پیچ و خم گمرک با آیین نامه هم حل نمی شود

مشکلات تحریم از یک طرف و سنگ اندازی های سازمان ها و ارگان های مختلف از سوی دیگر تنها یک مسیر را پررنگ کرده و آنها افزایش موانع بر سر راه فعالان اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، چهل سال پیش قانون گمرک ایران تصویب شد قانونی که روسای گمرک چند سال پیش متوجه شدند که دیگر پاسخگوی نیاز روز سازمان و مراجعه کننده ها نیست، به همین علت اصلاحیه قطوری برای روزآمد شدن آن به مجلس ارایه دادند.

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره این اصلاحیه در جلسه علنی روز ۶ دی ۱۳۹۰ قانون گمرک در ۱۶۵ ماده به تصویب رسید قانونی که وزیر اقتصاد از آن به عنوان سند افتخار گمرک کشور نام برد.

این قانون قریب به یک سال است که به اجرا درآمده آیین نامه ای را با خود یدک می کشد، آیین نامه ای که با به روز شدن قانون در حال نو شدن است.

نادری معاون امور گمرکی جمهوری اسلامی ایران از این آئین نامه به عنوان بازوی کمکی قانون نام برده و گفت: با تصویب قانون جدید، قانون قبل قابلیت اجرا ندارد و طبق مصوبه ای که از سوی دولت تصویب شده تا تدوین آیین نامه جدید آن بخش از آیین نامه قدیم که با قانون جدید در مغایرت نیست قابلیت اجرا خواهد داشت.

معاون امور گمرکی از کارگروهی برای تدوین آئین نامه اجرای قانون امور گمرکی جدید طی ماه های گذشته خبر داد و افزود: براساس قانون با وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی در ارتباط با برخی از جزئیات قانون توافقاتی صورت گرفته است.

این آئین نامه تاکنون به دلیل تداخل با جلسات هیئت دولت هنوز در دستور کار دول قرار نگرفته و براساس آخرین اخبار آئین نامه برای بررسی های نهای به دفتر ریاست جمهوری تحویل شده است.

طبق گفته های نادری معاون امور گمرکی سعی شده تا آئین نامه جدید در راستای قانون گمرک جدید باشد که پس از تصویب نهایی آموزش های وسیع در سطح کشور به صورت منطقه ای آغاز می شود.

از ویژگی این آئین نامه مطابقت هر بخش از آن با قانون و عدم پراکندگی در بخش های مربوط به یک موضوع است، در قانون قبلی پراکندگی قوانین در یک موضوع زیاد بود و این امر خدمات گیرندگان و خدمات دهندگان را دچار چالش کرده بود که هنوز هم تا حدی این مشکلات ادامه دارد.

با وجود صحبت های مثبتی که در مورد قانون گمرک و آیین نامه ای مربوط به آن گفته شده صادرکنندگان و واردکنندگان همواره از مسیرهای اداری گمرک به عنوان سنگ بزرگی که علامت نزدن است یاد می کنند.

اما در ادامه پای صحبت های عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و کسی که بیش از ۴ دهه در زمینه تجاری فعالیت نمی کند نشستیم و در مورد این آئین نامه و قانون یکساله گمرک پرسیدیم.

عسگر اولادی قانون گمرک را قانون مناسبی دانست و ادامه داد: مشکلات گمرک ناشی از کارهایی مثل ارزیابی، دمورش و انبارداری ها است.

وی دیگر مشکلات گمرک را عدم انطباق قوانین و استانداردها عنوان کرد و اظهار داشت: قوانین آئین نامه ای هم نمی تواند این مشکلات را حل کند.

اما در کنار آنچه گفته شد ترخیص دیرهنگام کالا در گمرک برای صاحبان کالا و کارخانه هایی که مواد اولیه و یا قطعات ماشین آلاتشان در انتظار ترخیص هستند هم از دیگر مشکلاتی است که قسمتی از این مشکل در آئین نامه دیده شده است اما رفع این مشکل طبق گفته اولادی نیازمند به تنفیظ اختیار به رئیس گمرک هر منطقه است.

این فعال اقتصادی همچنین اظهار داشت:‌ در اجرای قانون مشکل وجود دارد و در آئین نامه هم مشکلات اجرایی آنطورکه باید پرداخت نشده است.

اولادی در پایان خاطرنشان کرد: در این مشکلات همه مقصر هستند واردات کالایی که با قوانین انطباق ندارد و قوانین دست و پاگیر و آیین نامه ای که مشکلات خود را دارد همه با هم باعث می شود تا کالا با مشکل ترخیص مواجه شود.

کاغذبازی ها و سنگ هایی که مسیر راه را ناهموار کرده روزی با اجرای درست قوانین رفع می شود که امیدواریم این چنین روزی در شرایط کنونی اقتصاد هرچه سریعتر به عرصه عملی وارد شود./س

گزارش از غزاله عربگل


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.