قیمت لحظه ای اوراق مسکن در بازار فرابورس امروز (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)

در این خبر آخرین قیمت لحظه ای اوراق مسکن که در تاریخ پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بازار فرابورس امروز معامله شده است به صورت آنلاین اطلاع رسانی میگردد.

جدیدترین قیمت اوراق تسهیلات مسکن

یکی از این ابزارهای فرابورس اوراق تسهیلات مسکن است که به مردم شناسانده شده و در جهت کمک به بازار مسکن است.

این اوراق، اوراقی هستند که افراد با در دست داشتن آن می توانند به بانک مراجعه کرده و تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند.

از آنجایی که با رشد شدید قیمت مسکن در سال گذشته مواجه بودیم و امروز دیگر وام مسکن عملا کفاف هزینه خرید ۱۰ متر آپارتمان را هم در تهران نمیدهد، با کاهش تمایل مردم برای دریافت وام مسکن مواجه هستیم.

زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۴۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۸۰۰ فقره اوراق خریداری کنند.، هزینه این تعداد اوراق آن‌ها با توجه به شرایط این روزهای بازار قیمت که هر ورق تسه را ۱۳۵ هزار تومان در نظر بگیریم ۱۰۸ میلیون تومان می‌شود. به این مبلغ با احتساب ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که بابت خرید آن باید ۱۶۰ برگ تسه خریداری شود، ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۳۰ میلیون تومان هزینه شود.

افرادی که در بانک مسکن سپرده گذاری می‌کردند اوراقی دریافت می‌کردند که این اوراق در ابتدا در مشاورین املاک مسکن معامله می‌شد واین باعث بالارفتن قیمت این اوراق شده بود.

آخرین قیمت لحظه ای اوراق تسهیلات وام مسکن در بازار فرابورس امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اوراق مسکن چیست؟

حساب سپرده ممتاز بانک مسکن، شرایطی دارد که به ازای سپرده‌گذاری در این حساب، می‌توانید اوراق گواهی حق تقدم مسکن دریافت کنید و در بازار فرابورس به فروش برسانید. در واقع با افتتاح حساب سپرده ممتاز بانک مسکن شما صاحب امتیاز وامی می‌شوید که این امتیاز را می‌توانید در قالب اوراق بفروشید. حساب سپرده ممتاز بانک مسکن انواع مختلف دارد و می‌توانید انواع حساب ممتاز با سود و حساب ممتاز بدون سود آن را افتتاح کنید. تفاوت انواع حساب‌های ممتاز، در نحوه تخصیص این اوراق به سپرده‌گذار است که بنا به مانده حساب، اولویت‌های شعبه و همچنین درخواست یا عدم درخواست سود متفاوت است.

بنابراین شما با افتتاح یکی از انواع این حساب ممتاز می‌توانید از اوراق مسکنی بهره‌مند شوید که یا خود از آن استفاده کنید یا آن را در ساز و کاری قانونی به دیگران بفروشید.

ارزش اوراق مسکن به ازای هر برگ از این اوراق به اندازه ۵۰۰ هزار تومان وام است و با توجه به نوسانات بورس هر برگ از این ۵۰۰ هزار تومان وام با قیمت‌های نوسانی به فروش می‌رسند اما تجربه چند سال اخیر نشان داده که قیمت تسه معمولا از ۱۰درصد ارزش آن فراتر نمی‌رود. یعنی هر کدام از این برگه‌هایی که ارزش ۵۰۰ هزار تومان وام را دارند با توجه به روندهای یکی دو سال اخیر از ۵۰ هزار تومان فراتر نرفته‌اند.

نرخ سود وام اوراق مسکن و شرایط آن

وامی که شما می‌توانید از محل این اوراق اخذ کنید دارای سود ۱۷٫۵ درصد است که حداکثر زمان بازپرداخت آن ۱۲ ساله است. همراه با این وام می‌توانید با تهیه ۸۰ برگ اوراق مسکن یک وام جعاله ۸۰ میلیون تومانی با همان سود ۱۷٫۵ درصد تهیه کنید که البته مدت زمان بازپرداخت آن حداکثر ۵ سال است. همچنین سقف این وام برای تهران، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و سایر شهرها متفاوت است.

مدت اعتبار اوراق مسکن چند سال است؟

زمان انقضای اوراق مسکن دو سال است که این زمان در برخی از موارد تا شش ماه تمدید می‌شود. به هنگام خرید اوراق مسکن باید توجه کنید که مدت زمانی که تا انقضای آن باقی است به اندازه‌ای باشد که شما بتوانید از آن استفاده کنید چون در برخی موارد پروسه‌های بانکی در بانک مسکن به طول بینجامد و اعتبار این برگه‌ها تمام شود. با اتمام زمان اعتبار اوراق مسکن، نماد معاملات آن در بورس متوقف شده و دارنده آن دیگر نمی‌تواند از آن استفاده کند و عملا هزینه انجام‌شده سوخت خواهد شد.

