پیمان ورشو از ابتدا تا انتها

۷فروردین ۱۳،

پیمان ورشو، دوستی و همکاری متقابل فرماندهی نظامی واحد را، برای نیروهای مسلح هشت کشور عضو، بنیان نهاد و مقر این پیمان در مسکو واقع بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران پیمان ورشو در سال ۱۹۵۵توسط ابرقدرت شرق به همراه هفت کشور دیگردر فضای جهان دو قطبی تاسیس شد و هدف آن یکپارچگی کشورهای حاضر در بلوک شرق بود.
اعضا اولیه پیمان ورشو مشتمل بر آلبانی، بلغارستان، چکسلواکی، جمهوری دموکراتیک آلمان،‌مجارستان، لهستان، رومانی و اتحاد شوروی بودند.

پیمان ورشو، دوستی و همکاری متقابل فرماندهی نظامی واحد را، برای نیروهای مسلح هشت کشور عضو، بنیان نهاد و مقر این پیمان  در مسکو واقع بود.

پیمان ورشو مقرر می‌داشت که هر یک از اعضا به هر وسیله‌ای که ضروری تلقی می‌شد به یکدیگر کمک کنند که از جمله آن می‌توان به استفاده از نیروهای مسلح اشاره کرد که طی آن در صورتی که به هر یک از امضاکنندگان پیمان در اروپای شرقی حمله می‌شد، کشورهای عضو این پیمان باید کمک فوری خود را به هم‌پیمان خود مبذول می‌داشتند.
براساس پیمان ورشو، کشورهای عضو باید به استقلال و حاکمیت یکدیگر احترام می‌گذاشتند اما نیروهای این پیمان دوبار برای سرکوب نهضت‌های استقلال‌طلبانه مجارستان(۱۹۵۶) و چکسلواکی(۱۹۶۸) وارد شدند لذا این دخالت که توسط شوروی انجام می‌شد، سبب می‌شد که قانون عدم دخالت نقض شود اما شوروی مدعی بود که برای این سرکوب دعوت شده به همین خاطر این قانون نقض نشد.
باید گفت پیمان ورشو واکنشی از سوی شوروی به تکوین اتحادیه اروپا غربی بود.
پیمان مذکور به عنوان مبنایی برای تاسیس سازمان پیمان ورشو در مقام تشکیلاتی نظامی-سیاسی ایفای نقش ایفا کرد و به مثابه وزنه تعادل در مقابل ناتو عمل می‌کرد.در واقع، متن پیمان ورشو تقریبا رونوشتی از عبارات مندرج در مفاد پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) بود.

کشورهای عضو پیمان ورشو هم‌چنین خود را متعهد به ایستادگی در دفاع از دستاوردهای سوسیالیسم کرده بودند با این وجود، پیمان ورشو ساختار سیاسی و نظامی را ایجاد کرد که صرفا شکل سیاست هژمونیک شوروی در اروپای شرقی را تغییر داد و نه ماهیت آن را.

گفتنی است؛ از سال ۱۹۶۲ آلبانی در تصمیم گیری‌ها و مانورهای مشترکی که به سبب پیمان ورشو انجام شد، دیگر شرکت نکرد و در سال ۱۹۶۸ به طور رسمی از آن خارج شد.
پیمان ورشو به دلیل سقوط نظام‌های کمونیستی اعضا آن رو به نابودی گذاشت که دراین میان فروپاشی شوروی نقش به سزایی در اضمحلال آن داشت.
جالب است بدانید پس از آنکه در ۱ژوئیه۱۹۹۱ این پیمان به طور رسمی منحل شد  بسیاری از اعضا آن درخواست عضویت در پیمان ناتو، پیمان رقیب ورشو را درخواست کردند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.