پژو ۲۰۶ تیپ دو؛ ۲۱٫۵ میلیونی شد!

پژو 206 تیپ دو؛ 21.5 میلیونی شد! گرانی‌های ۲۰۶ روزانه شده است. از ابتدای مردادماه تاکنون قیمت پژو ۲۰۶ تیپ۲ در بازار آزاد خودروها دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته و به بالای ۲۰ میلیون تومان رسیده است.
این در حالی است که ۲۰۶ صفر در معاملات اردیبهشت ماه سال‌جاری با رقم‌هایی در حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دست به دست می‌شد.
در آن روزها فعالان بازار از عرضه محدود این خودرو به بازار خبر داده و در عین حال برخی نیز از به تاخیر افتادن زمان تحویل خودرویشان حکایت می‌کردند. این زمزمه‌ها نوسان رو به رشد را به بازار آورد و افزایش قیمت‌های چند صدهزار تومانی، روند رو به رشدی را در بازار ۲۰۶ رقم زد.
نظر فعالان بازار این بود که به تعطیلات تابستان نزدیک شده‌ایم و در عین حال عرضه ۲۰۶ به بازار نیز کم شده و این امر قیمت این پژو هاچ‌بک را افزایش داده است. در این میان، ۱۰ روز پایانی تیرماه با خبرها و حواشی از وضعیت تولید خودروها در بهار ۹۱ همراه شد.
وزارت صنعت در گزارش آماری خود از افزایش ۲۴/۵ درصدی تولید پژو ۲۰۶ در بهار۹۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد. خبری که با کاهش عرضه این خودرو به بازار هماهنگی نداشت. فعالان بازار خودرو صراحتا از کاهش عرضه ۲۰۶ به بازار می‌گفتند و یکی از دلایل صعودی شدن قیمت این خودرو را در کنار نزدیک شدن به تعطیلات تابستان ، کاهش عرضه اعلام می‌کردند. مقایسه ساده آمار تولید بهار ۹۰ با آمار سال ۹۱، اشتباه آماری وزارت صنعت را به خبری داغ تبدیل کرد.
بر اساس آمار وزارت صنعت، میزان تولید پژو ۲۰۶ در بهار سال‌جاری ۱۵ هزار و ۷۰۱ دستگاه بوده است و حال آنکه تولید این خودرو در بهار سال ۹۰ معادل ۴۲ هزار و ۷۶۱ دستگاه اعلام شده بود، این دو آمار به سادگی از کاهش ۶۳ درصدی تولید حکایت می‌کردند و حال آنکه وزارت صنعت رشد ۲۴٫۵ درصدی که تولید پژو ۲۰۶ در بهار ۹۰ در مقایسه با بهار ۸۹ کسب کرده بود را برای سال ۹۱ اعلام کرد.
اشتباهی که از سوی برخی رسانه‌ها به سانسور اخبار کاهش تولید در وزارت صنعت معنا شد و پس از آن خبر کاهش ۶۳ درصدی تولید ۲۰۶ با تبدیل شدن به خبر داغ در بازار خودروها، به افزایش قیمت برخی خودروها به‌خصوص ۲۰۶ سرعت خیره‌کننده‌ای بخشید.
در نخستین قدم، ۲۰۶ تیپ ۲ جهشی ۸۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و در هفته پایانی تیرماه قیمت این خودرو به ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. هر چند که این قیمت نیز از افزایش دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی ۲۰۶ طی دو ماه حکایت داشت و نشان می‌داد که بهای این خودرو در بازار آزاد از ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در اردیبهشت ماه به ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در پایان تیرماه رسیده است اما با آغاز مرداد، دیگر از روند صعودی میلیونی آن هم در دو ماه خبری نبود، قیمت ۲۰۶ در ۱۲ روز، افزایش دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را به نمایش گذاشت.
در روزهای نخست مردادماه این خودرو ابتدا ۲۰۰ هزار تومان‌ گران شد و پس از آن افزایش قیمت دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را در کارنامه معاملات تابستانی خود ثبت کرد.
به گفته فعالان بازار خودروها، در هفته‌ای که گذشت، قیمت تیپ ۲ از ۱۹ میلیون تومان به ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و نمی‌توان گفت که اکنون قیمت ۲۰۶ بیش از ۲۱ میلیون تومان است چرا که قیمت‌ها روزانه شده و ممکن است که هر روز خود را به بالای ۲۲ میلیون تومان نیز برساند.
احتمالی که فعالان بازار از آن حکایت می‌کنند، احتمال دور از ذهنی نیست، چرا که در آشفته بازار خودروها و روزهای گرانی ۲۰۶ هیچ خبری درخصوص افزایش تولید این خودرو با آغاز تابستان به گوش نرسیده و به نظر هم نمی‌رسد تا زمانی که آرامش به عرضه و تقاضای بازار برگردد، ۲۰۶‌ها خیال ثبات قیمت یا عقب‌نشینی از گرانی را در سر داشته باشند.
در این میان، دیگر مدل‌های ۲۰۶ نیز از فاز گرانی جا نمانده‌اند. تیپ ۶ این خودرو رکورد گرانی را شکسته و افزایش قیمت خیره‌کننده‌ای را در جمع خودروهای تولید داخل تجربه کرده است. اما از آنجایی که ۲۰۶ تیپ ۲ بیش از این خودرو برای خرید متقاضی دارد افزایش قیمت تیپ ۲ بیشتر به چشم آمده است. تیپ ۶ از ابتدای مرداد ماه تاکنون چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان‌گران شده است و نسبت به قیمت‌های اردیبهشت ماه خود افزایش قیمت هشت میلیونی را تجربه می‌کند.
این خودرو اتومات در روزهای گذشته با عبور یک ‌میلیون تومانی از مرز ۳۰ میلیونی، قیمت خود را به ۳۱ میلیون تومان رسانده است، قیمتی که دیگر تنها از گرانی حکایت نمی‌کند و نشانی از رکوردشکنی قیمتی را در پی دارد. هر چند که ۲۰۶‌های هاچ‌بک، با گرانی‌های میلیونی تمام نگاه‌ها را به خود خیره کرده‌اند اما صندوق‌دارها نیز سعی کرده‌اند راه هاچ‌بک‌ها را بروند و این خودروها را در راه گرانی تنها نگذارند.
به نوشته شرق، در روزهای گذشته، افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی با بازار V9 همراه شد و قیمت خودرو را به ۳۰ میلیون تومان رساند. همچنین به گفته فعالان بازار آزاد خودروها، V8 نیز در هفته اخیر با قیمت ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رفته که این رقم از گرانی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی این خودرو حکایت می‌کند.
در کنار ۲۰۶‌ها که در دور گرانی افتاده‌اند، پژو ۲۰۷ نیز قیمت خود را به ۳۰ میلیون تومان رسانده است. این خودرو در هفته پایانی تیرماه ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید و اکنون با تجربه گرانی یک و نیم میلیونی، قیمت خود را در نزدیکی ۲۰۶ اتومات نگه داشته است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.