برای تشخیص این‌که اوراق منتشر شده مربوط به چه زمانی‌ است باید به اعدادی که کنار نماد تسه درج می‌شود توجه کرد. رقم اول نشان‌دهنده سال انتشار و دو رقم بعدی نشان‌دهنده ماه انتشار اوراق است.

آخرین قیمت اوراق مسکن

قیمت اوراق مسکن هر روز در حال تغییر است. چون این اوراق در بازار فرابورس عرضه می‌شود و مثل هر نماد معاملاتی دیگر بنا به میزان عرضه و تقاضا، قیمتی متغیر دارد. اما قیمت اوراق تسه معمولا حول و حوش ۱۰۰ هزار تومان است. در بالای همین صفحه قیمت اوراق تسه را به‌صورت آنلاین مشاهده می‌کنید.

دامنه نوسان نرخ اوراق بانک مسکن

سوال خیلی‌هاست که نرخ اوراق مسکن چقدر نوسان دارد و به چه عواملی وابسته است؟ نرخ این اوراق همانطور که بالاتر توضیح داده شد، به میزان تقاضا وابسته است. ولی بد نیست بدانید به طور معمول نرخ اوراق مسکن قدیمی‌تر به دلیل نزدیکی به سررسید، ارزان‌تر از اوراق منتشرشده جدید است. گاهی این رویه نقض می‌شود و اوراق قدیم از اوراق جدید گران‌ترند که دلیل آن سفته‌بازی‌های قبلی بر روی اوراق قدیمی است.

چقدر اوراق مسکن باید خرید؟

به ازای هر ۱ میلیون تومان وامی که می‌خواهید باید یک ورق تسه تهیه کنید. برای اخذ وامی به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان باید ۴۰۰ برگه تسه تهیه کنید. همانطور که در بند پیش هم گفته شد نرخ اوراق مسکن متغیر است و به طور روزانه بر اساس معاملات عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

در حال حاضر به یک زوج در شهر تهران ۴۰۰ میلیون تومان وام اوراق مسکن پرداخت می‌شود (به ازای هر کدام از زوجین ۲۰۰ میلیون تومان) که این زوج می‌توانند یک وام جعاله ۸۰ میلیون تومانی هم به آن ضمیمه کنند. بنابراین برای گرفتن وام ۴۸۰ میلیون تومانی باید ۹۶۰ ورق تسه تهیه کرد. اگر با توجه به شرایط این روزهای بازار قیمت هر ورق تسه را ۱۳۵ هزار تومان در نظر بگیریم، برای گرفتن سقف این وام این زوج تهرانی باید معادل ۱۳۰ میلیون تومان برای تهیه اوراق مسکن هزینه کنند که البته هزینه کارمزد خرید هم که در بند بعدی به آن اشاره می‌شود، به آن اضافه خواهد شد.

فرآیند خرید و فروش اوراق مسکن و کارمزد آن

با هدف جلوگیری از سفته‌بازی، اگر اوراقی خریدید که قصد فروش آن را دارید تا دو ماه پس از آن مجاز به این کار نیستید. البته اگر فقط چهار ماه به پایان مدت اعتبار اوراق تسه باقی مانده باشد، چنین محدودیتی وجود ندارد و بلافاصله پس از خرید، می‌توانید آن‌ها را بفروشید.

کارمزدی که برای خرید این اوراق پرداخت کنید، ۴۹صدم درصد و کارمزد فروش این اوراق ۲۴صدم درصد است. به طور مثال برای خرید تعدادی از این اوراق که قیمت آن فرضا ۱۰ میلیون تومان می‌شود باید ۴۹۰ هزار تومان کارمزد به کارگزاری پرداخت کنید.

تا این لحظه ۲۰نظر ثبت شده
  1. علی:

    از دولت یه سوال دارم من برای خونه اوراق خریدم به اندازه ۶۴۰ میلیون تومان ۱۷۰‌ میلیون اوراق خریداری کردم وبعد بیام ماهانه ۱۳ میلیون به اندازه ۱۴۴ ماه به نرخ ۲۳ درصد قسط بدم این دولت برای همه تعریف کنه این نزول نیست شمای دولت چه جوری دست مردم رو گرفتید واحساس میکنید چی میخورن در صورتیکه ما نفهمیدیم شما چه چیزای نمیخورید . عدل علی میگفتید این نیست

  2. الناز:

