چاق‌ها بر کره زمین سنگینی می‌کنند

جام جم آنلاین: اگر رشد چاقی ثبت شده در ایالات متحده به سایر مناطق جهان گسترش یابد تاثیر آن بر منابع جهانی معادل یک میلیارد نفر جمعیت اضافی خواهد بود.

به گزارش روز چهار شنبه جام جم آنلاین به نقل از لوفیگارو، به گفته محققان کالج بهداشت و پزشکی لندن، وزن جمعیت افراد بالغ جهان ۲۸۷ میلیون تن است.

براساس ارقام منتشر شده در نشریه بهداشت عمومی ” BMC” از این رقم عظیم ۱۵ میلیون تن آن مربوط به اضافه وزن افراد و ۳٫۵ میلیون تن آن مربوط به چاقی مفرط می شوند .

شرایط ناسالمی که می تواند روی دسترسی شکننده جمعیت جهانی به منابع طبیعی سنگینی کند. بدون تردید، کشورهای توسعه یافته و در صدر آنها ایالات متحده عمده ترین عوامل چنین شرایطی هستند.

در حالی که متوسط وزن هر یک از افراد جمعیت جهان ۶۲ کیلوگرم است، متوسط وزن هر آمریکایی ۸۰٫۷ کیلوگرم بوده و ۳۷٫۵ درصد جمعیت این کشور چاق هستند. برای مقایسه آسیا که ۶۱ درصد جمعیت جهان در آن زندگی می کنند تنها ۱۳ درصد از وزن جهانی ناشی از چاقی مربوط به این قاره می شود.

دکتر یان رابرتز که ریاست این تحقیق را به عهده داشته می گوید: اضافه وزن نه تنها یک مشکل زیست محیطی بوده بلکه یک مشکل سلامت عمومی نیز است. اغلب مردم فکر می کنند مهمترین خطر برای محیط زیست رشد افزایش جمعیت بوده و آن را به زایمان های مکرر آفریقایی ها نسبت می دهند. به جای محاسبه تعداد دهان هایی که باید سیر کرد باید سیر کردن شکم های چاق را محاسبه کرد. اگر سراسر جهان مانند ایالات متحده اضافه داشت این به مفهوم یک میلیارد جمعیت اضافی از نظر وزنی خواهد بود.

وی در مورد متهم کردن واهی چاق ها هشدار داده و خاطر نشان می کند: یکی از مشکلات تعریف چاقی این است که منجر به نظریه “آنها” علیه “ما” می شود. با اینکه در واقع همه ما در حال چاق شدن هستیم.

جالب اینکه در فهرست ۱۰ کشور “چاق ترین ها” کشورهایی مانند کویت، کرواسی، قطر یا مصر حضور دارند. بالعکس، اگر بین فقیرترین کشورها در عین حال “لاغرترین ها” نیز دیده می شوند مانند ویتنام، اتیوپی یا اریتره ، لاغری حتما به مفهوم فقر نیست. ژاپن کشور ثروتمند و بسیار توسعه یافته بهترین مثالی است که می توان از آن نام برد. شاخص توده بدن (IMC) یا ( BMI  ) متوسط ژاپن ۲۲ وبوده در حالی که این شاخص در ایالات متحده ۲۸٫۷ است. (شاخص توده بدن عبارت است از  وزن برحسب کیلوگرم تقسیم بر قد برحسب متر به توان ۲ ). مترجم : بهرام افتخاری.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.