پیروزی دموکراسی‌خواهان در انتخابات پارلمانی هنگ‌کنگ

reuters2-20.jpg

نتایج انتخابات پارلمانی روز یکشنبه هنگ کنگ نشان داد که کاندیداهای دموکراسی خواه پیروز این انتخابات بوده‌اند اما در نهایت کرسی‌های به دست آمده آنها کمتر از حد انتظار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، نتایج انتخابات پارلمانی هنگ کنگ که امروز (دوشنبه) منتشر شد، نشان داد گروه‌های دموکراسی خواه به زحمت توانسته‌‌اند دست کم یک سوم از کرسی‌های پارلمان جدید را که برای جلوگیری از تغییرات بنیادین در قوانین این منطقه ضروری است، به خود اختصاص دهند.

حضور رای دهندگان در این انتخابات چشمگیر بوده است.

در انتخابات روز یکشنبه دو کاندیدای مشهور دموکراسی خواه به نام “اودری ایو” و “تانیا چان” از “حزب مدنی” کرسی‌های خود را در پارلمان هنگ کنگ از دست دادند.

نتایج نظرسنجی دانشگاه هنگ کنگ از رای دهندگان حین خروج نشان داد که کاندیداهای دموکراسی خواه در مقابل کاندیداهای حامی پکن که بر مسائل اقتصادی تاکید داشته‌اند آرای زیادی را از دست داده‌اند.

در عین حال به دلیل وجود سیستم پیچیده حوزه‌های انتخاباتی جغرافیایی که در آن رای دهندگان فهرست‌های کاندیداها را انتخاب می‌کنند کاندیداهای حامی پکن با سیاست‌ و استفاده از این سیستم توانستند کرسی‌های بیشتری به دست آورند. سیستم “فهرست بسته شده” در هنگ کنگ برای شماری آرا کار را برای نخستین فرد هر فهرست به منظور انتخاب شدن آسان می‌کند اما از طرف دیگر شرایط برای کاندیدهای دوم و پایین‌تر به منظور کسب کرسی دشوار خواهد بود.

در این انتخابات حزب “ائتلاف دموکراتیک پیشرفت و ارتقای هنگ کنگ” که حامی پکن است توانست از این سیستم به نفع خود استفاده کرده و با ارائه فهرست‌های متعدد در حوزه‌های انتخاباتی سراسر هنگ کنگ و استفاده از شبکه‌ لجستیکی فوق‌العاده آن برای هدایت ده‌ها هزار تن از هواداران خود برای رای دادن به یک فهرست و یا فهرست دیگری آرای زیادی را کسب کند. در نتیجه این سیاست‌ این حزب توانست به رغم مجموع آرای ضعیف چندین کرسی را نصیب کاندیداهای صدر فهرست خود کند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.