پشت پرده انتشار تصاویر ایرانیان ربوده شده در سوریه

رسانه های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که طی ماههای اخیر از تمامی تاکتیکهای جنگ روانی علیه نظام دمشق استفاده کرده اند، اخیرا سناریوی جدیدی را کلید زده اند که در آن به طور هماهنگ ادعای نزدیک شدن به زمان سرنگونی اسد و نگرانی شدید همپیمانان این کشور مطرح می شود.

به گزارش مهر، شبکه خبری العربیه امروز یکشنبه با انتشار یک فیلم ویدیویی از ۴۸ تبعه ایرانی ربوده شده، آنها را در بازداشت ارتش آزاد سوریه در مکانی نامعلوم نشان داد.

العربیه در ابتدای انتشار این تصاویر در خبری فوری که زیرنویس شده، ادعا کرد که تمامی افراد ربوده شده از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

این در حالی است که لحظاتی بعد یکی از افسران ارتش آزاد سوریه در نقض این ادعا اعلام کرد: یکی از یگانهای جداشده از ارتش سوریه توانست ۴۸ نیروی ایرانی را که در حال گشت زنی میدانی در دمشق مشاهده و بازداشت کند و در جریان بازجویی از این افراد مشخص شد که برخی از آنها نیروی سپاه پاسداران هستند.

در همین جا می توان تناقض انتشار خبر اولیه العربیه با اظهارات یکی از افسران ارتش آزاد سوریه را مشاهده کرد که از دروغین بودن ادعاها در این زمینه پرده برمی دارد.

در ادامه این تصاویر یکی از افسران ارتش آزاد سوریه ۴ کارت مختلف متعلق به یکی از گروگانهای ایرانی را در معرض دید قرار داد و بر مبنای آن نتیجه گیری کرد که این فرد از اعضای سپاه است.

این نتیجه گیری در حالی انجام شد که همراه داشتن ۴ فقره کارت شناسایی از سوی نیرویی که ادعا می شود امنیتی و وابسته به ایران است، بسیار دور از ذهن به نظر می رسد.

پیش از این نیز مخالفان مسلح سوری با دستگیری چند مهندس ایرانی ادعا کرده بودند که این افراد از اعضای سپاه هستند. این ادعاها چندی بعد با افشای حقیقت موضوع رنگ باخت و شکستی دیگر را در کارنامه رسانه های جبهه ضدسوری که در ۱۷ ماه اخیر شدیدترین فعالیتها علیه نظام اسد را انجام داده اند، ثبت شد.

خاطرنشان می شود شبکه های الجزیره و العربیه طی ماههای آغاز ناآرمیهای سوریه با تاکتیکهای متعددی در تلاش برای وخیم جلوه دادن شرایط این کشور بوده اند. بر این اساس در زمانی که هنوز شدت درگیریها در سوریه بالا نگرفته بود و کمک کشورهای خارجی به گروهکهای مسلح کمتر بود، خبرهای فوری این دو شبکه روزانه از کشته شدن ۱۰۰ تا ۱۵۰ و بعضا ۲۰۰ نفر خبر می داد که هیچ گاه توسط افکار عمومی باور نشد.

بعدها این رسانه ها با پیگیری تاکتیکهای متعدد و نوین جنگ روانی تلاش کردند موجبات دخالت نظامی کشورهای خارجی را به وجود آوردند که در این مسئله هم شکست خوردند. اما هم اکنون جبهه رسانه ای ضدسوری در حال پروراندن ایده نزدیک شدن به زمان سرنگونی نظام اسد است. بر همین مبنا این جبهه در تلاش است نگرانی همپیمانان سوریه به ویژه ایران را در قبال آینده این کشور جدی نشان دهد و در این راستا تمامی اخبار خود را تعریف می کند.

ادعای اعزام نظامیان و نیروهای امنیتی خارجی به سوریه برای حفظ نظام اسد در حالی مطرح می شود که ارتش سوریه متشکل از نیروهای علوی و اهل سنت به علت تشکیلات ایدئولوژیک خود طی ۱۷ ماه اخیر کمترین تزلزل را داشته و توانسته تروریستها را در معرکه های مختلف از جمله دمشق شکست دهد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.