پزشک نوزاد را از بیماری دوران بارداری مطلع کنید

در صورت ابتلا به دیابت بارداری، این مسئله را پس از زایمان حتماً به پزشک نوزاد خود اطلاع دهید.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، یک کارشناس مامایی گفت: وجود برخی شرایط همچون چاقی، قند خون بسیار بالا در دوران حاملگی، تشخیص دیابت در اوایل بارداری، خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهد.

صدیقه علیشاهی در ادامه در خصوص اینکه آیا ابتلا به دیابت بارداری خطر ابتلا به دیابت را در آینده افزایش می دهد نیز ابراز کرد: حدود دو سوم زنان مبتلا به دیابت بارداری دربارداری های بعدی نیز به این عارضه مبتلا می شوند.

وی افزود: درصد کمی از زنان مبتلا به دیابت بارداری بعد از زایمان دیابتیک باقی می مانند بنابراین برای اطمینان، باید حدود ۶ هفته پس از زایمان قند خون ناشتا اندازه گیری شود که مانند بسیاری از آزمایشات خون، بیمار باید حداقل ۱۲ تا ۱۴ قبل از آزمایش از خوردن غذا پرهیز کند و به عبارت دیگر شام زود مصرف شود و صبحانه هم خورده نشود.

وی گفت:مراحل بعدی انجام آزمایش شش ماه و سپس یک سال بعد از زایمان است.

علیشاهی افزود: در صورتی که نتایج آزمایش  دیابت حاملگی مثبت تشخیص داده شد پزشک معالج به بیمار توصیه خواهد کرد که بعد از گذشت مدتی یک بار آزمایش قند خون را تکرار کند و این زمان در صورتی که آزمایشات بعد از زایمان طبیعی باشند معمولاً هر یک تا سه سال است.

وی اظهار داشت: پایین نگه داشتن وزن، رژیم غذایی سالم و ورزش برای پیشگیری از این بیماری می تواند بسیار کمک کننده باشد.

این کارشناس مامایی افزود: در زنانی که به تازگی به دیابت بارداری مبتلا شدند، خطر ابتلا به دیابت بارداری نوع۲ افزایش می یابد و در کودک آنان نیز احتمال چاقی در سنین کودکی یا بزرگسالی و نیز ابتلا به دیابت افزایش می یابد که کمک به کودک برای داشتن یک تغذیه خوب، نگه داشتن وزن در حد مناسب، و تحرک فیزیکی کافی در این شرایط بسیار مهم است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.