چرا ماه رمضان مبارک است ؟

چرا ماه رمضان مبارک است ؟

مبارک یا نامبارک بودن ، سودمندی یا ضرر داشتن هر چیز به انسان منسوب می شود، با حیات انسان و ابعاد وجودی او ارتباط تنگاتنگ داشته و با مصالح و مفاسد انسان ، ارتباط کامل دارد.

برای پی بردن به مبارک بودن ماه رمضان و برکت زایی آن برای انسان توجه به نکاتی ضروری به نظر می رسد. اما پیش از آن درباره واژه برکت و مبارک توضیح مختصری لازم است.علماى لغت، واژه «برکت» را به فزونى و رشد همراه با ثبات و دوام معنى کرده اند.راغب اصفهانى ،آن را به معناى ثبوت و استقرار خیر الهى در چیزى مى داند. چنانچه برکه به جایى گویند که آب در آن جمع می شود .واژه مبارک، به آنچه که در آن خیر فراوان وجود دارد و از او بروز و صدور مى یابد اطلاق مى شود.راغب مى نویسد: « به آنچه که خیر و فایده الهى در آن ثبوت و استقرار داشته باشد مبارک گفته مى شود»

 

واژه برکت و مبارک در قرآن

عنوان «برکت» و «مبارک» در آیات قرآن کریم در این موارد بکار رفته است:

الف) خداوند متعال ، خیر و برکت محض

 – تبارک الله رب العالمین

 – فتبارک الله أحسن الخالقین

ب) قرآن کریم

– وهذا کتاب انزلنا مبارک فاتبعوه»

– کتاب انزلناه الیه مبارک لیدبروا آیاته…»

ج) خانه خدا (کعبه)

 – ان اول بیت وضع للناس للذى ببکه مبارکا وهدى للعالمین

د) مسجد الاقصى

– … الى المسجد الاقصى الذى بارکنا حوله…

ه) شب قدر

– انا انزلناه فى لیله مبارکه…

و) پیامبران الهى

– وجعلنى مبارکاً أین ما کنت…

– وبارکنا علیه وعلى اسحاق…

ز) باران

– ونزلنا من السماء ماءً مبارکا…

راز مبارک بودن ماه رمضان

۱ـ حقیقت حیات و وجود انسان

زندگی انسان، علاوه بر جنبه هاى مادى و حیوانى از جنبه هاى معنوى نیز برخوردار است. این جنبه معنوى و انسانى در پرتو اعطاى وجودى برتر به او بخشیده شده است.

«ثم انشاناه خلقا آخر فتبارک الله احسن الخالقین»

«فاذا سویته ونفخت فیه من روحى فقعوا له ساجدین»

این وجود برتر و حقیقت فراتر که اساس هستى و گوهر حیات انسان را تشکیل مى دهد، همان روح و جان انسانى است که دیگر موجودات از آن بهره اى ندارند.

۲ـ نیازمندی های حیات انسانى

همان طور که براى جنبه مادى انسان ، نیازمندى هایی متناسب با آن وجود دارد و در صورت تأمین نشدن و پاسخ ندادن به آنها ، حفظ و بقاى او ممکن نیست، براى حیات معنوى نیز نیازها و تمایلاتى وجود دارد که حفظ و بقاى آن تنها در پرتو برآورده کردن آنها امکان پذیر خواهد بود.بدیهی است نیازمندى ها و خواسته هاى این دو بعد حیات ، با هم متفاوت است ، تغذیه، رشد و نشاط بعد حیوانى ، به امور مادى و تأمین خواسته هاى حیوانى وابسته و از امور مورد نیاز بعد انسانى بیگانه است. بنابراین برای پرورش بعد معنوى انسان موجبات و نیازمندى هاى دیگرى وجود دارد.

۳ـ هدف و اهمیت ماه رمضان

برای پرورش جان و تأمین خواسته های آن باید به سراغ اموری غیر از عوامل تأمین کننده نیازهای تن برویم.مهم ترین وظیفه مسلمان در ماه مبارک رمضان روزه است و هدف اساسی و دستاورد اصلی روزه ، تقواست.«یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شده؛ آن گونه که بر آنها که پیش از شما بودند نوشته شد. تا پرهیزکار باشید.»

