پیشنهاد کمک در تدوین قانون کنترل دخانیات از سوی صنایع دخانی ممنوع است

به گزارش روز چهارشنبه دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در هفتمین روز از هفته جهانی بدون دخانیات که ‘ دخالت های صنایع دخانی چند ملیتی را متوقف کنیم ‘ در این گزارشی آورده است:درخواست حمایت و مشارکت صنایع دخانی در سازماندهی، ترویج یا اجرای برنامه آموزشی برای جوانان و نوجوانان باید متوقف شود.

بر اساس این گزارش، درج تصاویر هشدار دهنده روی بسته بندی های مواد دخانی راهی برای کاهش استعمال مواد دخانی است؛ همچنین افزایش مالیات و در نتیجه افزایش قیمت ها به عنوان موثر ترین راه کاهش و ممانعت از مصرف دخانیات در میان جوانان معرفی شده است.

این گزارش می افزاید: افزایش تولید محصولات دخانی ، ترفندی برای مبارزه با پدیده قاچاق از سوی صنایع دخانی است چراکه طبق گزارش بانک جهانی با عنوان ‘ مهار اپیدمی، دولت ها و اقتصاد کنترل دخانیات ‘، تئوری های اقتصادی پیش بینی می کنند که صنعت به نوبه خود از وجود قاچاق سود خواهد برد.

مدارک بازگوکننده این مساله هستند که شرکت های چند ملیتی دخانیات، ایران را تنها به عنوان یک بازار مصرف نگاه نمی کنند بلکه به عنوان کانالی که بتوان سیگارهای قاچاق را به دیگر کشورها رساند، قلمداد می کنند.

بر پایه این گزارش، به طور کلی مدارک صنعت دخانیات نشان می دهند که ایران به عنوان یک میدان مبارزه در نظر گرفته شده است، جایی که انحصار ملی دخانیات می تواند خدشه دار شود.

چهارم تا دهم خرداد ماه هفته جهانی بدون دخانیات است و شعار روز جهانی بدون دخانیات ‘دخالت های صنایع دخانی چند ملیتی را متوقف کنیم’ اعلام شده است.

اجتمام**۹۱۸۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۱۱۴۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.