پزشک خانواده،هفته‌ای یک استان

جام جم آنلاین: وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه استانها در حال آماده سازی زیر ساخت های لازم برای اجرای برنامه پزشک خانواده هستند و حداقل هفته ای یک دانشگاه و استان تحت پوشش این برنامه قرار خواهد گرفت.

به گزارش روز جمعه جام جم آنلاین از وزارت بهداشت، دکتر مرضیه وحید دستجردی که به منظور افتتاح برنامه پزشک خانواده به استان مازندران سفر کرده است، شب گذشته با حضور در خط ارتباطی برنامه گفت و گوی ویژه خبری در ساری ضمن اعلام خبر فوق، افزود: امروز در استان مازندران، پزشکان در دو دانشگاه علوم پزشکی ساری و بابل برای حضور در این برنامه ثبت نام کردند که در ساری ۸۵۰ پزشک عمومی و ۳۵۰ پزشک متخصص و در دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز ۱۹۵ پزشک عمومی و ۷۵ پزشک متخصص تاکنون ثبت نام کرده اند.

وی با بیان این که برنامه پزشک خانواده، برنامه ای عدالت محور در نظام سلامت است، اظهارداشت: این برنامه در حال حاضر در بیش از ۴۰ کشور پیشرفته و توسعه یافته دنیا در حال انجام است و رضایتمندی مردم را همراه داشته و  قدمتی ۷۰ ساله دارد.

وزیر بهداشت، تسهیل در دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی، افزایش پاسخگویی به مردم، جلو گیری از هزینه های تکراری مانند سی تی اسکن و ام آرِی، کاهش فرانشیز بستری بیماران در بیمارستانها از ۱۰ درصد به پنج درصد و ارایه خدمات کیفی و مناسب با کمترین هزینه را از مزایای اجرای برنامه پزشک خانواده عنوان کرد و افزود: با اجرای این برنامه، هزینه خدمات از جیب مردم طبق تکلیف برنامه پنجم توسعه به ۳۰ درصد کاهش می یابد و در مرحله بعدی با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و اختصاص شش هزار میلیارد بودجه ۹۱ در مجلس به وزارت بهداشت، کل هزینه های بستری مردم به صورت رایگان صورت می گیرد.

گفتنی است؛ دربرنامه گفت و گوی ویژه خبری شب گذشته  که به موضوع اجرای طرح ملی پزشک خانواده اختصاص داشت، دکتر لاریجانی رییس شورای سیاست گذاری سلامت وزارت بهداشت و دکتر محمد شریعتی  مدیر اجرایی برنامه پزشک خانواده به  تبیین چگونگی اجرای برنامه پزشک خانواده پرداختند.

برنامه پزشک خانواده پس از اجرای آزمایشی در سه استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و چهار محال بختیاری تا کنون در استان فارس، علوم پزشکی تهران و در استان مازندران به اجرا در آمده است و قرار است این برنامه به زودی در استان های سراسر کشور به اجرا در آید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. علی تربتی:

    پزشک خانواده در صورتی مفید هست که شخص پزشک خودش را دانای کل نداند و بیماری هایی را که از پس درمان آن بر نمیاید به متخصصان امر ارجاع دهد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.