پیش‌بینی بارش‌های شدید و مخاطرات سیل تا سال ۲۱۰۰ در ایران

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به تاثیر تغییرات اقلیمی بر روند بارندگی‌ها و ایجاد سیل گفت: با این روند کشور ما تا سال ۲۱۰۰ درگیر بارش‌های شدید و مخاطرات سیل خواهد بود.

پیش‌بینی بارش‌های شدید و مخاطرات سیل تا سال ۲۱۰۰ در ایران

به گزارش ممتاز نیوز، سحر تاجبخش با اشاره به وضعیت دما و بارش متاثر از تغییرات اقلیمی در سال‌های آینده اظهار کرد: هیات بین‌الدول تغییر اقلیم که تغییر اقلیم در دهه‌های آینده را بررسی می‌کند، بر اساس روند افزایش دما سناریوهای مختلفی را تبیین می‌کند. مهمترین عامل افزایش دما نیز گازهای گلخانه‌ای است و نیمکره شمالی بالاخص قطب شمال وضعیت بدتری را در آینده خواهند داشت.

وی ادامه داد: این افزایش دما سبب افزایش بارش در مناطق حاره‌ای خواهد شد که بخش‌های جنوبی کشور ما را نیز پوشش می‌دهد. بر اساس این سناریو این مناطق درگیر بارش‌های شدید تا سال ۲۱۰۰ خواهند شد. افزایش دما سبب می‌شود تا رخدادهای حدی افزایش پیدا کند. در این شرایط توازن جو از بین می‌رود و پدیده‌های بی نظمی رخ می‌دهد. تغییر اقلیم سبب می‌شود تا ما شاهد افزایش رخدادهای حدی باشیم.

تاجبخش با اشاره به سیل‌های اخیر کشور اظهارکرد: سیل به معنای یک آب سرریز است، اگر آب در مسیر رودخانه جاری شود نباید سیل محسوب شود. وقتی ما در بستر رودخانه ساخت و ساز انجام می‌دهیم نمی‌توانیم از بروز سیل گله مند باشیم. سیل به معنای آبی است که از مسیر خود سرریز کند این در حالیست که ساخت و ساز نامناسب تنها تقصیر خودمان است البته این موضوع منافاتی با وظایف و مسئولیت‌های سازمان هواشناسی و دیگر سازمان‌های مسئول ندارد.

وی درباره عوامل ایجاد سیل گفت: اتفاقات مختلف می‌تواند سبب ایجاد سیلاب شود. ممکن است آب در زمین فرو نرود. مشکلاتی برای فاضلاب ایجاد شود. جریان آب از دریا به ساحل بیاید و یا آب در منطقه‌ای جمع شود و از بستر رودخانه بیرون بزند. سیلاب مخاطره‌ای بسیار رایج در دنیا است. سیلاب در میان مخاطرات طبیعی بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد همچنین از نظر میزان آسیب پذیری جوامع نیز سیل بیشترین افراد تحت تاثیر را قرار می‌دهد. در واقع مخاطرات جوی جزو عمده‌ترین مخاطرات طبیعی هستند که در میان آن‌ها سیل از همه شاخص‌تر است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.