پورمحمدی: دولت مطالعات طرح انتقال آب خزر را ارائه کند

به گزارش خبرانلاین و به نقل از ایگاهاطلاع رسانی سازمان بازرسی کل کشور؛ حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی صبح امروز در هجدهمین گردهمایی مدیران بخش آب وزارت نیرو گفت: این که دشت‌های ما به آب نیاز دارند قبول داریم. اما خواهش می‌کنم مطالعات، پیش بینی، ‌راهکار و ‌اولویت بندی‌های این طرح برای سازمان بازرسی کل کشور ارسال شود. سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهد بداند که این طرح کجا مطالعه شده و چه مسیری برای اجرای آن انتخاب شده است. از کجا برداشت شود و قرار است به کدام دشت آب برسد. قرار است آب صنعتی ارائه شود یا کشاورزی. قرار است با چه قیمتی این آب تحویل داده شود. چقدر از قیمت این آب توسط دولت ارائه می‌شود و چقدر توسط مردم. قرار است چقدر از بودجه ملی هزینه شود. مجوز قانونی و مصوبه مجلس شما کجاست؟! مصوبه نهادهای تصمیم‌گیری تان کجاست؟ خواهش می‌کنم مجموعه مستندات خود را ارائه دهید تا مردم بدانند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: این کارها خوب است و باید بشود ولی به هر حال حوزه آب نیاز به دقت ویژه دارد. صدها سد،‌ کانال دسترسی و طرح‌های تکمیلی ناتمام داریم. اگر پول زیاد دارید طرح‌های نیمه تمام تان زودتر تکمیل کنید. برخی از این طرح‌ها خسارت می‌خورد. طبق برآوردهای انجام شده برخی از طرح‌های وزارت نیرو ۲۸ الی ۲۹ سال به طول می‌انجامد تا تکمیل شود. قرار است این پروژه‌ها به کدام نسل برسد؟! سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهد به شما کمک کند. باید وضع روشن باشد و بدانیم اولویت‌های ما کجاست.
 

مدیران با برنامه نظارت پذیرترند

او با بیان این‌که آب مایه حیات، ‌نشاط و زندگی است، گفت: به رغم این‌که کشور در شرایط خشک و نیمه خشک قرار دارد اما با زحمات و تلاش‌های فراوانی که در بخش آب انجام شده شاهد وضعیت خوبی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: وظیفه سازمان بازرسی کل کشور حمایت، ‌پشتیبانی و همکاری در راستای حل مشکلات و معضلات این بخش با وزارت نیرو است تا بتوانیم وضعیت را ارتقاء دهیم.

وی با بیان این‌که مدیرانی که صاحب برنامه هستند الزاما نظارت پذیر‌ترند، خاطرنشان کرد: مدیران برنامه محور ناچار هستند برای نظارت اهمیت بیشتری قایل باشند تا برنامه‌های خود را به نحو احسن پیش ببرند. هر چه نظارت قوی‌تر صورت بگیرد نشان می‌دهد این مجموعه نظام پذیر‌تر و در اجرای برنامه‌ها جدی‌تر و در اجرای مسئولیت‌ها هدف دار‌تر است.

پورمحمدی با تأکید بر فرهنگ نظارت پذیری و خودکنترلی گفت: یکی از شاخص‌های رشد و بلوغ مدیریتی، ‌شاخص نظارت پذیری است. در مدیریت‌ها هر چه فرهنگ نظارت تشدید شود نشان می‌دهد آن حوزه از بلوغ بیشتری برخوردار است.
وی با اشاره به اهمیت بخش آب در کشور گفت: همه کشور باید یک نگاه هماهنگ، ‌همراه با مطالعه و کارشناسی در مقوله آب پیدا کنند، چرا که آمارها نشان می‌دهد در شرایط بسیار خطیر قرار گرفته‌ایم.

 

آب جایگزین ندارد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به کاهش میانگین آب و بارش کشور تصریح کرد: این روند خطرناک است و نمی‌توان به صورت ساده از کنار آن گذشت. تمام انرژی‌ها جایگزین دارند اما در حوزه آب نمی‌توان جایگزینی پیدا کرد. حتی گفته شده یکی از مهم‌ترین بسترهای درگیری‌های آینده، آب است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر زمین به سمت گرم شدن پیش رفته و برآورد شده تا ۴۰ سال آینده ۱ الی ۳ درجه بر میانگین دمای زمین افزوده شود که زنگ خطری برای همه است. طبق پیش بینی‌ها، میانگین آب منطقه هم در حال نزول است. بنابراین باید تعارفات را در این حوزه کنار گذاشت و به صورت جدی فکری به حال این شرایط کرد.

