پیشرفت ۴۸ درصدی ساخت ادامه خط لوله ششم سراسری گاز

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، ‘علیرضا غریبی’ با بیان این که این خط لوله حد فاصل دهگلان ـ بازرگان در مسیری به طول تقریبی ۶۲۰ کیلومتر در دست اجراست، افزود: عملیات ادامه ساخت خط لوله ششم در مسیر یاد شده از سال گذشته شروع شده و اکنون به نیمه راه رسیده است.

وی اعتبار مالی این طرح را ۹۷۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: ۷۷۰ میلیون یورو از این مبلغ را یک شرکت خارجی فاینانس خواهد کرد و باقی مانده این مبلغ نیز از طریق بانک های داخلی تامین خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نقش بانک های داخلی در اجرای طرح ها را مهم و ضروری خواند و گفت: تامین اعتبارات مالی، موجب خواهد شد تا اجرای طرح ها نیز براساس برنامه زمان بندی پیش رود.

وی با بیان این که این خط لوله ششم سراسری سه انشعاب خواهد داشت، تامین ۲۰۰ کیلومتر لوله،‌ احداث ۳۰۰ کیلومتر جاده دسترسی،‌ ۱۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۱۰۰ کیلومتر جوشکاری لوله را از جمله اقدام های عملی مربوط به ساخت ادامه خط ششم سراسری اعلام کرد.

خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر، یکی از مسیرهای صادرات گاز ایران به اروپا است.

این خط لوله انتقال گاز شامل سه قطعه و قطعه پایانی آن دهگلان ـ بازرگان است که در مسیری به طول تقریبی ۶۲۰ کیلومتر اجرا می شود.

با ساخت و بهره برداری کامل از این خط لوله ۵۶ اینچی ظرفیت انتقال گازطبیعی ایران یکصد میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد، ضمن آن که امکان صادرات روزانه ۶۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه و سایر کشورهای اروپایی فراهم می شود.

خط لوله ششم سراسری انتقال گاز با هدف انتقال گاز شیرین تولیدی فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی به پالایشگاه گاز بیدبلند برای گازرسانی به شهرهای استان بوشهر و خوزستان در مسیری به طول ۴۹۲ کیلومتر طراحی و احداث شده است.

اقتصام**۹۱۸۹**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۵۸۸۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.