پیشنهاد بازنگری دروس عمومی دانشگاهی با تأکید بر فرهنگ و ادب ایران اسلامی

استادیار دانشگاه شهرکرد با تأکید بر آنکه در بحران کرونا شاهد شرّی هستیم که خیری درون خود نهفته دارد، پیشنهاد کرد: بعد از این دوران دروس عمومی دانشگاهی با رویکرد توجه به فرهنگ و ادب ایران اسلامی به منظور تقویت هویت بازنگری شده، ارائه و رشته‌های جدید دانشگاهی بینارشته‌ای برای پر کردن شکاف بین علوم تخصصی و پیوند دیدگاه‌های آفاقی و انفسی راه‌اندازی شوند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر فرانک کبیری با نگارش یادداشتی با عنوان “از برکات کرونا”، به پویش #علمی_شو کرسی یونسکو در ترویج علم پیوست. در این یادداشت آمده است:

 “مدتی است که گفتگوهای زیادی درباره همه‌گیری کرونا صورت گرفته و تلاش‌های فراوانی هم برای مهار و درمان آن انجام شده و اظهارنظرهای مختلفی هم با رویکردهای گوناگون پیرامون آن ارائه شده است.

به نظر می‌رسد ما شاهد شرّی هستیم که خیری درون خود نهفته دارد. در متون کهن فرهنگ و ادب ایران، نحوه پایان دادن به ستم، خودخواهی، غرور و زیاده‌خواهی فرعون اینگونه شرح داده شده که: خداوند نیش پشه را تیغ قهر دشمنان گرداند و تأکید آن شاید بر فراموشی انسان نسبت به جایگاه خود در برابر آفریدگار و موضع خود از دیدگاه بندگی و ضعف در برابر نیرویی فراتر از خود باشد.

حتی اگر زمانی فرا رسد که گمان کند بر هستی مسلط شده، با کوچکترین دلیلی طومارش در هم پیچیده می‌شود. پس شاید یکی از خیرهای نهفته در رویداد پیش آمده، بیداری انسان‌ها، یادآوری وجود یک پدر و مادر برای نوع بشر از جنس و رنگ مختلف، ستیز دائمی خیر و شر، اهورا و اهریمن، پاکی و پلیدی برای آشکار ساختن قدرت زیبای خیر و پیروزی روشنایی است.

یادآوری یگانگی دین خدا با وجود اسم‌های گوناگون برای ادیان، با هدف تکامل و راهیابی آسان‌تر برای قرب او، یادآوری وحدت در کثرت، کثرت در وحدت و پیوند همه اجزای هستی و یادآوری یدالله فوق ایدیهم برای تذکر افلا تعقلون.

توجه به ابعاد مختلف وجود انسان‌ها، جسم و جان، به کارگیری علم جدید پزشکی برای درمان کالبدی که جایگاه جان شیرین اشرف مخلوقات است و پرهیز از منفعل بودن. دست به نیایش برداشتن؛ هم برای تقویت روح جهت کمک به قوّت جسم و هم دست به دامان خدا شدن برای دستیابی به نتیجه مطلوب. برای پیوند دل پاک اندیشمندان با زنجیر توکل و توسل به ساخت احدیت به جهت یافتن راهی برای برون‌رفت از بحران. چرا که عرفت‌الله بفسخ العزائم و حل العقود. بی‌شک این گره، همان گره گشوده شده دستار بود برای یافتن گنج. اگرچه، من چه دانستم تو را حکمت چه بود؟ اما می‌دانم، هر بلایی کز تو آید رحمتی است.

زان به تاریکی گذاری بنده را تا ببیند آن رخ تابنده را
تیشه زان بر هر رگ و بندم زنند تا که با لطف تو پیوندم زنند
ناتوانی زان دهی بر تندرست تا بداند کانچه دارد زان توست
من به مردم داشتم روی نیاز گر چه روز و شب در حق بود باز
گندمم را ریختی تا زر دهی رشته‌ام ببریده تا گوهر دهی

پس چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید. شاید باید

• بازنگری دروس عمومی دانشگاهی با رویکرد توجه به فرهنگ و ادب ایران اسلامی به منظور تقویت هویت

• راه‌اندازی رشته‌های جدید دانشگاهی به صورت بینارشته‌ای برای پر کردن شکاف بین علوم تخصصی و پیوند دیدگاه‌های آفاقی و انفسی

• توجه به کتاب‌های درسی مدارس با رویکرد نگاهی ژرف‌تر به فرهنگ، تاریخ و ادب ایران اسلامی به عنایت به معانی صریح و ضمنی را مد نظر داشت تا برای تقویت نوع بشر بتوان کلید گنج خانه را برای خداشناسی از راه خودشناسی در دست گرفت.”

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، کرسی یونسکو در ترویج علم به منظور مقابله با شبه علم، اخبار غیرعلمی و باورهای غلطی که این روزها پیرامون کرونا ویروس جدید در جامعه منتشر شده؛ پویشی را به نام «#علمی_شو» راه‌اندازی کرده و از همه علاقه‌مندان به مباحث علمی درست، دعوت می‌کند با تولید و ارسال پیام‌های کوتاه صوتی، تصویری و متنی، در راستای جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه به جای هراس از این بحران، این پویش را یاری کنند.

کرسی یونسکو در ترویج علم از صاحبنظران، متخصصان و نیک اندیشان دعوت کرده است از طریق ایمیل کرسی به نشانی unescocps@gmail.com، صفحه اینستاگرام unescocps و کانال تلگرامی unescocps@ به پویش “#علمی_شو” بپیوندند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.