پوتین مشارکت ژاپن در طرح های صنعتی روسیه را خواستار شد

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز شنبه در این دیدار در شهر بندری ‘سوچی’ روسیه در ساحل دریای سیاه خاطرنشان کرد: روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور رو به توسعه است و حجم مبادلات بازرگانی دوجانبه در سال گذشته به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یافته که به رقم پیش از بحران مالی جهانی (در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹) رسیده است.

رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه این رقم افزایش قابل توجهی نیافته است، گفت: حجم مبادلات بازرگانی با چین به حدود ۹۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: امیدوارم که امکانات و ظرفیت های بالای روابط روسیه و ژاپن ما را وادار کند که برای افزایش شاخص مبادلات بازرگانی و سرعت بخشیدن به آهنگ توسعه همکاری های اقتصادی چاره ای بیندیشیم.

پوتین گفت: روابط اقتصادی دو کشور در حوزه ماشین سازی بیش از زمینه های دیگر توسعه می یابد و اطمینان می دهم که همه تلاش های ممکن را برای تشویق شرکای ژاپنی و رضایتمندی انها از فعالیت خود در روسیه به عمل می آوریم.

وی افزود: امیدوارم طرح های ماشین سازی با مشارکت ژاپن در منطقه خاور دور روسیه هم مانند مناطق اروپایی روسیه اجرا شوند.

رییس جمهوری روسیه انرژی را از زمینه های مهم روابط روسیه و ژاپن عنوان کرد و گفت: در این حوزه هم طرح های خوبی برای اجرا وجود دارند.

وی افزود: سهم گاز صادراتی روسیه در ژاپن به ۱۰ درصد می رسد که قابل توجه است.

‘کویجیرو گامبا’ وزیر امور خارجه ژاپن، روز شنبه همچنین با ‘سرگئی لاوروف’ وزیر خارجه روسیه دیدار کرد و مذاکرات آنها به اختلافات دو کشور بر سر مالکیت جزایر کوریل جنوبی روسیه که ژاپن آن را بخشی از سرزمین خود می داند، اختصاص داشت.

وزیر امور خارجه روسیه در آن دیدار بر مالکیت کشورش بر این جزایر تاکید کرد و گفت: مقام های روسیه به رغم اعتراضات توکیو همچنان به جزایر کوریل سفر خواهند کرد.

وی افزود: اعتراضات ژاپن به سفر مقام های دولت روسیه به کوریل به ایجاد فضای گفت و گوهای دو طرف در خصوص قرارداد صلح میان دو کشور و به ویژه ایجاد شرایطی که مانع سفر مقام های روس به این منطقه شود، کمکی نمی کند.

جزایر چهارگانه کوناشیر، شیکوتان ، هابومای و ایتوروپ واقع در اقیانوس آرام و در خاور دور روسیه در پایان جنگ دوم جهانی به تصرف شوروی سابق در آمد.

این جزایر از یک سو به دلیل برخورداری از منابع فراوان نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از طرف دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۰۷۹۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.