«پروژه ۷» ارمغان جگوار برای فستیوال گوود وود

۱۲ تیرماه ۱۳،

«پروژه ۷» ارمغان جگوار برای فستیوال گوود وود

Bookmark and Share

جگوار یک مدل تقویت شده براساس مدل اف-تایپ خود را روز شنبه در فستیوال سرعت گوود وود رونمایی خواهد کرد. این خودرو نامش «پروژه ۷» است. عدد ۷ تعداد پیروزی‌های جگوار در مسابقات  ۲۴ ساعته له‌مان است و رنگ آبی و سفید هم همان رنگی است که مدل دی‌-تایپ این کارخانه با آن در دهه پنجاه این پیروزی‌ها را به دست آورده است. 

جگوار مدل دی-تایپ را بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ در تعداد بسیار کم تولید کرد و با آن در سال‌های ۱۹۵۵، ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ در مسابقه ۲۴ ساعته له‌مان پیروز شد. این خودرو به این خاطر مشهور است که با کمک کارخانه هوانوردی مالکوم سایر در بریستول انگلستان ساخته شد و در ساخت آن از فن‌آوری هوانوردی کمک گرفته شد. 

«پروژه ۷» ارمغان جگوار برای فستیوال گوود وود

خودرو با الهام از مدل دی-تایپ تغییر داده شده است. سپر جلو بزرگ‌تر شده، ارتفاع ماشین کمتر شده است و تنها برای یک سرنشین جا دارد و شبیه به مدل افسانه‌ای دی-تایپ پشت سر راننده یک بادگیر نصب شده است. به جای صندلی کنار راننده جایی برای قراردادن کلاه ایمنی گذاشته شده است. سقف ماشین هم به طور کامل برداشده شده، در بدنه ماشین و چرخ‌ها از فیبرکربن استفاده شده  و صندلی‌ها از با ارتفاع کمتر و از جنس کامپوزیت ساخته شده است.  

موتور ماشین نمونه سوپرشارژ موتور هشت سیلندر پنج لیتری جگوار است. قدرت این موتور با ۴۵ اسب بخار افزایش نسبت به قوی‌ترین موتور سری اف-تایپ ۵۲۴ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و جگوار می‌گوید شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودرو ۴.۱ ثانیه است و می‌تواند تا ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. 

«پروژه ۷» ارمغان جگوار برای فستیوال گوود وود

ساخت این خودرو ایده یان کالام، مدیر طراحی جگوار است. او می‌گوید «الهام از یک ماشین مسابقه‌ای برای ساخت یک خودرو رؤیای هر طراحی است و پروژه ۷ چنین ماشینی است. این ماشین تنها برای یک کار ساخته شده و آن هم تند رفتن است. ماشین‌های مسابقه‌ای جگوار به کیفیت و ظاهر ساده مشهور بودند و پروژه ۷ روح این فلسفه را در خود دارد.»

جگوار می‌گوید از این خودرو همین یک دستگاه ساخته می‌شود اما وجود چنین پروژه‌ای در کارخانه انگلیسی نشان می‌دهد جگوار در عرضه یک خودروی سوپر اسپرت براساس اف-تایپ جدی است. شایعه شده است که این خودروی سوپراسپرت موتوری خواهد داشت که دستکم ۶۵۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. 

«پروژه ۷» ارمغان جگوار برای فستیوال گوود وود

جگوار پیش‌تر اعلام کرد که دیگر قصد ندارد پروژه سوپرکار خود به نام سی-اکس۷۵ را دنبال کند. ساخت یک سوپر کار براساس مدل‌های کنونی برای جگوار سود بیشتری دارد چرا که سبب افزایش فروش مدل‌های ضعیفتر اف-تایپ هم خواهد شد. در حالی که سوپرکار سی-اکس۷۵ با قیمت بسیار بسیارش نه فروش بالایی داشت و نه تأثیری بر فروش دیگر مدل‌های این کارخانه می‌گذاشت. 

به احتمال بسیار سوپرکار تازه جگوار در سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه خواهد شد و احتمالاً همین موتور مدل پروژه ۷ اما با قدرت بیشتر در آن استفاده می‌شود. 

برچسب ها : | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۷/۱۱
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.