمن شکستن رکورد ایران در این ماده نخستین دونده سرعتی ایران لقب گرفت که ۴۰۰ متر را زیر ۴۶ ثانیه دویده است.

باتوجه به اینکه در آن زمان ورودی B المپیک در ۴۰۰ متر ۴۵ ثانیه و ۷۰ صدم ثانیه بود سجاد هاشمی المپیکی محسوب نمی شد. اما با خوش اقبالی و پس از تغییر نظر مسوولان اتحادیه بین المللی دوومیدانی و کاهش ورودی در برخی از مواد دوومیدانی از جمله دو ۴۰۰ متر آقایان به ۴۵ ثانیه و ۹۰ صدم ثانیه، هاشمی موفق به کسب ورودی المپیک شد.

او نیز در طول یک سال گذشته اگر چه نتوانسته است، رکورد خود را جابجا کند اما بارها و بارها برای کشورمان در ماده ۴۰۰ متر صاحب مدال طلا شده است.

هاشمی تمرینات خود را زیر نظر ایوب دادروان در تبریز دنبال می کند.

۶- لیلا رجبی ششمین المپیکی دوومیدانی ایران بود که در زمستان که هیچ فردی تصورنمی کرد دوومیدانی کاران کشورمان بتواننددراین زمان ورودی المپیک را از آن خود کنند ورودی پرتاب وزنه را با ۱۷ متر و ۶۰ سانتیمتر از ان خود کرد.

وی در مسابقات انتخابی تیم ملی جهت اعزام به مسابقات داخل سالن آسیا در ورزشگاه افتاب انقلاب تهران ورودی المپیک را بدست آورد.

در شرایطی که برخی از کارشناسان مدعی بودند مسابقه برگزار شده رسمیت چندانی نداشته است، رجبی در مسابقات داخل سالن چین و قهرمانی جهان در ترکیه رکورد خود را بارها تکرار کرد تا دیگر انتقادها از نحوه سهمیه گرفتن وی فروکش کند.

لیلا رجبی دریک سال گذشته بارها وبارهارکورد ایران را دراین ماده بهبود بخشیده است.

وی که بیشتر از سه ماه است در بلاروس اردوی خود را ادامه می دهد دو روز پیش در مسابقات ملی این کشور شرکت کرد و رکورد ایران را بار دیگر بهبود بخشید.

۷- ابراهیم رحیمیان یکی دیگر از المپیکی های ایران در میان بهت همگان موفق شد در ماده پیاده روی برای نخستین بار ایران را صاحب سهمیه کند.

در آخرین روزهای سال ۱۳۹۰، رحیمیان درمسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن موفق شد باطی کردن ۲۰کیلومتر در مدت زمان یک ساعت و ۲۴ دقیقه ویک ثانیه ضمن شکستن رکورد شخصی و ملی ایران جواز حضور در المپیک را کسب کند.

او زیرنظر جواد خسرو شیری و در ارتفاعات دماوند تمرینات خود را ادامه می دهد.

با شروع سال ۹۱، خیلی ها تصور می کردند که دیگر سهمیه های دوومیدانی به پایان رسیده است با این وجود مسوولان فدراسیون مدعی بودند که هنوز چند ورزشکار دیگر از جمله مریم طوسی، هادی سپهرزاد، برادران صمیمی، روح اله عسگری، محمد ارزنده، کیوان قنبرزاده و … می توانند سهمیه کسب کنند.

با وجودی که چندین مسابقه داخلی و خارجی برگزار شد و هر روز فرصت کسب سهمیه المپیک در دوومیدانی به روزهای پایانی خود(۱۸ تیرماه)نزدیک ترمی شد دوومیدانی کاران ایران فروغی درکسب سهمیه المپیک نداشتند تا اینکه از حدود یک هفته پیش و در مسابقات ستارگان آسیا که یکی ازآخرین فرصت های کسب سهمیه المپیک بود دو سهمیه با ارزش بدست آمد.

۸- رضا قاسمی یکی از شیرین ترین سهمیه های دوومیدانی ایران را کسب کرد چرا که برای نخستین بار ایران در بازی های المپیک لندن نماینده ای در دو ۱۰۰ متر داشت.

وی با دویدن ۱۰۰ متر در مدت زمان ۱۰ ثانیه و ۲۴ صدم ثانیه برای نخستین بار در تاریخ دوومیدانی ایران سهمیه پرطرفدار ترین و سریعترین ورزش المپیک را کسب کرد.

او هم اکنون در اصفهان تمرین می کند.

۹- یک روز بعد روح اله عسگری در دومین روز مسابقات ستارگان آسیادوومیدانی ایران را با خلق رکوردی بی نظیر در دو ۱۱۰متربامانع متعجب کردو در کنار احسان حدادی تنها المپیکی سهمیه A ایران ایستاد.

عسگری باطی کردن ۱۱۰متربا مانع در مدت زمان ۱۳ ثانیه و ۵۰ صدم ثانیه ضمن شکستن رکورد ملی ایران جواز حضور در المپیک را از آن خود کرد.

وی که ورزشکاری بروجنی است تمرینات خود را درگلستان پشت سر می گذارد.

