پیشگیری و درمان یبوست در روزه داران

عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزه داران به منظور تامین نیاز بدن به مایعات به ویژه در فصل تابستان و پیشگیری از یبوست و رفع آن، نوشیدن آب فراوان به میزان ۸ تا ۱۲ لیوان در کنار مصرف مواد غذایی پرفیبر را در برنامه غذایی خود در نظر بگیرند.

به گزارش سه نسل به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر مجید غیور مبرهن افزود: ساده بودن غذای مصرفی و نداشتن تفاوت زیاد با غذای روزمره فرد روزه‌دار، استفاده از سه وعده غذایی شامل سحری، ‌افطار و شام، ‌لزوم استفاده از پنج گروه مواد غذایی شامل نان، غلات، گوشت و تخم‌ مرغ ، شیر، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات از جمله اصول تغذیه صحیح در ماه رمضان است.

وی با اشاره به اینکه در ماه رمضان بدن به انرژی کمتری نسبت به روزهای دیگر سال نیاز دارد و بهتر است هر فرد ۱۰ درصد از انرژی مورد نیاز خود را کاهش دهد، افزود: روزه داران بهتر است روزه خود را با غذاهای سبک همچون نان و پنیر ، شیر و خرما، سوپ های ولرم و سبک، آب یا چای ولرم همراه با خرما افطار کنند تا ازاین طریق از ولع خوردن غذای زیاد و بروز آسیب به دستگاه گوارش و اضافه وزن پیشگیری شود.

دانشیار گروه بیوشیمی و تغذیه کاربردی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: بهترین زمان برای خوردن شام ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از افطار و خوردن غذاهای سبک است که در این وعده می توان از غذاهای مشابه وعده ناهار در روزهای عادی اما به مقدار کمتر مصرف کرد.

وی افزود: همچنین از زمان شام تا وعده سحر خوردن پنج واحد میوه برای تامین ویتامینها و املاح معدنی مورد نیاز بدن ضروری است.

عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزه‌داران باید از مصرف مواد قندی مصنوعی در وعده سحری بکاهند زیرا در صورت مصرف زیاد باعث ایجاد احساس کسالت، سردرد و نبود تمرکز می‌شود و به جای آن از مواد غذایی حاوی پروتئین و دارای فیبر همچون حبوبات و برنج های مخلوط به دلیل آزاد کردن تدریجی انرژی و قند و حفظ مطلوب مایعات مصرف کنند.

به گفته ی وی مصرف غذاهای چرب و شیرین در ماه رمضان موجب نوسان شدید قند خون می شود.


جدیدترین مقاله های بهداشت و سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.