پوتین به دنبال تحقیر دست‌نشانده خود نیست – بین الملل

نادر انتصار در گفتگو با خبرآنلاین

جواد حیران‌نیا
دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه چند روز پیش در اقدامی نادر برخورد رئیس جمهوری این کشور با رهبران تجاری و بازرگانان را مورد انتقاد قرار داد. مدودف در سخنانی در شهر سوچی به رویدادی مربوط به سال ۲۰۰۸ ،زمانی که پوتین نخست وزیر بود، اشاره کرد که در آن زمان اختلافاتی بین پوتین و “ایگور زیوزین” یک میلیونر و مالک شرکت “مخل” (تولید کننده فولاد و ذغال ) بوجود آمد و سرانجام همین اختلافات سبب سقوط سهام این شرکت شد. برخی معتقد هستند این انتقادات نشان از شکاف میان این دو دارد. نظر به اهمیت این موضوع این موضوع را با پروفسور نادر انتصاررئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی در آمریکا و استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در این دانشگاه جویا شدیم که در پی می‌آید.
آیا اختلافات اخیر میان پوتین رئیس جمهوری روسیه و مدودوف نخست وزیر او را می‌توان جدی تلقی کرد؟
شکاف بین ولادیمیر پوتین و دیمیتری مدودوف از اواخر تابستان جاری و بعد از پخش فیلم “روز گم شده” ظهور و بروز کرده است. این فیلم زمانی پخش شد که مقارن بود با چهارمین سالگرد جنگ روسیه و گرجستان و مداخله این کشور در گرجستان در سال ۲۰۰۸ میلادی.
ماهیت این فیلم چه بوده و ارتباط آن با این اختلاف چیست؟
این فیلم چهره‌ای سست و متزلزل از مدودوف به عنوان یک رهبر در خلال این جنگ به نمایش گذارده بود. در این فیلم مدودوف متهم به فرد ترسویی می شود که از دادن فرمان به ارتش روسیه علیه ارتش گرجستان سرباز زده است. در این فیلم تعدادی از چهره‌ها و شخصیتهای نظامی به تصویر کشیده شده‌اند که از جمله آنها می توان به یوری بالیوفسکی اشاره کرد که رییس پیشین ستاد مشترک ارتش روسیه بوده است. “بالیوفسکی” مدودوف را متهم به سستی و کوتاهی می کند که به وجهه روسیه خدشه وارد ساخته است. در این فیلم بحث و گفتگوهایی با نخبگان و مردم روسیه صورت گرفته است. پیام این فیلم واضح و روشن است و آن این است که مدودوف رهبری ضعیف است در حالیکه پوتین رهبری قابل اتکا و مؤثر است که یکبار دیگر می‌تواند روسیه را بزرگی و شکوه گذشته باز گرداند.
آیا نمی‌توان این فیلم را به منزله این دانست که پوتین از قدرت‌یابی مدودوف هراس دارد؟
این فیلم را احتمالاً اینگونه نیز می توان تحلیل کرد که بر اساس محتوای آن سعی در تضعیف جایگاه نخست وزیر[مدودوف] و خدشه و تخریب چهره اوست تا از رهگذر این تخریب شانسی برای مدودوف جهت به چالش کشیدن رئیس جمهوری روسیه، پوتین، وجود نداشته باشد. اما به اعتقاد من پوتین به دنبال این نیست که شاگرد دست نشانده خود را به یکباره تحقیر کند و یا اینکه بخواهد نخست وزیر خود را به حاشیه براند و در حاشیه قرار دهد. پوتین به آسانی قادر خواهد بود که از خود تصویری مبنی بر اینکه بهترین رهبر برای روسیه است ارائه دهد.

نادر انتصار رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا است که از طریق ای میل به سوالات خبرآنلاین پاسخ داده است

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.