چرا نتایج آزمون مبهم دکتری اعلام نشد؟

زهرا تالانی: این بار سازمان سنجش اعلام کرده است که برای بررسی بیشتر و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان، نتیجه نهایی این آزمون با چند روز تاخیر در ۲۶ شهریور امسال اعلام می شود.
دلایل سازمان سنجش برای به تعویق انداختن اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری بر ابهام مجدد این آزمون افزوده است چون گرچه سازمان سنجش می‌گوید برای دفاع از حقوق داوطلبان، نتایج نهایی آزمون دکتری را به تاخیر انداخته است، اما با وجود حاشیه‌های دامنه‌دار آزمون دکترای امسال، بسیاری از متقاضیان آزمون دکتری و فعالان آموزش عالی نگران هستند که پذیرش نهایی این آزمون عادلانه نباشد .


برای بررسی بیشتر این کار را کردیم

حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش درباره دلایل به تعویق افتادن نتایج نهایی آزمون دکتری به مهر می‌گوید: ما از دانشگاه‌ها خواسته بودیم که نمرات مصاحبه آزمون دکتری را به سازمان سنجش اعلام کنند، اما برخی دانشگاه‌ها نمرات مصاحبه را صفر یا نمره‌ای بسیار پایین اعلام کردند و حتی برخی دانشگاه‌ها نیز از غیبت داوطلبان در جریان مصاحبه خبر دادند، ما هم برای جلوگیری از تضییع احتمالی حقوق داوطلبان و برای این که هیچ داوطلبی بدون دلیل در مصاحبه رد نشده باشد، به بررسی نمره‌ها پرداختیم.
وی می‌افزاید: در بررسی کارشناسان سازمان سنجش به این نتیجه رسیدیم که باید قبل از اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری، از طریق مکاتبه با وزارت علوم به دانشگاه‌ها تذکر دهیم تا در گزارش نمرات مصاحبه به نحوی عمل شود که حق هیچ داوطلبی تضییع نشود.
توکلی با بیان این که این بررسی پیش از اعلام نتایج آزمون دکتری به معنای وجود تخلف در نتایج نهایی این آزمون نیست، ادامه می دهد: ما فقط به یکسری از دانشگاه‌ها که نمره مصاحبه را خیلی پایین اعلام کرده بودند، تذکر داده‌ایم که نمرات مصاحبه را طوری تعیین کنند که حقوق داوطلب در اعلام نتایج نهایی تضییع نشود.اما به داوطلبان اطمینان می‌دهیم که نتایج نهایی آزمون دکتری با صحت کامل منتشر می‌شود و در آن هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

شک و شبه طبیعی است
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با اشاره به اعتراضهایی که به نتایج آزمون شد می گوید: این اعتراشها نشان می دهد که مسئولان آموزش عالی نتوانسته‌اند این اطمینان خاطر را به متقاضیان بدهند و تاخیر در اعلام نتایج خود به خود شبهه و شک ایجاد می‌کند که مبادا دانشگاهی بخواهد در روند جذب دانشجوی دکتری، سلیقه‌ای و رابطه‌ای برخورد کند.
محمد مهدی زاهدی در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید: هر داوطلب آزمون دکتری که پس از اعلام نتایج نهایی، به نتیجه آزمون اعتراض داشت می‌تواند به صورت حضوری یا غیرحضوری با مجلس در ارتباط باشد و ما به عنوان نمایندگان مجلس موظفیم که در راستای نظارت کامل بر روند اجرای این آزمون و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان اقدام کنیم.

فرهنگی هنری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.