پیشنهاد تازه مسکو برای حل بحران سوریه

۱۰م اسفند ،

4445.jpg

در حالی که اخضر الابراهیمی حل بحران سوریه را به دست قدرت‌های بزرگ جهان از جمله آمریکا و روسیه می داند، این بار مذاکرات روسیه و فرانسه برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه بی‌نتیجه ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه که در مسکو برگزار شد اعلام کرد: مذاکرات ما با فرانسه تاحدودی مثبت بود و من معتقدم که رئیس جمهوری فرانسه با بعضی از پیشنهادات و نظرات ما موافق است.

وی گفت: به هر شیوه‌ای باید جلوی ادامه درگیری‌ها در سوریه گرفته شود و مذاکره بهترین راه برای محقق کردن این امر است.

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: در مذاکراتمان با اولاند پیشنهادات تازهی به وی در خصوص سوریه ارائه کردیم و رئیس جمهوری فرانسه با بعضی از این پیشنهادات که قصد داریم آن را با دیگر همپیمانان خود نیز مطرح کنیم، موافقت کرد.

ولادیمیر پوتین در ادامه با اشاره به گسترش فعالیت گروه‌های تندرو در سوریه گفت: نمی توان اجازه داد که تندروها و تروریست‌های بین المللی از بحران سوریه برای تحقق اهداف خود استفاده کنند و اقدامات آنها باید با واکنش قاطع جامعه بین المللی رو به رو شود.

فرانسوا اولاند نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: مواضع روسیه و فرانسه دو خط موازی است اما دو طرف بر جلوگیری از رشد گروه‌های تروریستی در سوریه توافق دارند.

اولاند ادامه داد: مواضع روسیه و فرانسه از هم متمایز است و بسیار سخت می توان میان این دو پیوند و اتحادی ایجاد کرد اما در مذاکرات با پوتین به پیشرفت‌های چشم گیری دست یافتیم.

رئیس جمهوری فرانسه افزود: یک هدف واحد در سوریه وجود دارد که پاریس و مسکو آن را دنبال می‌کنند و آن مبارزه با ترویسم و جلوگیری از تقسیم سوریه است و با وجود اختلاف نظر در دیگر موارد این دو مساله می‌تواند اساس مهمی برای دیدگاه‌های دو کشور در خصوص سوریه باشد.

اولاند افزود: ما معتقدیم حل و فصل بحران در سوریه با وجود بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور در راس قدرت ممکن نیست اما پاریس خواهان این است که مذاکرات سیاسی در کشور هرچه سریعتر آغاز شود.

از سوی دیگر اخضر الابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه که برای دیدار با مقامات اتحادیه عرب به مصر سفر کرده است گفت: اطرافیان بشار اسد به وی تلقین می‌کنند که توطئه‌ای جهانی علیه دولت سوریه با کمک گروه‌های تروریستی در جریان است و این اشخاص سعی دارند تا تظاهرات داخلی سوریه را برای رئیس جمهوری همانند یک توطئه جهانی جلوه دهند.

وی با تاکید بر اینکه حل بحران سوریه به دست قدرت‌های بزرگ جهان است، افزود: حل بحران سوریه تنها با توافق آمریکا و روسیه ممکن خواهد بود اما متاسفانه دیدارهایی که پیشتر میان مقامات واشنگتن و مسکو در خصوص سوریه برگزار شد بسیار ناامید کننده بود.

نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه با استقبال از طرح معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه برای آغاز مذاکرات مستقیم با دولت این کشور گفت: طرحی که الخطیب ارائه کرده با وجود سادگی بسیار ماهرانه و خلاقانه طراحی شده و ما از آن حمایت می کنیم.

اخضر الابراهیمی همچنین تاکید کرد که وضعیت در سوریه بسیار خطرناک است و باید جامعه جهانی هرآنچه که در توان دارد برای پایان دادن به خونریزی‌ها در این کشور خاورمیانه ارائه دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.