پیش گیری از اضافه وزن در دوران یائسگی

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز

اضافه وزن در دوره یائسگی امری شایع در زنان است و علل متعددی دارد؛ از جمله تغییر هورمونی. در این دوره میزان هورمون های زنانه از جمله استروژن و پروژسترون بسیار کاهش می یابد.

اضافه وزن در دوره یائسگی امری شایع در زنان است و علل متعددی دارد؛ از جمله تغییر هورمونی. در این دوره میزان هورمون های زنانه از جمله استروژن و پروژسترون بسیار کاهش می یابد.

در این مطلب به ذکر علل و راه های مقابله با معضل اضافه وزن می پردازیم.

 استروژن:میزان پایین استروژن در تقسیم چربی بدن، تغییراتی ایجاد می کند. استروژن، هورمونی است که به زنان ظاهر گلابی شکل می دهد، زیرا در بافت های سینه و در اطراف لگن و ران پا چربی ذخیره می کند.

گفته می گردد، هنگام یائسگی میزان استروژن افت می کند. به سبب کاهش تولید استروژن در تخمدان، بدن سعی می کند این کمبود را از راه های دیگر جبران کند. از آن جا که سلول های چربی میزان کمی استروژن تولید می کند، بدن چربی بیشتری را در سلول ها ذخیره می کند.

پروژسترون:میزان پایین پروژسترون به حفظ مایعات در بدن منجر می گردد. این امر سبب افزایش وزن در زنان می گردد.

انسولین:با افزایش سن، بدن به انسولین مقاوم تر می گردد و این امر، کاهش وزن پس از یائسگی را بسیار دشوار می کند.

استرس:استرس هورمون هایی به نام کورتیزول در بدن تولید می کند. کورتیزول سبب کند شدن روند سوخت و ساز بدن می گردد و در نهایت چربی در بدن ذخیره می گردد.

شیوه زندگی:شیوه زندگی در افزایش وزن پس از یائسگی نقش دارد. به عنوان مثال، از دست رفتن عضله با افزایش سن روند سوخت و ساز بدن را کند می کند.

کاهش فعالیت های جسمی سبب افزایش وزن و کاهش میزان سوخت و ساز روزانه انرژی می گردد. اگر کم  کردن وزن هنگام یائسگی و بعد از یائسگی برای شما اهمیت دارد فعالیت خود را افزایش دهید تا این امر مانع از تجمع چربی در دور شکم شود.

تغذیه:اولین نکته ای که در هر نوع برنامه کاهش وزن باید در نظر گرفت، تغذیه است. به ویژه زنان پس از یائسگی باید میزان مصرف کالری خود را کنترل کنند، طی روز میزان کافی پروتئین و کربوهیدرات مصرف کنند و هرگز رژیم نگیرند. لازم است که زنان در دوران یائسگی، میزان مصرف کالری خود را کنترل کنند زیرا با افزایش سن، میزان کالری مورد نیاز بدن به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.

ورزش:ورزش باید ترکیبی از ایروبیک و ورزش های مقاومتی باشد. ایروبیک کالری بیشتری می سوزاند و در نتیجه با کاهش وزن روبه رو می شوید. ورزش های مقاومتی نیز در حفظ توده عضله موثر است. در پی این فعالیت های ورزشی میزان متابولیک بالا می ماند و حفظ وزن آسان تر خواهد بود. ورزش های مقاومتی با تحریک رشد استخوان از بروز پوکی استخوان پیشگیری می کند.

مکمل ها:مکمل های متعددی برای کاهش وزن وجود دارد از جمله دفع کننده گلوکز که سبب تثبیت میزان قند خون می گردد. با پایین ماندن انسولین، بدن می تواند به چربی دسترسی پیدا کند و به طور موثر آن را به عنوان سوخت مصرف کند. برای افزایش هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون و پیش گیری از تبدیل استروژن به آندروژن (هورمون مردانه) به طور منظم گیاهان بنشنی، دارچین، رزماری، شبدر قرمز، شیرین بیان و رازیانه مصرف کنید. به برنامه  غذایی خود نیز اسید چرب امگا ۳ و مولتی ویتامین بیفزایید تا عملکرد کلی بدن از جمله عملکرد مغز بهبود یابد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.