چامسکی: محمد مرسی به‌زودی برخواهد گشت

نویسنده مشهور آمریکایی در واکنش به بحران شدید مصر اعلام کرد محمد مرسی به‌زودی به منصب خود بازخواهد گشت.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز،  “وطن‌سرب” نوشت: نوام چامسکی نویسنده مشهور آمریکایی در واکنش به بحران شدید مصر اعلام کرد محمد‌مرسی به‌زودی به منصب خود بازخواهد گشت.

وی روز یک‌شنبه (۲۱ مهر) در گفت‌وگو در دانشگاه کالیفرنیا که شبکه الجزیره هم بخش‌هایی از آن را پخش کرد، گفت: با توجه به آغاز اختلافات علنی و غیر‌علنی بین سران‌ ارتش مصر بازگشت محمد مرسی به منصب ریاست‌جمهوری حتمی است. وی مدعی شد: من پیش از‌ این نیز گفته بودم کودتا شکست نخواهد خورد مگر آنکه اختلافات سران ارتش مصر آغاز شود و این همان چیزی است که ما امروز به‌وضوح آن را می‌بینیم.

چامسکی در ادامه سخنان خود افزود: محمد‌ حسنین هیکل نویسنده مصری از او پرسیده است: تو چگونه با این اعتماد به نفس بالا ادعا می‌کنی که مرسی به منصب ریاست‌جمهوری برخواهد گشت؟ وی نیز در پاسخ به این سؤال هیکل گفته است: شما همه پیشنهادات و طرح‌های خود را با اخوان المسلمین در میان گذاشتید که آن‌ها نیز همه این پیشنهادات را رد کردند بنابراین تنها یک پیشنهاد باقی مانده و آن هم  بازگشت محمد‌ مرسی رئیس‌جمهور قانونی مردم مصر به منصب ریاست‌جمهوری است و  واضح است که بازگشت مشروعیت مسئله امروز مصر است و اختلافات کنونی بر سر خروج ایمن نظامیان است.

وی با انتقاد شدید از هیکل  اذعان داشت: وی نویسنده بزرگی است ولی تاریخ خواهد گفت که او سبب قتل هزاران تن از تظاهرکنندگان صلح‌آمیز طرفدار مرسی شده است.

وی افزود: قربانیان کشتار رابعه العدویه بهایی بودند که  ۱۰۰ میلیون شهروند مصری تشنه آزادی بابت آن پرداخت کرده‌اند.

چامسکی در ادامه این سخنان جنجال‌برانگیز خود مدعی شد وی پیش از این نیز کشته شدن طرفداران مرسی و بسیاری از امور دیگر را پیش‌بینی کرده بود و اینک پیش‌بینی می‌کند که مرسی به منصب ریاست‌جمهوری مصر برخواهد گشت و مصر قوی‌تر از آن‌‌چه هست خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که بعضی او را به دوستی با اخوان المسلمین متهم کرده و لقب مزدور اخوان را به وی داده‌اند، تأکید کرد: من با وجود این‌که یک مسلمان اخوانی نیستم اما مرسی را دوست دارم چرا که وی رئیس‌جمهور منتخب مردم مصر است که از طریق اراده آنها انتخاب شده است.

لازم به ذکر است خانواده محمد مرسی روز یک‌شنبه (۲۱ مهر) با صدور بیانیه‌ای به‌مناسبت عید‌ قربان که به امضای اسامه پسر مرسی رسیده است، تأکید کردند که تا آخرین نفس از خواسته خود مبنی بر بازگشت محمد مرسی به منصب ریاست جمهوری دست برنخواهند داشت و محمد مرسی نیز از خواسته اصلی مردم که همان بازگشت مشروعیت است هرگز عقب‌نشینی نخواهد کرد اگرچه به‌بهای جانش تمام شود.

قرار است محمد مرسی ۱۳ آبان ماه جاری به‌اتهام تحریک به خشونت محاکمه شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.