پورمحمدی که در جمع مدیران وزارت نیرو سخن می‌گفت،‌ با اشاره به مشکلات زیست محیطی گفت: دغدغه ما در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی باید جدی باشد. آب کانون و محور مباحث زیست محیطی است که نیاز به عزم و نگاه جدی دارد. این‌که حوزه آب تحت تأثیر کش و قوس‌های سیاسی، اجتماعی، ‌بخشی و منطقه‌ای قرار بگیرد، مشکلی حل نخواهد شد.

وی با انتقاد از برخورد سیاسی، منطقه‌ای و جزیره‌ای با مقوله آب تأکید کرد: کاملاً مشخص است که مقوله آب تحت تأثیر این کش و قوس‌ها قرار می‌گیرد. این‌که شما می‌گویید نصف دشت‌های کشور، منطقه ممنوعه برداشت آب است یعنی زنگ خطر زندگی. آیا کسی پیش بینی می‌کند که در این حوزه چه اتفاقی می‌افتد؟! چه کسی درباره نگاه‌های غیرکارشناسانه در حوزه آب به نسل آینده پاسخگو است؟! چه تصویری از ما در ذهن نسل آینده شکل خواهد گرفت؟! باید در این حوزه، کار کارشناسی دقیق و عمیق صورت بگیرد. بر اساس چه مبنایی مسئول و نماینده ما خواستار حفر چاه در حوزه انتخابیه خود می‌شود؟!
 

تراز منفی آب، زنگ خطر است
وی با بیان این‌که در مطالعاتی که در کشورهایی که با مشکل آب مواجه نیستند برآوردهای توسعه اشتغال غیرکشاورزی است، ‌گفت: آب حوزه اشتغال دارد ولی این طور نیست که به راحتی به منابع آب دست اندازی شود. مثلا گفته شود چون می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم بگوییم صد شغل در جنگل مهیا کنیم تا درخت‌ها را قطع کنند. این چه جای اشتغال است؟! کار تولید شود تا انسان‌ها کشته شوند؟!

پورمحمدی با بیان این‌که نباید آمارها با احتیاط مطرح شود، گفت: این‌که کسری و یا تراز منفی برداشت آب‌های زیرزمینی ۵ میلیارد متر مکعب است، یک زنگ خطر است. این آب قرار است از کجا تامین شود؟! باید این عدد‌ها و آمارها به مردم گفته شود. باید مشکلات و واقعیت‌های اجتماعی را به مردم گفت تا بدانند که چه اتفاقی در انتظارشان است.

وی با بیان این‌که آب مقوله واحد ملی است و نیاز به یک تصمیم، ‌اراده و اجرای ملی دارد گفت: دیگر نباید و نمی‌توان برای آب، منطقه‌ای تصمیم گرفت. راهی جز این مسئله هم نداریم. واقع امر این است که باید موضوع آب جدی‌تر از انرژی در نظر گرفته شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که سازمان به جد مدافع تئوری برنامه ریزی، ‌مدیریت، ‌اجرای واحد در حوزه آب کشور است، گفت: غیر از این رویکرد، زندگی آینده کشور با مخاطره روبرو می‌شود. ما از انگیزه دولت برای طرح فدک که ایجاد اشتغال است حمایت می‌کنیم. این‌که دولت برای ایجاد اشتغال تلاش می‌کند قابل تقدیر است ولی باید مطالعه و ‌محاسبه شده و پیامد‌های آن دیده و طرح عملی و قابل اجرا باشد.

وی ادامه داد: ما در کشور به سمت یکپارچه سازی تصمیم‌گیری و سیاست‌ها و پیوستگی مطالعه،‌ مدیریت و اجرا می‌رویم. اما شاهدیم دوباره طرح‌هایی مطرح می‌شوند که یک گسست فاحش در این حوزه ایجاد می‌کند. گاهی تصمیم‌گیری درباره حفر چاه به مدیر سیاسی واگذار می‌شود، حتی اگر مدیر فنی بگوید اینجا نباید چاه حفر شود. این مسئله غیرقانونی است. اگر شما نمی‌توانید جلوی آن مدیر سیاسی بایستید باید به ما گزارش دهید. سازمان بازرسی کل کشور از یک امر غیرقانونی تمکین نخواهد کرد و اگر شما به ما گزارش ندهید مسئولیت آن بر عهده شما است.

پورمحمدی افزود: مدیریت سیاسی و اجتماعی باید به کمک مدیریت کارشناسی آمده و امور آن را تسهیل کند. مدیر اجتماعی،‌ سیاسی و مدیر مباحث فرهنگی باید کمک کنند کارشناسی در کشور حاکم و جاری شود. چون تنها با نگاه کارشناسی امور جلو می‌رود نه با نگاه سیاسی. نماینده مجلس نیز باید به این مسئله کمک کنند.
۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.