پیشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس برای حذف روال کاغذی ثبت سفارش

فروردین ۱۴۰۳

مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار یافتن گزارشی ابعاد ثبت سفارش را بررسی و پیشنهاداتی در این زمینه مطرح کرد

به گزارش حوزه پارلمان ممتاز نیوز، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز ابعاد ثبت سفارش شامل مفاهیم، کاربردها و چالش‌ها را بررسی کرد.

سیستم الکترونیکی ثبت سفارش کالا (ثبتارش) به منظور مکانیزه کردن فرآیندهای مختلف اعم از ثبت نام، ثبت سفارش و کارشناسی آن، مکانیزه ساختن ارتباطات با کاربران و در نهایت مکانیزاسیون ارتباطات سیستم با سازمان‌های مرتبط راه اندازی شده است. فرآیندهای اجرایی این سامانه بدین شرح است: عضویت در پایگاه اینترنتی، ثبت سفارش تازه یا تقاضای افتتاح، ثبت کالا و مجوز، اخذ ایران کد و کد شبنم، بررسی کارشناس و تحویل برگه ثبت سفارش.

برای شناسایی کالاها در ثبت سارش از دو سیستم کدگذاری استفاده می‌شود: استاندارد HS و ایران کد. با توجه به محدودیت‌های HS، بهتر است که تمامی فرآیندهای وارداتی بر اساس ایران کد صورت پذیرند. “سامانه اظهارنامه خودکار” یا AMS در ایالات متحده «سامانه کنترل واردات» در اتحادیه اروپا و سامانه «اطلاعات تجاری پیش از ورود» یاACIS در کانادا سامانه‌هایی‌اند که مشابه با ثبت سفارش در ایران عمل می‌کنند.

سیستم الکترونیکی ثبت سفارش کالا (ثبتارش ) به منظور مکانیزه کردن فرآیندهای مختلف اعم از ثبت نام، ثبت سفارش و کارشناسی آن، مکانیزاسیون ارتباطات با کاربران، مکانیزه کردن ارتباطات سیستم با سازمان‌های مرتبط، حذف سیستم‌های پیچیده کاغذبازی و… راه اندازی شده است. در این میان بعضی از مشکلات مانند استفاده از سیستم کدینگ HS به جای ایران کد، فروش برگه‌های ثبت سفارش، جعلی بودن پرفورما، عدم امکان اتکا به اطلاعات سامانه ثبت سفارش برای مدیریت تنظیم بازار، صدور ثبت سفارش و کارت بازرگانی به صورت کاغذی، جعلی یا مخدوش بودن برگه ثبت سفارش و استفاده از کارت‌های بازرگانی یک سال مصرف و ارائه مدارک جعلی احراز هویت برای دریافت کارت بازرگانی و… منجر به سوء استفاده از ضعف‌های موجود در این سیستم شده است.

در ذیل به بعضی از پیشنهادها برای اصلاح سیستم کنونی ثبت سفارش اشاره شده که عبارتند از:

۱- ارتباط سیستمی بین ثبت احوال و سازمان‌های متولی واردات (ثبت سفارش، گمرک، بانک مرکزی و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران) به منظور احراز هویت متقاضیان،

۲- ارتقای فنی سامانه و تخصیص قسمتی از مبلغ دریافتی از بازرگانان به منظور پشتیبانی فنی سامانه

۳- استفاده از ایران کد به جای HS

۴- حذف روال‌های کاغذی ثبت سفارش، کارت بازرگانی و اتصال پایگاه‌های اطلاعاتی ثبت سفارش و کارت بازرگانی، پورتال ارزی و کمرگ و عدم نیاز به صدور کارت بازرگانی و برگه ثبت سفارش به صورت کاغذی،

۵- اتصال سامانه گمرک به سامانه ملی رهگیری کالا (موسوم به شبنم) برای صحت سنجی اطلاعات پروفرما و بی‌معنی شدن جعل پروفرما.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.