۱۰ – دهمین سهمیه دوومیدانی ایران نیز به نام محمد ارزنده ورزشکار لرستانی افتاد.

وی در مسابقات تخصصی پرش هاکه به فاصله یک روزمانده تاپایان فرصت کسب سهمیه در سراسر جهان، در آفتاب انقلاب تهران برگزار شد جواز حضور در لندن را کسب کرد تا سومین دوومیدانی کار در میان ۱۰ ورزشکار باشد که در کشورمان جواز حضور در المپیک را بدست آورده است.

ارزنده با پرشی به ارتفاع هشت متر و ۱۷ سانتیمتر ضمن شکستن رکورد ایران نخستین ایرانی نام گرفت که توانسته بیش از هشت متر بپرد.

رقیبان ایرانی او در این مسابقه اگر چه پرشی بیش از هفت متر و ۳۰ سانتیمتر داشتند اما هرگز به او نزدیک نشدند.

باوجودکسب ۱۰ سهمیه در دوومیدانی نباید فراموش کردکه برخی از دوومیدانی کاران کشورمان در عین شایستگی از حضور در المپیک بازماندند و برخی نیز هر چه تلاش کردند نتوانستند خود را به المپیک برسانند.

محمود و محمد صمیمی از جمله ورزشکارانی بودند که در عین شایستگی بلیت پرواز به لندن رااز دست دادند چرا که بارها و بارها ودرمسابقات داخلی و خارجی ورودی B المپیک را کسب کردند و به مقام های اول و دومی رسیدند.

آنان به دلیل ایرانی بودن احسان حدادی یکی از برترین ورزشکاران جهان در این ماده تنها با کسب سهمیه A می توانستند راهی المپیک شوند.

محمودصمیمی به خبرنگار ایرنا دراین خصوص گفت که خیلی از ورزشکاران جهان در پرتاب دیسک آرزو دارند که به مانند او و برادرش پرتاب کنند تا بتوانند به لندن بروند اما باوجود احسان حدادی آنان باید حتما سهمیه A را کسب می کردند تا همراه او در المپیک حاضر باشند.

محمود صمیمی روز جمعه گذشته در آخرین فرصت خود در بلاروس دیسک را ۶۴ متر و ۷۷ سانتیمتر پرتاب کرد و به قهرمانی مسابقات رسید اما ۲۷ سانتیمتر کم آورد تا به المپیک نرسد.

هادی سپهرزاد دیگر دوومیدانی کار کشورمان نیز از جمله ورزشکارانی بودکه تمام تلاش خود را برای کسب سهمیه دهگانه انجام داد.

او حتی رکوردخود نسبت به ورودی المپیک پکن را جابجاکردبطوری که اگر قوانین حاکم برالمپیک دوره گذشته حاکم بود او امروز در جمع ورزشکاران المپیکی ایران قرار داشت.

به دلیل سخت تر شدن مسابقات دهگانه سپهرزاد برغم شایستگی نتوانست هیچگاه به مرز ۷۹۵۰امتیاز موردنظر اتحادیه جهانی دوومیدانی برسد و به المپیک اعزام شود.

مریم طوسی دیگر بانوی ایرانی نیز همواره این فرصت را داشت تا در دو ۴۰۰ و ۲۰۰ متر جواز حضور در المپیک ۲۰۱۲ لندن را بدست آورد.

تلاش های او بارها و بارها تنها منجر به بهبود رکورد ایران شد و سهمیه ای به ارمغان نیاورد.

کیوان قنبرزاده که دریک سال گذشته رکوردپرش ارتفاع ایران در مسابقات مختلف را جابجا کرده است یکی دیگر از امیدهای کسب سهمیه المپیک در دوومیدانی بود که برغم تلاش فراوان تنهابه دلیل ۲سانتیمتر اختلاف در پرش ارتفاع از حضور در المپیک بازماند.

رکورد وی ۲ متر و ۲۶ سانتیمتر بود در حالی که برای رسیدن به لندن حداقل باید ۲ متر و ۲۸ سانتیمتر می پرید.

بدین ترتیب پرونده دوومیدانی ایران در مسابقات گزینشی المپیک ۲۰۱۲ لندن با کسب ۱۰ سهمیه به پایان رسید تا دوومیدانی نسبت به دوره گذشته در پکن ( ۵ ورزشکار و ۶ سهمیه) رشدی چشم گیر داشته باشد.

افشین داوری رییس فدراسیون دوومیدانی در این باره گفت:‌امیدوارم ورزشکاران کشورمان دربازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن بتوانند رکوردهای خود رابهبودبخشیده یا حداقل تکرار کنند.

وی ابراز امیدواری کرد احسان حدادی با درخشش در لندن، دوومیدانی ایران را در سالی که روند رو به رشدی را دنبال کرده است، صاحب مدال کند.

در همین حال چندی پیش خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه رضا مقدم یکی از ورزشکاران کشورمان در مسابقات ازبکستان موفق به کسب سهمیه B المپیک شده است که پس از بررسی ها مشخص شد این اتفاق رخ نداده است و این ورزشکار حتی نتوانسته ۷۰ متر نیز پرتاب کند.

ورزشی ** ۱۳۴۶ **۱۵۹۰

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۰۰۸۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.