پیشگیری از سرطان با مصرف نان های سبوس دار

مصرف نان سفید جایز نبوده و باید نان سبوس دار مصرف کرد زیرا در پیشگیری سرطان و بیماری های قلبی موثر است.

برلیانت بزرگمهر مشاور تغذیه و رژیم درمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، گفت: متاسفانه در جامعه امروز معمول شده که سبوس نان را می گیرند سبوس مقداری طعم تلخ دارد و در نان ها به خصوص نان سنگ رنگ قهوه ای ایجاد می کند.
 از نظر ظاهری و طعم مورد توجه مردم نیست ولی چون شکل نان سفید و همچنین طعم آن مطلوب است بیشتر مورد توجه مردم است.
 
بزرگمهر افزود: دلیل ارجحیت مردم و تمایلشان به مصرف نان سفید نا آگاهی است مقامات مسئول در زمینه مصرف سبوس و تغذیه مناسب باید فرهنگ سازی بهتری داشته باشند.
 
وی ادامه داد: سبوس در پوسته غلات وجود دارد و خواص بسیار مهمی دارد که از جمله می توان در درمان یبوست که بلای قرن جدید است نقش مهمی ایفا می کند و همچنین در پیشگیری و پایین آوردن چربی نامطلوب، پیشگیری به ابتلا انواع سرطان ها و بیماری های قلبی و عروقی کاهش سکته ها بسیار مفید است.
 
بزرگمهر اظهار داشت: یکی از نقش های مهم سبوس این است که حرکت مواد غذایی را در دستگاه گوارش تسریع می کند و تماس مواد سرطان زا را با جداره روده کاهش می دهد به خصوص در دوران امروز که سن ابتلا به سرطان و سکته های قلبی و مغزی کاهش یافته است.
 
وی تصریح کرد: وجود مقداری سبوس در نان ها الزامی است و برای این مورد باید تبلیغ و فرهنگ سازی شود.
مصرف نان های مانند لواش و باگت چون فاقد سبوس است برای بدن مفید نیست به خصوص برای افرادی که دارای دیابت هستند چون برای افراد دیابتی سبوس بسیار مناسب است. /عط
 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.