تقوا یعنی نگهدارى. کنترل و مهار تمایلات حیوانى و خواسته هاى نفسانى . یک امر واقعى و عینى که در سایه روزه و روزه دارى در وجود انسان محقق مى شود.ماه رمضان ،در صدد کنترل و مهار تمایلات جسم و ایجاد و تقویت روحیه مقاومت در برابر جاذبه هاى نفسانى است تا بتواند بعد حقیقى و گوهر اصلى وجود انسان را سرزنده و بالنده نماید.

 ۴ـ ارتباط ماه رمضان با حیات حقیقى انسان

انسان ها براى تقویت حیات معنوى و پرورش روح خویش به این ماه الهى نیازمندند. گرچه این فریضه الهى مانند دیگر فرایض و تکالیف اسلامى تنها با یک بعد وجود انسان سروکار ندارد و فواید و آثار آن به جز تأمین نیازهاى روحى و آثارمعنوى ، برکات مادى و دنیایى هم براى انسان و جامعه به همراه دارد و روزه ، هرگز به معناى محرومیت و از دست دادن توانایى ها و گرفتار ضعف و ناتوانى شدن نیست ، بلکه برای برخورداری جان انسان از گوهرها و کمالات انسانى بسیار لازم و ضرورى است.

ماه رمضان ، ماه خیر و برکت

با به خاطر سپردن نکاتی که ذکر شد ، مى توان سیماى پر خیر و برکت ماه رمضان را مشاهده کرد .البته این خیر و برکت زمانی قابل مشاهده و درک است که خواهش هاى نفسانى، مانع رویت ارتباط میان نیازهاى جان و روح نباشد.محمد بن مسلم از امام باقر(علیه السلام) نقل کرده که حضرت فرمود: «ان الله تعالى ملائکه موکلین بالصائمین یستغفرون لهم فى کل یوم من شهر رمضان الى آخره وینادون الصائمین کل لیله عند افطارهم: ابشروا عباد الله فقد جعتم قلیلا وستشبعون کثیرا بورکتم و بوره فیکم…؛ خداوند داراى ملائکه اى است که وظیفه آنان استغفار نمودن براى روزه داران در هر روز از ماه رمضان تا پایان این ماه است و در هر شب هنگام افطار به روزه داران بشارت مى دهند: اى بندگان خداوند اندکى گرسنگى را چشیدید و بزودى سیر مى گردید. شما و آنچه که در شماست مبارک گردید.» بنابراین اگر روح انسان را شناخته ، نیازهاى حقیقى او را بدانیم و رابطه بنده با خدا و راز نیازمندى بشر به ارتباط با عالم ملکوت را به درستى دریابیم ، نه تنها ماه رمضان راموجب محرومیت و محدودیت نمى دانیم، بلکه آن را موجب پیشرفت و تکامل انسان خواهیم دانست.در روایت نبوى آمده است:«من عرف الله وعظمه، منع فاه من الکلام و بطنه من الطعام وعنى نفسه بالصیام والقیام…؛ کسى که خدا را به درستى شناخته و به عظمت او پى برده باشد، دهان خود را از سخن و شکمش را از غذا بازداشته و رنج روزه و عبادت (نماز و شب زنده دارى) را بر خود هموار مى کند.»با این نگاه و معرفت، انسان مؤمن هرگز به از دست دادن ماه رمضان راضى نمى شود و با اتمام این ماه ، بسیار آزرده خاطر مى شود.

آن گونه که در زمزمه هاى عارفانه امام سجاد (ع) در واپسین ساعات ماه مبارک رمضان مى خوانیم:

«فنحن مودعوه وداع من عز فراقه علینا وغمنا و اوحشنا انصرافه عنا…؛ ما با این ماه خدا حافظى مى کنیم. خدا حافظى کسى که جدایى اش براى ما سخت است و این جدایى ما را اندوهگین مى کند و با رفتنش تنها مى شویم.»


مهدی موعود,ظهور۱۲,تصویر واقعی شیطان,دجال و فراماسونری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.