پیشنهاد تازه تهران به گروه ۵+۱

۳۱فروردین۱۳،

معاون وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه و نماینده وزارت امور خارجه در مذاکرات هسته‌یی با کشورهای ۱+۵، روز یک‌شنبه نشستی توجیهی دربارهٔ مذاکرات اخیر درآلماتی (معروف به آلماتی ۲) برای سفیران و رییسان نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران، برگزار کرد.

به گزارش شبکه ایران، دکتر سید عباس عراقچی، با اشاره به اهم روندهای منتهی به مذاکرات “آلماتی ۲” تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در “آلماتی ۲” گام‌های قابل اجراء و عملی خود را به کشورهای ۱+۵ پیشنهاد کرد که در صورت موافقت با آن‌ها، مسائل مرتبط با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران، در روندی گام به گام و متعادل، با سرعت بیش‌تری به حصول نتیجه و اعتمادسازی متقابل منتهی می‌شود.

او تاکید کرد که هیات ایرانی در این گفت‌وگوها آماده ادامه مذاکرات تا رسیدن به توافق نهایی بود، اما این طرف‌های مقابل بودند که ظاهرا از آمادگی لازم و اختیارات کافی برخوردار نبوده و نیازمند کسب نظرات پایتخت‌های خود بودند.

نماینده وزارت امور خارجه در مذاکرات هسته‌یی با کشورهای ۱+۵ افزود: جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی از جمله غنی‌سازی را در چارچوب معاهده ان پی تی، حق خود می‌داند و هرگز از این حق صرف‌نظر نخواهد کرد.

عراقچی اظهار کرد: در مذاکرات “آلماتی ۲” دو مسیر برای ادامه مذاکرات به طرف مقابل پیشنهاد شد؛ یکی مسیر گام به گام اعتمادسازی که مورد نظر کشورهای۱+۵ است، این مسیر طولانی و زمان‌بر است و البته جمهوری اسلامی برای آن آمادگی دارد. اما مسیر دوم، مسیری کوتاه و میان‌بر است که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اگر کشورهای ۱+۵ حقوق ملت ایران به ویژه غنی‌سازی را مورد شناسایی قرار دهند و از رویکرد خصمانه اجتناب کرده و تحریم‌ها را لغو کنند آن گاه همه چیز راحت و سریع جلو خواهد رفت.

معاون وزیر خارجه ایران در پایان با تصریح بر این که تحولات سیاست داخلی ایران تاثیری بر روند مذاکرات هسته‌یی ندارد، اظهار امیدواری کرد، ۱+۵ بتواند به درک صحیحی از پیشنهادهای ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی برسد و با رویکردی مثبت به مذاکرات برگردد.

در ادامه این جلسه هم‌چنین معاون سازمان انرژی اتمی ایران در تولید و توسعه نیروگاه‌ها و رییس مرکز نظام ایمنی هسته‌یی کشور توضیحاتی دربارهٔ رعایت ایمنی در طراحی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌یی به‌ویژه از جنبه مقابله با رخداد زلزله و به طور خاص در مورد طراحی و ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و مطابقت با آخرین استانداردهای بین‌المللی و رعایت ضوابط ملی، همراه با اطلاعات تفصیلی در مورد زلزله اخیر ارائه کرد.

در این نشست بعضی از سفیران خارجی دیدگاه‌ها و سوالات خود را مطرح کردند که پاسخ داده شد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.