چاوز: احمدی نژاد به ونزوئلا می آید

چاوز در مراسم رونمایی از اولین هواپیمای بدون سرنشین ونزوئلا که با کمک ایران ساخته شده است، گفت که دکتر احمدی نژاد پس از شرکت در کنفرانس سازمان ملل در مورد توسعه پایدار موسوم به ‘نشست سران ریو + ۲۰’ در برزیل به کاراکاس سفر خواهد کرد.

ایرنا – به نقل از پرنسالاتینا، ‘هوگو چاوز’ رییس جمهوری ونزوئلا از سفر ‘محمود احمدی نژاد’ رییس جمهوری اسلامی ایران به کاراکاس پایتخت این کشور امریکای جنوبی ظرف دو هفته آینده خبر داد.

چاوز در مراسم رونمایی از اولین هواپیمای بدون سرنشین ونزوئلا که با کمک ایران ساخته شده است، گفت که دکتر احمدی نژاد پس از شرکت در کنفرانس سازمان ملل در مورد توسعه پایدار موسوم به ‘نشست سران ریو + ۲۰’ در برزیل به کاراکاس سفر خواهد کرد.

نشست سران ریو + ۲۰ قرار است روزهای ۲۰ تا ۲۲ ژوئن (۳۱ خرداد تا دوم تیر) در شهر ریودوژانیروی برزیل برگزار شود.

رییس جمهوری ونزوئلا که از حدود یکسال پیش در حال درمان بیماری سرطان خویش است، با اشاره به سفر روسای جمهوری ایران و بلاروس به کاراکاس گفت: ‘آنها به ریو می آیند و می خواهند برای احوالپرسی و ارزیابی روند طرحهای مشترک و تقویت پیوندهای کشورهایمان در زمینه های گوناگون، سری هم به ونزوئلا بزنند.’

وی تصریح کرد:’هدف همه طرحهای مشترک ما، صلح و دوستی است چراکه حتی طرحهای دفاعی ما نیز برای صلح و بازدارندگی در زمین، هوا و دریا اجرا می شود.’

ایران و ونزوئلا در طول سالهای اخیر توافقنامه های متعددی در زمینه های صنعتی، بازرگانی، علمی، فناوری، انرژی، صنعت، کشاورزی، خودروسازی و مسکن امضا کرده اند.

اولین هواپیمای بدون سرنشین ونزوئلا موسوم به ‘آرپیا’ که با کمک ایران ساخته شده است، روز چهارشنبه به وقت محلی( بامداد پنجشنبه به وقت تهران) در مراسمی با حضور چاوز در پایگاه هوایی شهر ‘ماراکای’ در مرکز ونزوئلا به پرواز درآمد و تصاویر آن بطور زنده از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد.

ژنرال ‘خولیو مورالس پریتو’ رییس شرکت صنایع نظامی ونزوئلا گفت که این هواپیمای بدون سرنشین دیدبانی، دومین سیستم برتر در امریکای جنوبی است و ‘برای دفاع ملی ، عملیات شناسایی و امور دیدبانی جنگلها، جاده ها و خطوط انتقال نفت و گاز در هر سطحی’ به کار گرفته خواهد شد.

به گفته وی، این هواپیما یکصدکیلومتر برد رادیویی دارد و می تواند بدون سوختگیری به مدت ۹۰ دقیقه تا ارتفاع سه هزار متری پرواز کند.

ژنرال مورالس تصریح کرد: هواپیمای بدون سرنشین ساخت ونزوئلا که چهار متر عرض و سه متر طول دارد، می تواند در طول روز بطور زنده و مستقیم عکس و فیلم از منطقه عملیاتی خود ارسال کند و کارشناسان در تلاش هستند که این هواپیما قدرت عملیات در شب را نیز داشته باشد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.