پیش بینی های داخلی و خارجی از قیمت طلا در سال ۲۰۲۴

۲۳م دیماه ،

پیش بینی های داخلی و خارجی از قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ | چاپ |
شنبه ۲۳ دی ساعت ۱۱:۴۶

بینا- بازار طلا به واسطه بحران اقتصادی اروپا و آمریکا سال تازه میلادی را با نوسان های فراوانی آغاز کرد و هم اکنون بهای این فلز با ارزش حدود ۱۶۶۰ دلار است.
اما در شرایطی که ۱۲ روز از آغاز سال ۲۰۲۴ می گذرد پیش بینی ها دربارهٔ بازار طلا همچنان ادامه دارد و بر همین اساس دویچه بانک پیش بینی کرده است بهای این فلز به طور متوسط به ۱۸۵۶ دلار در هر اونس برسد.
به گزارش بینا از نامه، در اولین روزهای سال تازه میلادی یهای هر اونس طلا ۱۶۷۵ دلار بود و هم اکنون با ۱۵ دلار کاهش به ۱۶۶۰ دلار رسیده و در کمتر از دو هفته بهای جهانی طلا ۱۵ دلار کاهش یافته است.
بر همین اساس پیش بینی های متفاوتی در زمینه بازار جهانی طلا ارائه می گردد و عده ای از افزایش بهای جهانی طلا و رسیدن آن به مرز ۱۸۰۰ دلار در هر اونس سخن می گویند و عده ای معتقدند که طلا کشش ۱۸۰۰ دلاری ندارد و احتمال دارد بهای آن تا ۱۶۰۰ دلار در هر اونس نیز کاهش یابد.
ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با این پیش‌بینی که قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ گران می‌شود،‌گفت که با گران شدن قیمت طلا در سال آینده،  میزان ارزش ارز در کشور کاهش پیدا می کند.
وی می گوید در حال حاضر بسیاری از کشورها همچون آمریکا، ژاپن و چین به سمت ذخیره‌سازی طلا روی آورده‌اند، آنها به این نکته پی برده‌اند که سرمایه‌گذاری بر روی ارز ارزشی ندارد و با این رویکرد بانک‌هایشان را برای جمع‌آوری طلا مامور کردند و با این رویکرد بسیاری از کشوهای جهان و به دنبال آن افزایش تقاضا برای ذخیره سازی،  قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا می کند.
همچنین بر اساس اعلام موسسه مالی یو بی گر چه به نظر می رسد سیاستهای پولی آمریکا در سال ۲۰۲۴ میلادی تغییر چندان بسیاری نداشته باشد ولی بعضی کارشناسان اقتصادی معتقدند ممکن است فدرال رزرو آمریکا در ماههای آینده برنامه خریداری دارایی ها و اوراق قرضه را متوقف کند ولی اجرای این تصمیم سبب کاهش رشد اقتصادی آمریکا تا پایان امسال خواهد شد. البته در هر صورت کاهش ارزش دلار به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود.
طی دهه ۱۹۷۰ میلادی، بهای طلا از ۳۵ دلار در هر اونس تا سال ۱۹۷۴ به ۲۰۰ دلار در هر اونس رسید. بعد از آن یک اتفاق غیر قابل پیش بینی رخ داد و در فاصله سال‌های ۱۹۷۴ تا ۷۶ بهای طلا دقیقاً به نصف کاهش یافت و به ۱۰۰ دلار در هر اونس رسید.
از اواسط ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۰ بهای طلا به شکلی عجیب آغاز به افزایش کرد و به ۸۰۰ دلار در هر اونس رسید. در این بین هر آن کس که دو سال پیاپی کاهش بهای طلا را تحمل کرده بود توانست با سودی سرشار و از این آزمون خارج شود.
۲۱سال بعد، بازار طلا وجه دگرگون شده ای به خود گرفت و به شکلی متناوب آغاز به افزایش بها کرد تا در نهایت به رکورد های پیاپی دست یافت. در واقع از سال ۲۰۰۱ تا کنون یعنی بیش از ۱۱ سال، طلا با میانگین رشدی ۱۸ درصدی در هر سال مواجه شده است.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.