    مردم رو چی فرض کردید اون از بهره بالای وام
    اینم از اوراق
    میخواهید وام بدید با گدایی کنید از مردمی ک خودشون چیزی ندارن…

  3. امیر:

    تو دوره الان جوری مردم تحت فشار هستند که دیگه جایی برای حرف زدن نیست چرا؟چون به حد رسوندن و حرف زدن ما فاییده ای نداره متاسفانه

  4. نادر جعفری:

    ای خدا تا کی باید تحمل داشته باشیم…

  5. مریم:

    خدا لعنتشون کنه رو یه وامی که میخوان بدن چقدر میخورن ۳ برابر که باید پس بدیم کلی ام پول اوراق بذیم لعنت بر شما خدایا میبینی؟؟؟

  6. خدا لعنتشون کنه با این وام دادنشون خی نبینن:

    خدا ازشون نگذره این از نزول خوردن بالاتره

  7. محمد پارسا:

    موندم خدا کی میخواد حق ما رو بگیره؟؟؟؟؟؟

  8. یاسر:

    می‌خوام هر روز از قیمت لحظه ای اوراق باخبر بشم کدوم تسه رو ببینم لطفاً راهنمایی کنین ؟

  9. یاسر:

    می‌خوام از قیمت لحظه ای اوراق باخبر بشم کدوم تسه رو ببینم لطفاً راهنمایی کنین

  10. علی:

    دوستان خدا شاهده از نزول بدتره روی سند خونه جرات ندارم وام جعاله تعمیرات بگیرم اگر ۸۰ میلیون بگیرم ۶۱میلیون با پول اوراق باید پس بدم نزوله دیگه

  11. سیدجعفرکاظمی:

    این مسئولینی راکه بابی عرضگی خوداجازه خروج میلیاردها دلار از کشورمیشوند اعدام کنید تا عبرت شود . مگه کم پولیه؟ بااین پولها میشودکشورراآبادکرد.

  12. آرش:

    والا ما که هرچی زنگ میزنیم بانک مسکن که میگن این خبر دروغه. شماره اون بخشنامه رو بزار حداقل برادر

    • ممتاز نیوز:

      این تخفیف ۵۰ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۰ معتبر بود و در حال حاضر تخفیفی در نظر گرفته نشده است.

  13. میر‌علی‌کاظمی:

    از‌ کی‌ چهل‌ونه‌ صدم‌ درصد‌ عدد‌ ده‌میلیون‌ تومان‌ شده‌ چهار‌صدونود‌ هزار‌تومان۔!
    اگر‌ درست‌ محاسبه‌ کنید‌ میشه‌‌ چهل‌و‌نه‌ هزار‌تومان۔

  14. امید:

    سلام تسه اصلاح قیمتی داره طبق تکنیکال، اگه عجله ندارید و زمان دارید صبر کنید تو اصلاح خرید بزنید
    اونایی هم ک میخوان بفروشن طمع قیمت بالا نکنن
    تسه تا ۹۸۰۰۰ الی ۸۸۰۰۰ مجدد اصلاح داره،

    در واقع روند اصلاحی بود با خبر افزایش وام تا ۷۰۰ تومن دستکاری کردن، که این خبر هم منتفی شد و افزایش وامی در کار نیست

  15. امید:

    سلام، بهتر نیست با اطلاع رسانی به مردم یاد بدهیم که اوراق تسه و دیگر اوراق بعد از تعطیلات خرداد ماه نزول همراه با ضرر زیاد به همراه داره، چون طبق تحلیل بیت کوین در حال صعود هست و در چنین مواقعی بورس و دلار نزولی میشوند.

  16. فاطمه:

    بابا این چه وضعیه بخداهمه چی دست خودتونه،یکم مارو درک کنین ،خونه معامله کردیم،ناچاریم اوراق بخریم اونم چقد،۱۲۰میلیون،خدایااااااهستی

  17. حالا:

    خیلی جالبه سر مردم منت میزارین آی مردم تخفیف خورده و فلان بیاین خونه بخرین بعد ازاونور خرید اوراق رو دوبرابر کنید ملتو خرفرض کردین خدا ازتون نگذره اگه کسی پول داشته باشه نمیاد وام بگیره ی وام ۲۰۰میلیونی باید ۵۰تومن خرجش کنی

  18. همسفر:

    باتک مسکن با کم کردن هزینه اوراق باعث شده فروش خودش بیشتر بشه و سوداگران هم اوراقی که ۸۰ تومن به زور فروش میرفت رو الان ۱۲۰ بفروشن
    واقعا تاسف داره

  19. محمد درستکار:

    آیا تخفیف اوراق شامل کسانی که فقط وام‌جعاله مسکن میگیرند نیز میشود؟

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.