پزشکان به سبب عدم بیمه درمان معتادان در نسخ بیماران روانی اعتیادشان را نمی‌نویسند

۰۱ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز : رئیس‌ بیمارستان روانپزشکی رازی با اشاره به اینکه متاسفانه پس از ۱۲ سال هنوز قانون اختصاص ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی به تخت بیماران روانی اجرا نمی‌شود،گفت:پزشکان به سبب عدم بیمه درمان معتادان در نسخ بیماران روانی اعتیاد را نمی‌گنجانند.

دکتر محمدمهدی موسویان در گفت وگو با تسنیم، در پاسخ به چالش‌های کمبود تخت بیماران روانی در کشور اظهار داشت: در قانون قید شده است که ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌های عمومی باید به تخت‌های روانپزشکی اختصاص یابد ولی هنوز این قانون متاسفانه به اجرا در نیامده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چند سال از این قانون می‌گذرد، افزود: فکر می‌کنم در حدود بیش از ۱۰ تا ۱۲ سال است که این قانون ابلاغ شده است ولی هنوز به طور کامل به اجرا در نیامده است.

دکتر موسویان در پاسخ به این پرسش که به چه سبب این قانون به اجرا در نیامده است، تصریح کرد: یک مقدار به سبب این است که بیماری‌های روانی مباحث خاص خود را می‌طلبد و دوم اینکه به هر حال تخت‌های روانپزشکی جزو بخش‌های هزینه‌بر بیمارستان‌ها به حساب می‌آید و درآمدهایی که از این بخش‌ها ایجاد می‌شود کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد به همین خاطر کمتر تمایل وجود دارد که این بخش‌ها در بیمارستان‌های عمومی ایجاد شود.

رئیس بیمارستان روانپزشکی رازی تصریح کرد: به هر حال بعضی از بیماری‌های روانپزشکی که شدت بسیاری داشته باشند ممکن است مشکلاتی را در بیمارستان ایجاد کنند و این مسائل می‌تواند دلایلی باشد یک مقداری این روند به کندی پیش می‌رود و می‌توانیم بگوییم که بسیار خوب پیش نرفته است.

دکتر موسویان در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بیش از ۱۰ سال است از این قانون می‌گذرد چه چالش‌هایی می‌تواند در کشور به خصوص در مورد بیماریهای روانی ایجاد کند، اظهار داشت: ببینید، ما آمارهای مختلفی را در مورد بیماریهای روانپزشکی داریم که البته مسئولان وزارت بهداشت در این زمینه صحبت کرده‌اند و با توجه به اینکه کشور ما به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود و استرس‌های مختلفی در جوامع وجود دارد شیوع مصرف مواد نیز در کنار این مشکلات می‌تواند شیوع بیماری روانپزشکی را در کشور افزایش دهد و این مسئله سبب می‌شود که نیاز به تخت‌های روانپزشکی بیشتر ملموس شود و با کمبودهایی که وجود دارد این معضل مضاعف می‌شود.

رئیس بیمارستان روانپزشکی رازی در پاسخ به این پرسش که ملاحظه می‌شود بیمه‌ها بعضی مقوله‌های بیماران روانی به خصوص بیمارانی که مبتلا به اعتیاد نیز باشند تحت پوشش بیمه‌ای  قرار نمی‌دهندو حتی برای بستری نیز بیش از ۵۶ روز بستری آنان را تحت پوشش بیمه نمی‌گنجاند، این مسئله به چه صورت است؟ گفت: ما در مورد بیماریهای روانپزشکی تقریباً مشکلی نداریم و با وجود تمام مشکلاتی که سازمانهای بیمه‌گر دارند این پرداخت‌ها را لحاظ کرده‌اند ولی در زمینه آن عدم پوشش بستری بیش از ۵۶ روز، بخصوصدر مورد درمان معتادان این پوشش بیمه‌ای وجود ندارد و سازمان‌های بیمه‌گر مسئولیت بیمه‌ای را نپذیرفته‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات که ما داریم در مبحث درمان معتادان است و بیماران روانپزشکی که به هر حال مصرف مواد هم دارند با مشکلات بیمه‌ای مواجه می‌شویم و بعضاً بعضی پزشکان ناچار می‌شوند این مسئله را در نسخ پزشکی ذکر نکنند و این مسئله سبب می‌شود بیماران از درمان لازم استفاده نکنند و معضلات و مشکلات بسیاری گریبانگیر آنها شود.

دکتر موسویان در پاسخ به این پرسش که بر اساس آمارهای رسمی و غیر رسمی تعداد اشخاص دچار اختلالات روانی در کشور چه تعداد می باشند، خاطرنشان کرد: این آمار را می‌توانید از همکاران ما که در وزارت بهداشت، با توجه به اشرافی که در کشور دارند دریافت کنید ولی فقط می‌توانم این مسئله را عنوان کنم که با توجه به روند استرس‌ها در جامعه شیوع بیماری‌های روانی  نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.