پیشگیری از بیماری های حیات وحش نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست دارد

جلسه مشترک دامپزشکی و محیط زیست استان کرمان در محل دفتر مدیرکل دامپزشکی و با حضور مدیرکل محیط زیست این استان برگزار شد.

 

به گزارش ایانا  دکتر غلامرضا زیدآبادی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در ابتدای این جلسه ضمن خوش آمدگویی اظهار داشت: کنترل، نظارت و پیشگیری از بیماری های حیات وحش نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست دارد.

وی افزود: بررسی، مبارزه،گزارش دهی و درمان حیوانات حیات وحش استان می بایست با نظم بیشتر و به صورت سیستمیک صورت پذیرد.

زیدآبادی با اشاره به مواردی از حیوانات حیات وحش ارجاء شده به اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: طی یکسال گذشته موارد پراکنده ایی مانند یک خرس سیاه، یک جوجه تیغی، چند مورد تلفات مشکوک به ppr و غیره از نقاط مختلف استان از جمله پارک ملی خبر و منطقه بردسیر به این اداره کل ارسال گردیده است.

وی افزود: حرکت به سمت ساماندهی بیماری ها و مشکلات بهداشتی مربوط به حیوانات حیات وحش استان با همکاری بین محیط زیست و دامپزشکی محقق می گردد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در پایان سخنان خود ضمن تشکر از همکاریها و تعامل صورت گرفته بر ارتقاء سطح همکاریها تاکید نمود.

در ادامه این جلسه مهندس دامنگیر مدیرکل محیط زیست استان کرمان ضمن تبریک هفته دامپزشکی و تشکر از حسن نظر و تعامل و همکاری مناسب دامپزشکی استان بیان داشت: آمادگی کامل جهت اجرای مفاد تفاهم نامه فی مابین سازمان دامپزشکی کشور و سازمان محیط زیست کشور را داریم.

وی اجرای مفاد این تفاهم نامه را موجب گسترش زمینه های همکاری ها دانست و عنوان داشت: باید حرکت به سمت تشکیل جلسات آموزشی و انجام طرحهای تحقیقاتی مشترک با اداره کل دامپزشکی استان با شتاب بیشتری صورت پذیرد.

در پایان این جلسه و پس از طرح مسائل کارشناسی از سوی کارشناسان دو طرف مواردی مصوب گردید که دکتر صدیقه کاظمی نیا دبیر جلسه و رئیس اداره بررسی و مراقبت از بیماریهای دامی استان کرمان در خصوص این مصوبات اینگونه گفت: از جمله مصوبات این کارگروه می توان به تسریع در مراحل بازدید از حیات وحش جهت تشخیص و بیماریها و کنترل آنها، کدگذاری تالابها و مراکز نگهداری پرندگان و هماهنگی جهت ثبت بیماریهای حیات وحش در سیستم GIS دامپزشکی استان نام برد.

کاظمی نیا افزود: همچنین موارد مهمی چون برخورد با فروشندگان حیوانات خانگی غیر معمول، قاچاق محسوب نمودن هرگونه پرنده زینتی فاقد مجوز ثبت سلامت، برگزاری کلاس های آموزشی و بررسی نحوه شناسنامه دار کردن حیوانات حیات وحش از دیگر مصوبات این جلسه بود.

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.