پیش فروش سکه راهکار موثر بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار

مدیر اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی:

با ابلاغ دستورالعمل نحوه تحویل سکه های پیش فروش شده از سوی بانک مرکزی به بانک ملی،‌ از نخستین ساعات روز ۲۹/۱/۹۱ تحویل سکه‌های پیش فروش شده به متقاضیان آغاز شد.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، با ابلاغ دستورالعمل نحوه تحویل سکه های پیش فروش شده از سوی بانک مرکزی به بانک ملی،‌ از نخستین ساعات روز ۲۹/۱/۹۱ تحویل سکه‌های پیش فروش شده به متقاضیان آغاز شد.

با آغاز نوسان قیمت سکه، بانک مرکزی تلاش‌های وسیعی را برای مهار التهابات بازار آغاز کرد تا بتواند ضمن بازگرداندن‌ آرامش به مردم و جامعه ، نقدینگی‌های سرگردان را جمع‌آوری نماید و با هدایت آن به سمت بخش‌های مولد، در زمینه کاهش تورم نیز گام‌ بردارد و در این زمینه، پیش فروش سکه به عنوان یکی از موثرترین راهکارها مد نظر قرار گرفت و خوشبختانه تاکنون نقش موثری نیز ایفاءکرده است.

اکنون که وارد فاز تحویل سکه‌ها و ایفای تعهد بانک مرکزی شده‌ایم، برای آگاهی از اقدامات این بانک در راستای مهار نابسامانی‌های قیمت سکه، پیمان قربانی مدیر اداره بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی گفت و گویی در این رابطه انجام داده‌ است که در پی می‌آید:

۲۹فروردین ماه سال جاری موعد تحویل سکه‌های پیش فروش شده‌است. در این مرحله چه تعداد سکه به مردم تحویل می‌شود و این میزان عرضه، چه تاثیری بر بازار بر جای خواهد گذاشت؟

این بانک تلاش خواهد کرد با توجه به شرایط بازار و روند مراجعه ثبت‌نام کننده‌ها، به تدریج و طبق برنامه زمان‌بندی شده که به زودی اعلام خواهد شد، سکه‌های پیش خرید شده را تحویل ثبت‌نام کنندگان دهد. با توجه به حجم بالای سکه‌های پیش خرید شده، انتظار می‌رود با فرض ثبات سایر شرایط، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

تاکنون چند مرحله سکه پیش فروش شده و در مجموع چه تعداد سکه به مردم تحویل داده می‌شود؟

در کل ۵ مرحله سکه پیش فروش شده و در مجموع بیش از ۹ میلیون سکه از سوی مردم پیش خرید شده‌است.

کاهش قیمت جهانی طلا و فرا رسیدن زمان تحویل نخستین مرحله از سکه‌های پیش فروش شده به گسترش شایعه خروج غیر قانونی سکه یا طلا از کشور در برخی از رسانه‌ها دامن زد. در این زمینه چه نظری دارید؟

پاسخ به این سوال تا حد زیادی به تحولات بازار جهانی طلا و بازار ارز کشور بستگی خواهد داشت. بدیهی است، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ضمن بررسی مستمر تحولات بازار ارز و طلا، تمهیدات و اقدامات لازم را برای جلوگیری از قاچاق طلا و ارز به کار خواهد گرفت. در حال حاضر نیز ارزش جهانی طلای هر سکه در محدوده‌ای است که جذابیت چندانی برای استفاده از تفاوت نرخ داخلی و خارجی طلا وجود ندارد.

چرا پیش فروش سکه متوقف شد؟

طرح پیش فروش سکه روشی بود که به طور موقت برای جلوگیری از التهاب بیشتر بازار ارز و طلا و روند شکل‌گیری انتظارات منفی در این بازارهای مختلف به‌کار گرفته شد. بدیهی است، پس از بازگشت ثبات به بازار طلا، استمرار دخالت بانک مرکزی به صورت گسترده موضوعیت نخواهد داشت.

پیش فروش اینترنتی سکه چه زمانی آغاز می‌شود؟

باتوجه به اینکه امکانات نرم افزاری و سخت افزاری پیش فروش اینترنتی در این بانک آماده شده، چنانچه در آینده مجدداً تصمیم به اجرای طرح پیش فروش سکه باشد. امکان استفاده از این روش وجود خواهد داشت.

چه عواملی باعث شد تا در سال گذشته نوسانات بازار شکل گیرد؟

عوامل متعددی در شکل‌گیری نوسانات طلا در سال گذشته موثر بود. افزایش شدید قیمت جهانی طلا، التهابات بازار ارز، برخی تحولات مرتبط با کشور در سطح بین‌المللی و کاهش جذابیت ابزارهای بازار پول از مهمترین عوامل تاثیر‌گذار در این حوزه به شمار می‌روند.

بانک مرکزی برای جلوگیری از تکرار نوسانات سکه در کشور و مدیریت بازار چه تمهیداتی اندیشیده است؟

همانطور که می‌دانید نظر بانک مرکزی کنترل نوسانات بازار داخلی طلا منطبق با تحولات بازارهای جهانی است. لذا چنانچه نوسانات قیمتی سکه و طلا در داخل کشور فراتر از محدوده نوسانات جهانی آن باشد، بانک مرکزی با استفاده از ذخایر قوی طلای خود و بهره‌گیری از امکانات و ابزارهای در اختیار، سعی در مدیریت و کنترل بازار خواهد نمود.

مصوبه شورای پول و اعتبار در زمینه افزایش سود سپرده‌ها و نرخ اوراق مشارکت در مهار نوسانات بازار ارز و سکه چه تاثیری داشت؟
یکی از مهمترین ابزارها که منجر به کنترل بازار سکه و ارز در سال گذشته شد افزایش نرخ سود سپرده‌ها و اوراق مشارکت و گواهی سپرده بود. آثار این اقدام به گونه‌ای بود که قیمت سکه بلافاصله پس از ابلاغ مجموعه سیاست‌های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی از حدود ۱۰ میلیون ریال به حدود ۸ میلیون ریال کاهش یافت و به تبعیت از بازارهای جهانی طلا و بازار ارز در محدوده مناسبی نوسان داشت.

چگونه می توان سرمایه‌های سرگردان را به سمت بخش‌های مولد سوق داد؟

هدایت سرمایه‌ها و منابع مالی در اقتصاد به بخش مولد، قبل از هر چیز نیازمند تجهیز منابع مالی و سرمایه‌های خرد به سمت بازارهای مالی رسمی کشور است. به دلیل بانک محور بودن تامین مالی در اقتصاد ایران، نظام بانکی نقش اساسی و محوری در این زمینه بر عهده دارد. بدیهی است اتخاذ سیاست‌های مناسب در این حوزه همراه با رعایت هماهنگی سیاست‌های کلان اقتصادی و به طور مشخص هماهنگی سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری در کنار بهبود فضای کسب و کار تضمین‌کننده هدایت سرمایه‌ها و منابع مالی آحاد جامعه به سمت بخش‌های مولد در اقتصاد خواهد بود.

میزان موفقیت بانک مرکزی در مهار نوسات سکه را چگونه ارزیابی‌می‌کنید؟

اقدامات بانک مرکزی در زمینه مهار نوسانات سکه نتایج بسیار خوبی داشته‌است به‌گونه‌ای که پس از انجام مجموعه اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته، قیمت سکه به طور قابل توجهی کاهش یافت و نوسانات آن در سطح محدودی کنترل شد.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.