پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا، محور دیدار وزرای خارجه ترکیه و فرانسه

۲۵ام بهمن ،

وزیر امور خارجه فرانسه با همتای ترکیه‌ای خود در پاریس دیدار و در مورد پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و پاره‌ای از مسائل دوجانبه با وی گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه و احمد داووداغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در حاشیه برگزاری کنفرانسی در محل وزارت امور خارجه فرانسه در مورد امنیت در لیبی با یکدیگر دیدار کردند.

فابیوس در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: ما علاوه بر موضوعات دوجانبه، دربارهٔ مسأله روابط اتحادیه اروپا و ترکیه گفت‌وگو کردیم و من بر این موضوع تأکید کردم که باید گفت‌وگوها در زمینه بند ۲۲ مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا که در زمینه سیاست‌های منطقه‌ای بحث می‌کند، آغاز شود.

در بند ۲۲ مذاکرات الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا درمورد توزیع مجدد کمک‌های اتحادیه اروپا به مناطقی در ترکیه و نیز مشارکت فعال این کشور در صندوق‌های مالی منطقه‌ای تأکید شده است.

فابیوس در ادامه اظهاراتش گفت: ما امیدواریم روابطی بسیار مثبت با ترکیه داشته باشیم. همه عوامل از جمله در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مهیا می باشند تا ما به این روابط پویایی بخشیده و آن را توسعه دهیم.

داووداوغلو نیز اعلام کرد:‌ تصور من این است که فرانسه به تدریج از مخالفت‌های خود دست بردارد. ما امروز پیام کاملا آشکار فرانسه را در این مورد دریافت کردیم و آن را گامی مهم ارزیابی می کنیم.

وی افزود: می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که یک مانع بزرگ در مسیر برقراری روابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا از راه برداشته شد.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: فرانسه امیدوار است فصلی تازه در روابط اتحادیه اروپا با ترکیه گشوده شود. ما امید داریم ترکیه نیز به نوبه خود در این زمینه از خود تلاش بیش‌تری نشان دهد.

ترکیه از سال ۲۰۰۵ مذاکرات برای الحاق به اتحادیه اروپا را آغاز کرد ولی به سبب مخالفت بعضی از کشورهای اروپایی همچون فرانسه و آلمان با الحاق کامل ترکیه به این اتحادیه، این مذاکرات با بن بست مواجه شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.